خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مصباح یزدی در همایش جبهه پایداری/کامل/:

نیامدیم مردم را فریب دهیم و کلاهبرداری کنیم

asdasd
کد خبر : ۳۱۰۲۷

باید با مردم صاف و شفاف صحبت کنیم/انکار ولایت نیز در حکومت شوخی نیست و بالا‌تر از شرک برای خدا چیزی وجود ندارد/برخی ریاست را برای رانت خواری، دزدی و اختلاس می‌خواهند.

آیت اله مصباح یزدی در همایش پاسداشت حماسه ۹ دی اظهار داشت: به گمانم روز ۹ دی را باید عید میلاد جدید انقلاب نامید. تشکیل چنین جلساتی برای گرامیداشتن این روز و تقدیر از کسانی که این حماسه را آفریدند یک وظیفه عقلی و شرعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا مصباح یزدی تاکید کرد: اگر پذیرفتیم در این روز تولد جدیدی برای انقلاب اتفاق افتاده اهمیتش نسبت به انقلاب را خواهیم فهمید چراکه اهمیت انقلاب به اسلامی بودنش است درغیر این صورت انقلاب در عالم زیاد اتفاق افتاده و انقلاب‌هایی شده و نتایجی نیز از این انقلاب‌ها گرفته شده است آنچه این انقلاب را متمایز می‌کند اسلامی بودنش است.

وی افزود: حرکت پیامبر اکرم در ابتدا حرکتی فرهنگی بود در واقع حرکت علیه باور‌ها و ارزش‌های جامعه حرکتی فرهنگی است چون اساسش همین دو نکته است.

وی همچنین به دعوت پیامبر اکرم به صورت پنهانی به اسلام اشاره و یادآور شد: حرکت دیگر حرکتی پنهانی بود چراکه ایشان بعد از اینکه اندکی طرفدار پیدا کردند به مدینه مهاجرت کردند و در زادگاه‌شان نتوانستند تحول اساسی به وجود آورند ولی پس از آن مردم زیادی به وی گرویدند و شرایطی فراهم شد که ابعاد انقلاب از بعد فرهنگی فرا‌تر رود.

آیت الله مصباح یزدی اذعان داشت: به‌‌ همان اندازه که فعالیت‌های ایشان از نظر فرهنگی عمق پیدا کرد از لحاظ کمیت نیز گسترش پیدا کرد تا آنجا که توانست تشکیل حکومت اسلامی را فراهم کند ولی در همه رده‌ها مردم یکسان نبودند. برخی ارزش‌های جاهلی را‌‌ رها کردند ولی برخی دیگر بحثشان با این افراد متفاوت بود ولی عامل پیشرفت همانطور که اشاره شد باید در اصل اسلام و درتبعیت از ارزش‌ها دانست.

وی با اشاره به آیاتی از قران کریم نیز یادآور شد: در قرآن بخش زیادی از این آیات به این مطالب اختصاص داده شده است. ایمان‌های سطحی و پذیرش‌های ظاهری نقش چندانی ندارند و پوسته نازک و آسیب پذیری هستند ولی اگر در زیر این پوسته لایه محکمی از مغز باشد دیگر آسیب نمی‌بیند.

برخی ریاست را برای رانت خواری، دزدی و اختلاس می‌خواهند

آیت اله مصباح یزدی به آثار واقعی ایمان نیز اشاره و یادآور شد: که ایمان واقعی مراتبی دارد که برای مسلمانان در عالیترین مرتبه بیان شده است. برخی بودند که از‌‌ همان زمانی که اسلام اوج گرفت در همین حد که سجده کنند و بت‌ها را شکستند کفایت کرد. کسان دیگری اندکی فرا‌تر رفتند و کسانی هم که پای جان فشانی به میان می‌آمد می‌لگیدند و یا می‌گفتند الان وقت کشاورزی است و اقتصاد ما دچار اخلال می‌شود و بهانه‌های مختلف از زیر بار جهاد فرار می‌کردند ولی در این بین کسانی بودند که واقعا عمل می‌کردند.

وی افزود: این گروه‌ها وقتی پای ریاست جامعه به میان افتاد هر یک به گونه‌ای عمل کردند و عده‌ای سست شدند و مدعی شدند که پیامبر همه چیز را برای خاندان خودش می‌خواهد و این گونه تصور کردند که گوش کردن و عمل کردن به حرف‌های پیغمبر اسلام ضروری است اما کس دیگر این طور نیست. نشانه ایمان این بود که در مراتب اطاعت از پیامبر همه یکسان نیستند در صورتی که ایمان وقتی قوی باشد تا پای جان هم افراد می‌روند.

در این بین حضار شروع به گفتن تکبیر کردند که آیت اله مصباح یزدی از آن‌ها خواست به دلیل حال نامساعدش شعار را برای بعد از جلسه بگذارند.

آیت اله مصباح یزدی با تاکید براینکه آسیب‌هایی که وارد شد به ضعف ایمان افراد باز می‌گشت گفت: ‌ حتی اشخاص برجسته جامعه اسلامی که به خلافت رسیدند به احکام قوی که برخورد می‌کردند زیر بار آن نمی‌رفتند. یعنی برخی صرفا به خاطر مصالح و منافع خودشان ایمان آوردند. ولی کسانی هم بودند که در دل به اسلام و پیامبر باور داشتند و در مقابل افرادی هم بودند که فقط قصد همراهی داشتند ولی در دلشان به یاد خدا نبودند. بنابراین مسلمانان در ابتدای اسلام با تهدیدهای جدی مواجه بودند که حتی به خطر منافقین نیز باید اشاره کرد که در باطن به اسلام ایمان نداشتند و تظاهر به با ایمانی می‌کردند و در قرآن به آن‌ها اشاره شده است.

مصباح یزدی به گروه دیگری اشاره و خاطرنشان کرد: دسته سوم ضعفاالایمان بودند یعنی مشرک نبودند اما در عمل سست بودند و هواهای نفسانی و آداب و رسوم قومی را مقدم می‌دانستند که امروز هم در کشورهای اسلامی آن‌ها را می‌بینیم. مهم‌ترین ضعف ضعفاالایمان در مساله حکومت بود یعنی می‌گفتند همه کار می‌کنیم اما زیر بار امر یک نفر نمی‌رویم یعنی اینکه بعد از پیامبر کسی بیاید اختیار دار جامعه اسلامی شود را تحمل نمی‌کنیم. در واقع مهم‌ترین خطر جدی بعد از پیامبر این بود که می‌گفتند تا کی کسی باید اختیاردار مردم باشد و به لوازم آن توجه نداشتند. آن‌ها به جاهای باریک اسلام که می‌رسیدند می‌دیدند که مشکل است و با آن‌ها مخالفت می‌کردند. البته این به آن معنا نبود که خدا را قبول ندارند که الان هم این افراد در جوامع هستند. اینکه کسی حاضر است ثروتش را بدهد ولی رئیس باشد و حتی برابر ثروتی که می‌دهد نیز چیزی گیرش نیاید ولی سیاست داشته باشد. برخی هم ریاست را برای رانت خواری، دزدی و اختلاس می‌خواهند و همه این‌ها وجود دارد.

وی تاکید کرد: برخی نیز با یکدیگر قراری می‌گذاشتند و جمعیتی تشکیل می‌دادند مثلا صرف نظر از مسائل دینی با هم وعده می‌گذاشتند که به مسائلی پایبند باشند و این مساله بین عرب‌ها وجود داشت. در بین مسلمانان نیز مردم با هم توافق می‌کنند و مثلا شورای مرکزی نیز چیزی را تصویب می‌کند که همه به آن عمل کنند ولی برخی جور دیگری برداشت می‌کردند و این به این دلیل بود که معرفتشان ضعیف بود. گمان بنده این است که اکثریت کسانی که این بنا را گذاشتند فکر داشتند اما عمق نداشتند و این مشکل جدی آن زمان بود که ضرر زیادی به جامعه اسلام زد و تمام آسیب‌هایی که به جامعه اسلامی بعد از پیامبر خورد به این نقطه برمی گردد.

رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) همچنین یادآور شد: اسلام برخی بر این باور بودند که اسلام کار به حکومت ندارد که مساله دینی با مردم باید باشد و دخالتی در آن صورت نگیرد که این مساله عزت اسلامی را در عرصه‌های مختلف به خطر می‌اندازد و اکنون نیز انداخته است تمام فکر دشمنان این است که این تفکرات را ترویج دهند که ما اخلاق و ارزش و خدا را قبول داریم و مردم می‌توانند نماز بخوانند و احیا بگیرند ولی مردم فقط خودشان هستند در صورتی که این بدان معنا است که ما آن‌ها را به راهی که می‌خواهیم هدایت می‌کنیم.

مصباح یزدی تصریح کرد: کشورهای اسلامی علی رغم تلاش برای احیای شعار اسلامی در کشورشان متاسفانه برخی روسایشان تحت تاثیر توطئه استکبار قرار گرفته‌اند آنچه امید می‌رفت احیا گر اسلام شود مهره استکباری و نه تنها حمایت از اسلام نکرد هم پیمان صهیونیست‌ها نیز شد.

وی افزود: استکبار جهان این مساله را ده بار تجربه کرده است که با سیاست مدارانی که دین ندارند می‌شود معامله کرد و این مساله در کشور مصر زمان انورسادات اتفاق افتاد. اکنون نیز بعد از سی وچند سال حرکتی رخ داده که خدا عاقبتشان را خیر کند.

آیت اله مصباح یزدی یادآور شد: برخی سیاست مداران در نیمه راه می‌لغزند و اینکه می‌خواهند قهرمان ملی شوند ولی در دام استکبار می‌افتند این‌ها را چون استکبار در جهان آزموده با انقلاب‌ها می‌توانند کنار بیایند. مثلا اینکه آن‌ها هر کاری کردند با امام (ره) نتوانستند معامله کنند.

وی افزود: مستکبرین ما را تحریم اقتصادی کردند، جنگ ۸ ساله کردند انواع تهدید‌ها و جنگ‌های داخلی (جنگ‌های داخلی اوایل انقلاب را به راه انداختند) که این نظام اسلامی فراگیر نتواند کشور را اداره کند حال فکر می‌کنید چه چیزی مانده است که آن‌ها به آن امید بسته‌اند. تا امام (ره) بود می‌گفتند بعد از وفات امام کاری کنند که کسی بیاید تا بتوان با وی معامله کرد و تئوری ولایت فقیه را زیر سوال بردند. امروز هم متاسفانه در بعضی جا‌ها این مساله دنبال می‌شود و بعد ایجاد تضعیف در شخص رهبری کردند و گفتند رهبری نباید مادام العمری باشد و باید موقتی باشد و اختیاراتش محدود باشد و این حرف‌ها را در طول انقلاب دامن می‌زدند بنابراین بزرگ‌ترین خطر آینده کشور ما سکولاریسم است.

باید با مردم صاف و شفاف صحبت کنیم

مصباحی یزدی در همایش راهبردی جبهه پایداری گفت: هرکسی طبق قانون می‌تواند به هر کسی که دلش می‌خواهد رای دهد اما انتخاب اصلح برای افراد یک تکلیف است و فرد موظف است برای تعیین اصلح تا آنجایی که می‌تواند از افراد آگاه تحقیق کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا آیت اله مصباح یزدی درهمایش راهبردی جبهه پایداری که در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شده بود عصر امروز گفت: زیر سوال بردن ولایت فقیه از مهم‌ترین خطری است که در آینده در کمین انقلاب وجود دارد.

وی افزود: از صدر اسلام تاکنون نقاط ضعف مدیران شناخته شده است و مسئولین و مقامات اسلامی همواره در صدد رفع آن بر امدند و افرادی که به ارزش‌های اسلامی و انقلاب وفادار بودند را جایگزین مدیران ضعیف کردند. بزرگان اسلام کسانی را که درکنار قرآن از نخبگان جامعه بودند وبرای جامعه موثر هستند جهت حرکت خود و ترویج و طرفداری از اسلام برگزیدند.

وی با بیان این مطلب که بیشترین لغزش‌ها در زمان بنی امیه و بنی عباس اتفاق افتاده است گفت: بزرگان دین از این لغزش‌ها درس گرفتند و این لغزش‌ها را برطرف کردند. برطرف شدن این لغزش‌ها و ضعف مدیریت‌های بزرگان دین بود که امروز مصر با اکثریت قاطع به قانون اساسی رای دادند و به اسلام تکیه کردند و این اولین بار است که در قانون مصر این چنین رای گیری انجام می‌شود.

مصباح یزدی تصریح کرد: منبع قانون گذاری ما اسلام است و ما باید اشتباهات گذشته را که از گذشتگان برای ما به جا مانده است ارزشیابی کنیم و سعی کنیم که در قوانین ما تکرار نشود. برخی از افراد معتقد هستند برای زندگی در جامعه اسلامی سرمان را باید به زیر بیندازیم و آنچنانی که آن‌ها دوست دارند حرکت کنیم و آنچه که علیه ما تبلیغات کردند علیه‌شان حرفی نزنیم آیا این امر فایده‌ای همه دارد غیر از اینکه بیت المال به هدر برود آیا با این روش خواستگاه سیاسی ما تحقق پیدا خواهد کرد؟

وی درادامه سخنرانی خود درجمع حاضرین در همایش به صدر اسلام اشاره کرد و گفت: اگر به تاریخ صدر اسلام نگاه کنیم خواهیم دید که پیامبر برای ابراز دعوت خود امنیت نداشت و حتی بر سر وی خاکستر هم ریخته می‌شد اما مشاهده کردیم که در ظرف مدت کوتاه ۲۳ سال چگونه بزرگ‌ترین دین‌های جهان تسلیم این مکتب شده‌اند.

مصباحی یزدی در ادامه به جنگ بدر اشاره کرد و گفت: خدا در جنگ بدر برای عده‌ای محدود که به جنگ رفته بودند هزاران فرشته نازل کرد تا مومنین را تایید کند. در جنگ بدر مسلمانان با حضور فرشتگان به پیروزی رسیدند اما خداوند در قرآن می‌فرماید که ما فرشتگان را نازل کردیم تا به مسلمانان بیاموزیم که اگر می‌خواهیم در جنگ‌ها پیروز شویم توجه‌مان تنها باید به خدا باشداما امروزه این گونه حرف‌ها تنها شعار و بی‌محتوا شده است. همانندخداحافظی‌های ما که همواره در صحبت‌هایمان بیان می‌کنیم و همچون مارکسیست‌ها وقتی از دانشگاه خارج می‌شدند از دیگر دوستان خود خداحافظی می‌کردند در حالی که مارکسیست‌ها خدا را نمی‌شناسند.

وی درادامه تصریح کرد: ما بر زبان خود همواره کلمه به یاد خدا بودن و انشاالله را بیان می‌کنیم اما دل‌هایمان به این سمت و سو نیست.قرآن به ما یاد می‌دهد در اول هر چیزی و هر کاری نظر به خدا داشته باشیم و بعد بدانیم که خدا فرد را کمک کرده تا به مقصود اصلی برسد.

مصباحی یزدی در ادامه به آیه‌ای دیگر از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: اگر تمام اموال روی زمین را بین اقوام مسلمان که با هم در تخاصم هستند هزینه کنیم باز نخواهیم توانست دل‌های آن‌ها را نزدیک به یکدیگر کنیم بلکه این خدا هست که می‌تواند دل‌ها را به هم نزدیک کند.

وی گفت: شرکت در ربوبیت است و یک فرد نمی‌تواند نمازش را به غیر از خدا برای دیگری بخواند انکار ولایت نیز در حکومت شوخی نیست و بالا‌تر از شرک برای خدا چیزی وجود ندارد. ما باید با خدا صاف صحبت کنیم که می‌خواهیم ارزش‌های اسلامی و باورهای اسلامی را در عمق دل‌ها رسوخ دهیم و دنبال منافع ریاست نیستیم.

مصباحی یزدی تصریح کرد: ما باید با مردم صاف و شفاف صحبت کنیم. درجمع سیاست مداران این به صورت یک روش در آمده است که چیزی را که خودشان بیان کنند نمی‌توانند عمل کنند. اما ما به دنبال این هستیم که راه آن‌ها را دنبال نکنیم و ما آمده‌ایم صاف باشیم وبا مردم با صداقت صحبت کنیم.

مصباحی یزدی تصریح کرد: شاید برخی از مسائل امنیتی و جنگ و دیگر موارد که در زمان پیامبر هم نمود داشت نمی‌شود به مردم بیان کرد اما می‌توانیم دیگر مواردی را که به مردم مربوط می‌شود را صادقانه به آن‌ها بیان کنیم مثلا بگوییم که منشا گرانی و تورم کجا است.

آیت اله مصباحی یزدی گفت: اگر روزی رازی وجود داشته باشد که باعث خواهد شد که دشمنان از آن سوءاستفاده کنند می‌توانیم همچون ولی امر انحصاری به کسانی بگوییم که در راس حکومت هستند چراکه ما آمده‌ایم که کلاه برسر مردم نگذاریم و مردم را فریب ندهیم.

وی گفت: نه گفتن بهتر از دروغ گفتن است و ما قبول داریم اسرار نباید بیان شود ولی نباید هم به مردم دروغ بگوییم و آن‌ها را فریب دهیم و اگر این دو چیز را رعایت کنیم در فعالیت‌های اجتماعی موفق خواهیم شد.

وی در ادامه تصریح کرد: همه افراد حق دارند به هر کسی که دلشان می‌خواهند رای دهند ولی رای دادن به اصلح و انتخاب اصلح یک تکلیف برای مردم است و مردم موظف هستند تا آنجایی که می‌توانند تحقیق کنند و از افراد آگاه کمک بگیرند.

مصباحی یزدی در پایان تصریح کرد: همشهری بودن، رفاقت، دوست بودن، همکلاسی بودن مقدم بر این نیست که ما فرد را اصلح بدانیم بلکه باید خودمان هم مطمئن شویم که بین خود و خدا چه کسی به درد این پست می‌خورد چراکه ما در قبال این تکلیف مسئول هستیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز