خبرگزاری کار ایران

سرلشکر صفوی درنشست خبری/ اجمالی:

امیدواریم دولت آینده توجه بیشتری به استراتژی دریایی داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۵۹

توصیه من به آن‌ها این است که سرونشت شاه ایران را درس عبرت خود قرار دهند چراکه سلاح‌های آمریکا نیز روزی علیه شاه و توسط مردم ایران مورد استفاده قرار گرفت.

مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: متاسفانه علی رغم وجود مدیران شایسته در کشور نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های خلیج فارس برای توسعه و ایجاد رقابت باسایر کشورهای این منطقه استفاده کنیم. امیدواریم دولت‌های آینده توجه بیشتری نسبت به استراتژی دریایی داشته باشد.


به گزارش خبرنگار ایلنا سرلشکر سید یحیی صفوی در نشست خبری همایش سراسری جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت ضمن اشاره به اهمیت راهبردی خلیج فارس تاکید کرد: تصور من در این است که تا سال ۲۰۵۰ منطقه خلیج فارس کانون توجه و رقابت درون منطقه‌ای و جهانی خواهد بود.


وی بااشاره به اینکه حدود ۳۹۲ میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند گفت: کشورهای پیرامون منطقه خلیج فارس طی ۱۰ سال گذشته بیش از صد میلیارد دلار سلاح خریدند و ذخیره کردند که همه این موارد نشان از توجه قدرت‌های بزرگ به این منطقه دارد.


سرلشکر صفوی با بیان اینکه  ایران بین کشورهای منطقه خلیج فارس بیشترین جمعیت را دارا است گفت: بنابراین جمهوری اسلامی در تامین  امنیت پایدار می‌تواند بیشترین نقش را داشته باشد ضمن اینکه تلاش می‌کنیم تا ضمن ایجاد ساز و کار‌های امنیتی با در نظر گرفتن همکاری‌های دسته جمعی با کشورهای منطقه توسعه این منطقه را نیز پیگیری کنیم.


مشاور عالی فرمانده کل قوا همچنین با اعلام این خبر که همایش سراسری جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت در روزهای ۲۷ و ۲۸ آذرماه به همت دانشگاه جامع امام حسین برگزار می‌شود گفت: برای برگزاری این همایش شش ماه کار علمی صورت گرفته و تعداد زیادی مقاله در آن ارائه خواهد شد ضمن اینکه در این مراسم از اساتید دانشگاه‌های مختلف و اعضای سازمان پدافند غیر عامل و فرماندهان کشور نیز حضور خواهند داشت تفاوت این همایش با سایر همایش‌ها این است که به کاربردی کردن علوم توجه ویژه‌ای خواهد شد.


سرلشکر صفوی با تاکید براینکه این همایش به صورت ملی و سراسری برگزار خواهد شدگفت: اساتید و مسئولان کشورهای منطقه در این همایش حضور ندارند اما امیدواریم دانشگاه امام حسین در آینده همایش بین المللی در رابطه با خلیج فارس برگزار کند.


سرلشکر صفوی با اشاره به سامانه موشکی پاتریوت ترکیه تصریح کرد: کشورهای منطقه خلیح فارس‌‌ همان گونه که در اقتصاد بین المللی تاثیرگذار هستند بر امنیت جهان نیز تاثیر ویژه‌ای خواهندگذاشت. تصور می‌کنم بازیگر اصلی منطقه خلیج فارس از بعد جهانی آمریکا است که تلاش می‌کند با دخالت‌های نابه جا و تحریک برخی کشور‌ها همچون ترکیه ناامنی در منطقه را رواج دهد درحالی که این ناامنی‌ها علیه امریکا و اسرائیل رقم خواهد خورد اما در مقیاس منطقه‌ای، ایران، ترکیه، عربستان و عراق بازیگر‌های اصلی منطقه خواهند بود.


وی ادامه داد: برخی کشورهای کوچک منطقه نیز تلاش می‌کنند تامیدانی برای خود ایجاد کنند اما من به آن‌ها توصیه می‌کنم که درآمدهای نفتی آن‌ها موجب حضور آن‌ها در منطقه نخواهد شد بنابراین بایدحد و مرز خود را با توجه به وسعت جمعیتی خود تعیین کنند و بدانند  بازیگر شناخته شده منطقه نیستند و دلارهای نفتی آن‌ها نمی‌تواند نقشی برای آن‌ها ایفا کند.


صفوی در خصوص چگونگی سرمایه گذاری‌های دولت درمنطقه خلیج فارس گفت: این سوال را بایداز دولتمردان بپرسید اما ضعف کشور این است که استراتژی دریایی نداریم و بیشتر توجه ما روی خشکی‌ها است. در حالیکه سواحل زیادی را درکشور داریم. متاسفانه علی رغم وجود مدیران شایسته در کشور نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های خلیج فارس برای توسعه و ایجاد رقابت باسایر کشورهای این منطقه استفاده کنیم. امیدواریم دولت‌های آینده توجه بیشتری نسبت به استراتژی دریایی داشته باشد.


مشاور عالی فرمانده کل قوا در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تنگه هرمز گفت: راجع به تنگه هرمز حرف نمی‌زنم.


وی همچنین درخصوص خریداری سلاح توسط کشورهای منطقه عنوان کرد: ما می‌دانیم که خریداری این سلاح‌ها برای کمک به آزادی فلسطین نیست بلکه پروژه‌ای است که امریکایی‌ها و صهیونیستی‌ها آن را تعریف کرده‌اند. بنابراین توصیه من به آن‌ها این است که سرونشت شاه ایران را درس عبرت خود قرار دهند چراکه سلاح‌های آمریکا نیز روزی علیه شاه و توسط مردم ایران مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین ممکن است روزی این سلاح‌ها علیه آمریکا و صهیونیست‌ها به دست ملت‌های منطقه بیفتد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز