خبرگزاری کار ایران

وضعیت نابسامان سینماهای شهر یزد ادامه دارد؛

2 سینما جوابگوی 500 هزار نفر نیست

asdasd
کد خبر : ۳۵۷۳۶

در یزد هم می‌توان از فضاهای بسیار مناسب سینماها برای بها دادن به هنرهای دیگری مثل موسیقی و تاتر استفاده کرد، ولی افسوس که هم دید صاحبان سینماها بسیار اقتصادی است و هم شاید فضای فرهنگی زیاد باز نباشد!

ایلنا-یزد: وضعیت امروز سینماهای یزد جدا از حال و روز دیگر سینماهای کشور نیست. مسائلی مانند سیاسی کردن فضای سینماها، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای اکران فیلم‌ها و تمام مشکلاتی که پیش و پس از صدور مجوز فیلم‌ها و در مدت اکران پیش می‌آید؛ همگی بر حال و هوای سینماها تاثیرگذار هستند.

جمعیت پانصد هزار نفری مردم یزد سال‌های سال شاهد ساخت 4 سینما در شهر یزد بوده‌اند. سینما فرهنگ، ایران، جام جم و تک، 4سینمایی هستند که نام و نشان آنها در شهر یزد پرآوازه است. همچنانکه سینما فرهنگ و سینما ایران بعنوان قدیمی‌ترین سینماهای یزد چند سالی است، تعطیل شده‌اند؛ حتی خبرهایی مبنی بر فروش و تغییر کاربری یکی از آنها نیز به میان آمده بود. با راه‌اندازی مجتمع سینمایی تک با 5 سالن در سال 88 شاهد رونق و نشاطی در بین اهالی فرهنگ و سینما دوستان بودیم. اما عملکرد مدیریت آن در دو سال اخیر باعث دلسردی اهالی سینما و تحریم آن برای مدتی شد. عدم برنامه‌ریزی دقیق برای نمایش فیلم‌ها، ناهماهنگی در اعلام سانس‌ها و کنسل شدن برخی از سانس‌ها بدلیل به حد نصاب نرسیدن آنها، همه و همه باعث از رونق افتادن این پردیس سینمایی شده است.

با این تفاسیر امیدی به فعالیت مجدد سینما فرهنگ و سینما ایران نیست، چون نه تنها توانایی رقابت با سینما تک را ازنظر تجهیزات ندارند، بلکه بطور کلی در موقعیت مناسب شهری نیستند و مشکلاتی از بابت دسترسی و پارکینگ دارند. سینما جام جم هم که مدتی خبر از گسترش آن و اضافه نمودن یک سالن دیگر را نوید می‌داد، فعلا با همان یک سالن امورات خود را می‌گذراند.

رونق سینما در یزد بی‌تاثیر از فرهنگ مردمانش هم نیست، قشر مذهبی در یزد، "سینما رفتن"را کار مکروهی بشمار می‌آورند، همانطور که خیلی از پدرها و مادرهای ما حتی امروز نیز حاضر نیستند فیلمی را در سینما به تماشا بنشینند.(مطمئنا تغییر در این نوع نگاه یک شبه انجام صورت نمی‌گیرد.)

باید توجه داشت صِرف پخش یک فیلم در یک سینما، به معنای انجام رسالت فرهنگی سینما نیست! یزد تنها 2بار شاهد حضور عوامل یک فیلم و نقد آن با حضور علاقمندان بوده است. همچنانکه تداوم این کارها حمایت و دید مثبت دستگاه‌های فرهنگی استان را نیز می‌طلبد.

درمورد بحث‌هایی که درخصوص رونق دادن به سینما در روزهای رکود می‌شود، در یزد هم می‌توان از فضاهای بسیار مناسب سینماها برای بها دادن به هنرهای دیگری مثل موسیقی و تاتر هم استفاده کرد، ولی افسوس که هم دید صاحبان سینماها بسیار اقتصادی است و هم اینکه شاید فضای فرهنگی زیاد باز نباشد!

امروز رونق فضای سینماهای یزد با این سوالات مواجه است:

چرا برای اکران فیلم‌های برخی از جشنواره های کشوری پس از اتمام جشنواره در یزد تلاشی نمی‌شود؟

چرا جشنواره 2سالانه فیلم کوتاه استانی نداریم؟

در یزد وجود دارند آن دسته از فیلمسازانی را که خبر موفقیت فیلم‌های کوتاه و بلندشان در جشنواره‌های خارجی و داخلی به گوش می‌رسد، اما تاکنون موفق به نمایش آثارشان در شهر خود نشده‌اند!

چرا نباید یک فیلمساز یزدی بتواند برای نمایش فیلم موفق خود با صاحب سینما به توافق برسد؟

همه‌ی این چراها وجود دارند تا زمانی که شاید توجه جدی مسوولین به بعدهای فرهنگی-هنری در استان، (بویژه در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان) و همچنین اندکی انعطاف ازسوی صاحبان سینماها، بتواند رکود را از سینماها بگیرد.

گزارش از: مصطفی اولیاء

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز