خبرگزاری کار ایران

177 پروژه كشاورزی در همدان افتتاح می‌شود

کد خبر : ۹۸۳۸۷

این پروژه‌ها در بخش‌های آب و خاك، تولیدات دامی، تولیدات گیاهی، صنایع تبدیلی، تعاون روستایی و عشایری افتتاح می‌شود.وی با بیان اینكه میزان اعتبار هزینه شده برای این تعداد پروژه بالغ بر 246 هزار میلیون ریال است، افزود: 52 پروژه در حوزه آب و خاك، 93 پروژه در حوزه تولیدات دامی، سه پروژه در حوزه تولیدات گیاهی، 12 پروژه در حوزه صنایع تبدیلی و تكمیلی كشاورزی، پنج پروژه در حوزه تعاون روستایی و منابع طبیعی و دو پروژه در حوزه عشایری افتتاح می‌شود.

ایلنا: علیرضا رنجبرضرابی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حوزه آب و خاک پروژه‌هایی در بخش‌های آبیاری پر فشار، لوله‌گذاری و مرمت و احیاء قنوات ۵۲ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و میزان اشتغال ایجاد شده از این طریق ۱۴۴ نفر است.

به گزارش ایلنا از همدان؛ وی با بیان اینکه تعداد ۹۳ پروژه در بخش تولیدات دامی افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: افتتاح واحدهای تولیدی پرورش زنبورعسل، پرورش مرغ گوشتی، گوساله پرواری، گاو شیری، دامداری‌های کوچک روستایی و پرورش ماهی با اشتغالزایی برای ۱۹۰ نفر از جمله این پروژه‌ها است.

رنجبرضرابی بیان داشت: سه پروژه قابل افتتاح در بخش تولیدات گیاهی شامل احداث باغ میوه، گلخانه سبزی و صیفی و شرکت مکانیزاسیون است که برای ۱۶ نفر اشتغالزایی داشته است.

وی تعداد پروژه‌های حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی را ۱۲ پروژه خواند و ادامه داد: در این راستا نیز برای ۸۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان پروژه تعاون روستایی را شامل دو سردخانه و فروشگاه تعاونی با ایجاد اشتغال برای هشت نفر و در حوزه منابع طبیعی را شامل افتتاح سه سیل‌بند رسوب‌گیر دانست و ابراز داشت: در حوزه راه عشایری نیز ۲ پروژه در هفته دولت افتتاح می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: بیش از ۷۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی به زراعت اختصاص دارد.

شهرام پرورش افزود: از پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی استان، ۷/۳ دهم میلیون تن به بخش زراعت اختصاص دارد و این بیانگر این است که از نظر کیفی و کمی دارای رتبه خوبی در کشور است.

پرورش ابراز داشت: سالانه بیش از ۶۳۷ هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش محصول زراعی هستند که بیش از ۴۰ نوع محصول در این اراضی کشت و بیش از ۷۵ درصد تولیدات را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه میزان سهم، برای استان در زراعت در کل کشور ۱/۵ دهم درصد است، افزود: استان همدان در منطقه غرب کشور ۲۶ درصد تولید دارد و رتبه ۶ کشور و رتبه نخست منطقه را به خود اختصاص داده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان رتبه‌های محصولات زراعی استان را برشمرد و ابراز داشت: استان همدان با تولید یک میلیون تن سیب‌زمینی در سال، رتبه نخست کشور و منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: استان همدان همچنین رتبه نخست تولید سیر را در کشور و منطقه به خود اختصاص داده و در تولید یونجه نیز رتبه ۳ کشور و رتبه اول منطقه را در کارنامه خود دارد.

پرورش با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده در تولید محصول جو استان همدان رتبه دوم کشور و در منطقه رتبه اول را از آن خود کرده است، افزود: با توجه به اینکه در تولید گندم سازمان جهاد کشاورزی سعی کرده پایداری در تولید را حفظ کند رتبه ششم کشور و دوم منطقه را به خود اختصاص داده و در تولید کلزا رتبه ۴ کشور و رتبه نخست منطقه را کسب کرده است.

وی گفت: در سال زراعی ۹۲-۹۱ که در حال اتمام است، سطح زیرکشت گندم استان ۴۰۷ هزار و ۵۵۰ هکتار است که از این مقدار سطح زیر کشت، ۳۲۶ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی دیم و ۸۰ هزار و ۸۵۰۰ هکتار اراضی آبی این محصول است.

پرورش ادامه داد: برآورد اولیه در تولید گندم، ۶۳۴ هزار تن بوده ولی به خاطر تنش بارندگی و خشکسالی دچار عدم برداشت شده و فقط ۲۵۶ هزار و ۸۰۰ هکتار قابل برداشت بوده است.

وی با بیان اینکه از میزان سطح زیرکشت باقی مانده، تولید استان ۴۱۶ هزار تن است، تصریح کرد: تا امروز با توجه به شرایط آب و هوایی استان، ۱۳۶ هزار و ۴۱ تن از گندم تولید شده به مرکز خرید گندم دولتی تحویل داده شده است.

پرورش اظهار کرد: برآورد ما از تحویل گندم به مراکز دولتی خرید گندم، ۱۴۰ هزار تن بوده که تاکنون ۱/۹۷ دهم درصد خرید از سوی ۳۲ مرکز، انجام شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ درصد گندم اراضی دیم و ۹۷ درصد از گندم اراضی آبی استان برداشت شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز