خبرگزاری کار ایران

بیانیه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

حداقل مستمری بازنشستگان نباید از «پایه مزد» کمتر باشد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۰۴۴

«مستمری از کار افتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.»

اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در آستانه تعیین مزد کارگران برای سال ۹۴، در بیانیه‌ای با استناد به ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، تاکید کرد: مستمری از کار افتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.

به گزارش ایلنا، در بیانیه‌ای که اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری امروز منتشر کرد، به ماده و ۹۶ قانون تامین اجتماعی نیز اشاره شده و آمده است: این ماده قانونی هم سازمان تأمین اجتماعی را مکلف می‌­کند میزان کلیه مستمریهای بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد را با توجه به افزایش هزینه زندگی یا تصویب هیأت وزیران به‌‌ همان نسبت افزایش دهد.

در ادامه این بیانه نوشته شده است: با نگاهی دقیق به متن ماده ۱۱۱ ملاحظه می‌­شود که ترمیم حقوق کسانی که از حداقل مستمری موضوع ماده ۴۱ قانون کار برخوردار می‌­شوند لزوماً نباید از مصوبات شورای عالی کار تبعیت کند بلکه این قانون تأکید می‌­کند که این پرداخت‌ها نباید از این حداقل کمتر باشد فلذا به نظر می‌­رسد قانون گذار سازمان را مجاز کرده ضمن در نظر گرفتن مصوبات شورای عالی کار در صورت اقتضاء میزان مستمری را بیش از حداقل دستمزد تعریف شده توسط شورای عالی کار افزایش دهد و این به هیچ وجه منع قانونی ندارد.

طبق یانیه این اتحادیه کارگری، بر اساس ماده ۹۶ همین قانون سازمان مکلف شده افزایش مستمری‌ها در سطوح را با توجه به افزایش هزینه­‌های زندگی مورد نظر قرار دهد. بنابراین سازمان علی القاعده در خصوص پیشنهاد افزایش حقوق مستمری‌ها ضمن تقویت سطوح پایین مستمری‌ها که مشمولین ماده ۱۱۱ هستند نسبت به افزایش سایر سطوح به میزان قدر مطلق افزایش هزینه­‌های زندگی با توجه به شاخص حداقل معیشت تعریف شده در سالجاری و تفاوت آن با‌‌ همان سبد در سال ۹۲ اقدام نماید. این بدین معنی است که فرمول ارائه شده باید قادر باشد مستمریهای برقرار شده بین این دو را شامل شود. لذا ترمیم مستمری‌ها با فرمولاسیون عدد ثابت بعلاوه درصدی از مستمری سال ۹۳ که بتواند عدالت اجتماعی را هم پوشش دهد بهترین ساز و کار برای افزایش مستمری‌ها در سال ۹۴ است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز