خبرگزاری کار ایران

چطور کار به اینجا رسید: قتل کارگر شهری - ۱

شهرداری برای مهار خشونت مأمورانش از روان‌شناس‌ها کمک بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۹۶۶

«مدیران باید از قبل درباره مهار پرخا‌ش سازمانی آموزش دیده باشند تا با شناسایی به موقع کارکنانی که به این عارضه مبتلا شده‌اند از بروز حوادثی نظیر آنچه در برخورد ماموران پیمانکاری شهرداری با کارگر خدمات شهری اتفاق افتاد جلوگیری شود.»

به باور یک روانشاس صنعتی، حادثه کشته شدن «علی چراغی»(کارگر شهری که در روز ۲۳ مردادماه سال جاری توسط ماموران پیمانی شهرداری به قتل رسید) نتیجه آشنا نبودن مدیران شهرداری با مسئله شناسایی و مهار پرخاشگری سازمانی است.

دکتر محمود ساعت‌چی در تحلیل علت وقوع این حادثه به خبرنگار ایلنا گفت: بصورت طبیعی درصدی از کارکنان هر سازمان ممکن است مستعد ابتلا به اختلال‌های روانشناختی و رفتاری باشند.

وی بابیان اینکه این افراد ممکن است در بدو استخدام و یا حین کار به چنین عارضه‌ای مبتلا شوند، گفت:از آنجا که بروز خشونت در سازمان شهرداری در نهایت باعثتعرض به اصل حقوق شهروندی می‌شود، مدیران سازمان باید از قبل درباره شناسایی و مهار چنین پدیده‌ای آموزش دیده باشند.

این استاد دانشگاه معتقد است مدیران سازمانی در ایران برای شناسایی و مقابله با رویدادهایی که می تواند به بروز پرخاشگری سازمانی منجر شود آماده نیستند.

او افزود: خشونت رفتاری در میان ماموران دولتی تنها به برخورد ماموران رفع سد معبر شهرداری محدود نمی‌شود، تنها کافی است که از مراجعان به «مراجع حل اختلاف» میزان نارضایتی‌شان از رفتار سازمانی کارکنان قسمت‌های نگهبانی را جویا شویم تا پی به وسعت این رفتار ببریم.

ساعتچی، در ادامه گفت: بدون تردید ویژگی جسمی و هیجانی لازمه استخدام در برخی از مشاغل است اما واقعیت غیر کتمان این است که مدیران سازمان‌ها باید آنقدر آموزش دیده باشند که بدانند در استخدام افراد نباید تنها به ویژگی‌های ظاهری آنها بسنده کرد.

این مدرس دانشگاه بابیان اینکه حادثه کشته شدن کارگر خدماتی به دست ماموران پیمانکاری شهرداری، نتیجه فقدان نگاه جامع مدیران این سازمان به نحوه استخدام ماموران رفع سد معبر است، افزود: از آنجا که رفتار سازمانی جنبه اکتسابی دارد، به دلیل ناآشنا بودن مدیران سازمان‌هایی مانند شهرداری شاهدیم که رفتارهای نامناسب در میان کارکنان این سازمان از سطوح بالا به پایین و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

این کارشناس روانشناسی صنعتی تاکید کرد: مدیران باید از قبل درباره مهار پرخا‌ش سازمانی آموزش دیده باشند تا با شناسایی به موقع کارکنانی که به این عارضه مبتلا شده‌اند از بروز حوادثی نظیر آنچه در برخورد ماموران پیمانکاری شهرداری با کارگر خدمات شهری اتفاق افتاد جلوگیری شود.

وی افزود: در روانشاسی صنعتی و سازمانی افرادی که به دلیل شرایط شغلی مستعد بروز خوشونت سازمان می‌شوند باید توسط مشاوران روانکاوی و تحت درمان قرار گیرند و حتی در صورت لزوم وظیفه سازمانی آنها با توجه به خصوصیات رفتاری‌شان تغییر کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز