خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تأمین اجتماعی اعلام کرد:

بدهی ۵۴ هزار میلیارد تومانی؛ میراثدولت احمدی‌نژاد برای صندوق کارگران

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۱۸

چکیده: «در سال جاری سازمان مجبور است حدود پنج هزار میلیارد تومان از ذخایرش را برداشت کرده و در هزینه‌های جاری‌اش استفاده کند. / تامین اجتماعی یک سازمان تعهدی است نه سازمانی حمایتی / به طور خاص در یکی دو سال اخیر میزان افزایش دستمزد هیچ تناسبی با افزایش نرخ تورم نداشته است.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از ۵۴ هزار میلیارد تومان بدهی بر جای گذاشته دولت قبل برای تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش ایلنا، «سید تقی نوربخش» که شامگاه سه‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با بیان اینکه در سال جاری سازمان مجبور است حدود پنج هزار میلیارد تومان از ذخایرش را برداشت کرده و در هزینه‌های جاری‌اش استفاده کند، تصریح کرد: دولت قبل حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان برای صندوق تامین اجتماعی بدهی بر جای گذاشته است و با توجه به وضعیت موجود اقتصادی کشور طبیعتا دریافت منابع وصولی سازمان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی در مورد میزان ذخایر سازمان تامین اجتماعی گفت: منظور از ذخایر‌‌‌ همان منابعی است که بیمه‌شدگان پرداخت می‌کنند و در سنوات گذشته برای اینکه بتوانیم مستمری‌هایمان را پرداخت کنیم آن را به صورت انباشته در شرکت‌های سرمایه‌گذاری جمع کرده‌ایم تا بتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به میزان بدهی‌های دولت به این سازمان تصریح کرد: دولت قبلی دویونات زیادی را برای دولت فعلی به جای گذاشته است که در مورد سازمان تامین اجتماعی این رقم به ۵۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد که چیزی حدود یک سوم تا یک چهارم کل بدهی‌های دولت به کل سازمان‌های کشور است.

به گفته نوربخش، در سال ۹۲ نیز حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی جدید از طرف دولت به سازمان تامین اجتماعی ایجاد می‌شود که امیدواریم در بودجه‌های سنواتی لحاظ و به سازمان‌های تامین اجتماعی پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تعهد سنوات دارد، اظهار کرد: کل دارایی‌های تامین اجتماعی اگر قابل به نقد شدن باشند حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است و این رقم به این معناست که تعهدات سازمان بیشتر است.

به گفته نوربخش، در همه جای دنیا دولت‌ها یک مشارکت تضامنی با شرکت‌های بیمه‌ای دارند به این معنی که مقداری از حق بیمه بیمه‌شدگان را پرداخت می‌کنند به طور مثال نیز در کشور ما هم اکنون ۲۰ درصد حق بیمه را در بیمه‌های اجباری کارفرمایان، هفت درصد را کارگران و سه درصد را دولت پرداخت می‌کند.

وی افزود: تامین اجتماعی یک سازمان بین نسلی است که یک مشارکت تضامنی را ایجاد می‌کند و باید خاطرنشان کرد که این نقش تضامنی توسط کارگر و کارفرما در صندوق‌های بیمه‌ای ایجاد نمی‌شود، بلکه تنها دولت است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

نوربخش با اشاره به اینکه تامین اجتماعی یک سازمان «تعهدی» است نه سازمانی «حمایتی» خاطرنشان کرد: این سازمان مبالغی را دریافت می‌کند که در آینده باید آن‌ها را پرداخت کند و طبیعتا برای این پرداخت‌ها باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد چرا که اگر امروز مبلغی را به عنوان حق بیمه دریافت می‌کند در ۳۰ سال آینده و بر حسب قانون باید متناسب با نرخ تورم باید مستمری پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: بنابراین این شرکت سرمایه‌گذاری یکی از مکان‌هایی است که حفظ ذخایر سازمان در آن انجام و ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

وی در مورد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) نیز خاطرنشان کرد: ترکیب ذخایر شستا متشکل از رد دین دولت(بابت سه درصد حق بیمه و نیز حق کارفرمایی در مورد بعضی از صنوف) و نیز مبالغی است که بابت وصولمان در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

نوربخش در مورد سودده یا زیان ده بودن این شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز عنوان کرد: مبالغی که دولت‌ها در سنوات گذشته به سازمان تامین اجتماعی داده‌اند به صورت پکیج‌هایی است که ممکن است در آن شرکت‌هایی که خیلی هم سودده نبوده وجود داشته باشند اما هنر یک شرکت سرمایه‌گذاری در هر جای دنیا برای یک سازمان بیمه اجتماعی این است که یک ترکیب ذخایر مناسب ایجاد کند که شرکت‌های کم سودده را سودده و در شرکت‌های سودده ارزش افزوده ایجاد کند.

وی افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه شرکت‌های بیمه‌گر موظف شده‌اند به جای بنگاه‌داری به سمت بازار سرمایه حرکت کنند چرا که این بازار نقد پذیر بوده و از شفافیت بیشتری برخوردار است و ریسک کمتری ایجاد می‌کند و سازمان تامین اجتماعی نیز در حال حرکت به همین جهت است.

تأکید بر تناسب افزایش دستمزد و تورم

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه میزان افزایش دستمزد باید متناسب با نرخ تورم باشد، گفت: طبیعتا افزایش میزان حقوق و دستمزد متناسب با نرخ تورم نیست و باید در بودجه‌های سنواتی به سمت این تناسب حرکت کنیم چرا که به طور خاص در یکی دو سال اخیر میزان افزایش دستمزد هیچ تناسبی با افزایش نرخ تورم نداشته است.

نوربخش در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۵۷ به ازای هر ۲۹ نفری که حق بیمه پرداخت می‌کردند یک نفر مستمری دریافت می‌کرد، اظهار کرد: هم‌اکنون به ازای هر ۵/۷ نفر پرداخت‌کننده حق بیمه یک نفر مستمری دریافت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۶۰ سال است از طول عمر سازمان تامین اجتماعی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: مبنای تامین منابع سازمان یک مبنای بیمه‌ای است و با توجه به طول عمری که از سازمان سپری می‌شود از دید بیمه‌ای تامین اجتماعی رو به پیری می‌رود.

۱۰۰ هزار کارگران ساختمانی بیمه شده‌اند

نوربخش در ادامه با تاکید بر به روز شدن پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به داروخانه اظهار کرد: همواره پرداختی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها با معوقاتی همراه بود، اما هم اکنون ۶۰ درصد اسناد بلافاصله و قبل از رسیدگی پرداخت می‌شود و سه ماه نیز سازمان فرصت دارد کل اسناد را پرداخت کند، بنابراین در مورد دارو‌ها موضوع کاملا بر طرف شده و امیدواریم در مورد بیمارستان‌ها نیز این اتفاق بیفتد.

نوربخش با بیان اینکه حدود ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه شده اصلی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است، گفت: این افراد با خانواده‌هایشان به ۳۵ میلیون نفر می‌رسند و این در حالی است که تامین اجتماعی هم اکنون ۹۷۰ هزار مستمری بگیر دارد که با تعداد خانواده‌شان حدود سه میلیون نفر می‌شوند.

وی همچنین به بحثکارگران ساختمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: بنا بر قانون سازمان تامین اجتماعی برای واحدهای ساختمانی بر حسب متراژ و با فرمول خاصی حق بیمه دریافت می‌کرد و قانونگذاران سازمان را موظف کرده که در سال ۹۲ از محل مالیات بر ارزش افزوده این منابع را تامین کند که مبلغش حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در قانون پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه قرار بود ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی درآیند و سهمیه‌های برای استان‌ها اختصاص یابد، گفت: با توجه به وضع موجود تنها ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش این بیمه برآمدند چرا که اعتبار مربوط به این بیمه به طور کامل دریافت نشد.

وی ادامه داد: قصد داریم با تامین منابع و تزریق آن در یک یا دو ماه آینده این ظرفیت را افزایش دهیم تا تعداد کارگران بیمه شده به مقداری که پیش‌بینی شده بود، درآید.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد اولویت‌های این سازمان عنوان کرد: مهم‌ترین اولویت تامین اجتماعی رفتن به سمت آی تی است، چرا که با توجه به حجم داده‌ها و ورودی‌های سازمان باید به این سمت حرکت کنیم.

وی با اعلام اینکه ۲۰ درصد شعب سازمان تامین اجتماعی از اول آبان ماه سال جاری لیست بیمه شدگان را به صورت اینترنتی ارائه خواهند کرد گفت: ابتدا قرار است این طرح در ۶۰ شعبه به صورت آزمایشی اجرا شود و کارفرمایان به تدریج نیاز به مراجعه حضور نخواهد داشت، اما قصد داریم این طرح را تا پایان سال به صورت سراسری اجرا کنیم.

شرایط بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان

نوربخش در مورد چگونگی بخشودگی جرایم کارفرمایان خاطرنشان کرد: حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان جرایم داریم که در صورت مراجعه کارفرمایان آمادگی داریم تمام مبلغ مذکور بخشوده شود.

وی ادامه داد: حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان نیز میزان مطالبه سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان است و سازمان این سیاست تشویقی را در نظر گرفته که در راستای برخورداری کارفرمایان از این مزیت و نیز کمک شدن به سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

نوربخش با اعلام اینکه کارفرمایان فرصت دارند تا ۱۹ دی ماه سال جاری تکلیف حق بیمه‌شان را مشخص کنند، گفت: این موضوع شامل کارفرمایان واحدهای صنعتی، کشاورزی و صنفی است و حتی سیاستهای تشویقی برای آن‌ها در نظر گرفته شده که در صورت اقدام تا ۱۹ دی ماه سال جاری کل جرایمشان بخشوده و اصل بدهی‌هایشان هم تقسیط شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: تاکنون این اتفاق هفت بار در قوانین بودجه رخ داده، به این معنا که افراد به دلیل عدم پرداخت حق بیمه‌شان بنا بر قانون مشمول جرایم شدند، چرا که میزان جرایم ممکن است با توجه به سنواتی که بنابر دلایل مختلف پرداخته نشده به مبلغ بالایی تبدیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز