خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری :

ضرورت آمایش آموزش عالی در دستور کار دانشگاه‌های معین

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۹۴۰

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: آمایش آموزش عالی در دستور کار دانشگاه‌های معین قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی روسای دانشگاه‌های معین کشور اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه‌های معین مشخص شدند و حکم همه آنها ابلاغ شده است. همانطور که می‌دانید از شورای مرکزی همه این امور نهایی شده است و اولین جلسه آن به زودی برگزار خواهد شد. آنچه که در پیش روداریم تشکیل دبیرخانه‌های استانی شورای مدیریت آموزش عالی استانی دانشگاه معین و انتصاب دبیر آنها است.

وی افزود: اولین جلسه باید در همین هفته در دبیرخانه‌ها شکل بگیرند و اولین جلسه حتماً در سطح استان برگزار شود. اما اگر احساس کردید که نیاز به اصلاحات جزئی داریم می توانید آن را اعمال کنید و اگر اصلاحات نیاز هست در همین یک ماه اول باید انجام شود تا درگیر اصلاحیه نامه‌ها و تطبیق سازگاری بخش‌ها نباشیم.

رحیمی گفت: ممکن است که در ابتدا پرسش‌های متعددی در استان‌ها مطرح شود که باید به آنها پاسخ داده شده و ابهامات برطرف شود.

معاون وزیر علوم خطاب به روسای دانشگاه‌های معین گفت: در ابتدای کار شما روسای دانشگاه‌ها باید در ارتباط ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی را  بسیار ضعیف قلمداد کنید تا با تلاش و ساماندهی بتوان همه آنچه که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است را با قوت پیش برد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که اکنون به عهده ما در این شورا قرار دارد آمایش آموزش عالی است که شورای مدیریت آموزش استانی می‌توانند در آن موثر واقع شود. تلاش شده خیلی از محورهای آموزشی در طرح آمایش شکل بگیرد. این آمایش در ابتدا باید در مقیاس استانی باشد و یکی از فعالیت‌های مهم این شورا آمایش در مقطع استانی است.

رحیمی گفت: ما باید آموزش، تحقیقات، فناوری و نوآوری را به صورت گسترده و جامع در استان‌ها ببینیم.  شما روسای دانشگاه‌ها اکنون نماینده وزارت علوم در استان هستید.  از طرفی ترکیب شورای مرکزی به نوعی دیده شده که ادغام تکامل یافته و محروم بخش‌ها را شامل می‌شود و از این رو با این نوع ترکیب می‌تواند در سطح کشوری موثر باشد.

رحیمی خاطر نشان کرد: ساماندهی موسسات آموزش عالی از چند جنبه به عنوان یک برنامه دشوار تلقی می‌شود که مصوبه آن پیش از اینکه من به وزارتخانه بیایم ابلاغ و تصویب شده بود. این اولین بار است که با توجه به مقتضیات و شرایط نامناسبِ حاکم، نظام علمی به این نتیجه رسید که باید یک ساماندهی انجام دهد.

وی افزود: من از برخی شهرهای کوچک بازدید کرده‌ام و در آنجا با دو واقعیت برخورد کردم؛ اول اینکه موسساتی دیدم که چقدر بی دلیل با بافت یک شهر پیوند خورده بودند که برخی از این پیوندها غیر علمی است. بعضی از این موسسات  به شدت از نظر کیفیت پایین هستند و اصلاً نباید دانشجو می‌گرفتند. علاوه بر این یک سری از رشته‌ها را به شکلی غیر علمی در دانشگاه گنجانده بودند.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: یک موسسه در شهرستان محلات، در رشته کامپیوتر دانشجو جذب کرده است در حالی که اصلا استادی برای این رشته ندارند. وزیر و معاونین که نمی‌توانند دائماً در این مناطق باشند از این رو شورای استان‌ها باید به این مسئله ورود کند و نظارت داشته باشد. دور از شان علمی ماست که چنین موسسات را داشته باشیم.

رحیمی گفت: ما اعتقادمان این است که در استانی مانند اردبیل باید رشته‌های فنی و مهندسی گسترش پیدا کند یا در کردستان باید این موارد توسعه یابد. یکی از مهمترین کارها در شرایط فعلی تضمین کیفیت آموزش عالی در استان‌ها است و بهترین دلیلی که برای ساماندهی می‌توانیم بیاوریم همین موضوع است. ما می‌خواهیم موارد آسیب زا را حذف کنیم یا به نوعی با آنها برخورد کنیم که دیگر پیش نیایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز