خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

قدم‌های پایانی آزادسازی اوراق مشارکت ۹۸ مترو و اتوبوس/ هاشمی: اوراق منتشر شده مصوبه مجلس و لازم‌‌الاجرا است

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۸۵۶

رییس شورای شهر تهران با اشاره به تعامل بین شهرداری، بانک رفاه و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد که پول اوراق مشارکت سال ۹۸ به زودی آزاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرانجام فرصت قانونی آزادسازی اوراق مشارکت سال ۹۸ شهرداری تهران از سوی بانک عامل به پایان رسید و به رغم وعده‌ها و تلاش‌ها، این اوراق در موعد مقرر نقد نشد. شهرداری تهران از مورد قبول قرار نگرفتن وثیقه‌های ارائه شده به بانک گلایه داشت و بانک مشکل را در مناسب نبودن وثایق می‌داند. 

شرکت مترو اعلام کرد که بانک حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از پول اوراق را آزاد کرده و مابقی را به شرط ارائه وثیقه از سوی شهرداری به بانک مرکزی، واریز خواهد کرد. 

«علی امام» مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای آزادسازی اوراق مشارکت به خبرنگار ایلنا می‌گوید: قرار است ۲۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ واریز شود. به گفته بانک رفاه تا پایان هفته نیز هرچه وثائق تکمیل‌تر شود، مابقی پول به حساب شهرداری واریز خواهد شد. 

او با بیان اینکه پول کم کم و همزمان با نهایی شدن پول در دفترخانه آزاد می‌شود، اضافه می‌کند: شهرداری تهران در این چند ماه براساس ارزش‌گذاری کارشناسان ۲ هزار میلیارد تومان وثیقه معرفی کرده، اما به دلایل مختلف مورد پذیرش بانک قرار نگرفت و آنچه پذیرفته شد، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بود که با این عدد، آزادسازی ۲۰۰ میلیون تومان از اوراق نهایی شد. 

او اضافه می‌کند: این رقم اما کافی نیست و تا آزادسازی ۷۵۰ میلیارد تومان از سهم شهرداری تهران باید روند ادامه پیدا کند. 

امام همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به حضور نمایندگان شورای چهارم در مجلس، آنها چه کمکی برای حل این مشکل و سایر چالش‌های شهر داشته یا می‌توانند داشته باشند، می‌گوید: درحال حاضر مهم‌ترین کمکی که دولت و مجلس می‌توانند به شهرداری تهران کنند، مربوط به بدهی دولت به شهرداری و بدهی شهرداری به بانک است و باید تلاش شود تا زمینه تهاتر این بدهی‌ها فراهم شود. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران اضافه می‌کند: این مشکل سال‌ها است که گریبان‌گیر شهرداری تهران است و هر سال بیشتر و عمیق‌تر از سال گذشته برای مدیریت شهری مشکل‌ساز می‌شود. همه می‌دانند که دولت بدهی قابل توجهی به شهرداری دارد و از طرفی بدهی شهرداری به سیستم بانکی کشور نیز زیاد است، در نتیجه با توجه به حضور آقای قالیباف در مجلس و سابقه طولانی حضور ایشان در شهرداری تهران، مطلوب است این موضوع در مجلس پیگیری و کمک کنند تا یکبار برای همیشه این معضل حل شود. با این اقدام شهرداری راحت‌تر می‌تواند نسبت به توسعه زیرساخت‌ها اقدام کند. 

تضمین ۷۵۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت سهم دولت است. مدیرعامل متروی تهران در واکنش به اینکه چرا بانک سهم دولت را به حساب شهرداری واریز نمی‌کند، می‌گوید: بانک رفاه هنوز تصمیمی در زمینه سهم دولت نداشته است و مبلغی از سهم دولت را دریافت نکردیم، اما امیدواریم این اتفاق رخ دهد. تضمین نصف این مبلغ با دولت است و اینکه برای سهم دولت نیز از شهرداری وثیقه بخواهند، منصفانه نیست. 

هاشمی: اتفاقات مثبتی در حال وقوع است

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات مدیران بانک رفاه مبنی بر اینکه به زودی مشکلات آزادسازی اوراق در نتیجه تعامل با شهرداری تهران حل خواهد شد به خبرنگار ایلنا می‌گوید: اتفاقات مثبتی در نتیجه تعامل بین بانک، شهرداری و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حال وقوع است که از این بابت تشکر ویژه دارم. 

او ادامه می‌دهد: آزاد شدن این پول برای حمل و نقل عمومی به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا بسیار اهمیت دارد تا فاصله‌گذاری اجتماعی به نحو مطلوب با افزایش تعداد خطوط صورت گیرد. 

رییس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تعامل مدیریت شهری با مجلس جهت حل مشکلاتی از این دست، می‌گوید: ما تعامل خوبی با مجلس و نمایندگان مجمع تهران داریم و برخی اوقات که به کمک آن‌ها نیاز داریم، حتما تماس می‌گیرم. می‌دانید که اوراق منتشر شده مصوبه مجلس و در نتیجه لازم الاجرا است. 

هاشمی در پاسخ به این پرسش که برای آزادسازی ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول اوراق مشارکت سال ۹۸ مدیریت شهری با مجلس ارتباطی برقرار کرده است یا خیر؟ اظهار می‌کند: نه، در این باره با مجلس تماسی نگرفتیم. بنده با آقایان جهانگیری و شریعتمداری به طور ویژه رایزنی کردم. 

رییس شورای شهر تهران اطمینان می‌دهد که مشکل تامین وثیقه و آزادسازی پول اوراق مشارکت حمل و نقل عمومی به زودی حل خواهد شد. 

علیخانی: فعلا نیازی به ورود مجلس نیست

«محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: فعلا شهرداری و آقای هاشمی از طریق دولت، تامین اجتماعی و بانک رفاه پیگیر هستند و قول‌هایی هم گرفتند، اما ضمانت ۵۰ درصد از این مبلغ برعهده دولت است و دولت باید آن را تضمین کند تا پرداخت شود. 

او در پاسخ به این پرسش که نسبت به پرداخت سهم دولت اقدامی نشده است، اضافه می‌کند: شهرداری پیگیر است و براساس آخرین صحبت‌هایی که با شهردار تهران داشتم، ایشان گفتند قول‌هایی گرفته‌اند تا ۵۰ درصد سهم دولت پرداخت شده و مابقی نیز با توجه به تضامینی که شهرداری به بانک ارائه می‌دهد به مرور واریز شود. 

علیخانی در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس برای حل چالش‌هایی از این دست در مدیریت شهری ورود نمی‌کند، می‌گوید: اگر مدیریت شهری به مشکلی بربخورد دستگاه‌های دیگر می‌توانند ورود کنند، اما فعلا شهرداری پیگیر است و امیدواریم به سرانجام برسد تا نیازی به ورود دستگاه‌های دیگر نباشد. 

او همچنین می‌گوید: اصل این اوراق با مصوبه مجلس در بودجه سنواتی دیده می‌شود و برای سال ۹۹ نیز حدود ۸ هزار میلیارد تومان اوراق درنظر گرفته شده است که از این عدد حدود ۳ یا ۴ هزار میلیارد تومان سهم تهران است. مجلس بر این موارد نظارت دارد و نمی‌توانند این پول را پرداخت نکنند، چرا که اگر پرداخت نشود جریمه به آن تعلق می‌گیرد و باید با سود اوراق، پول به شهرداری پرداخت شود. 

علیخانی اضافه می‌کند: مجلس به عنوان دستگاه نظارتی و قانون‌گذار از طریق سوال از دولت و پیگیری از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی می‌تواند ورود کند، اما به نظر می‌رسد نیازی نیست به این مراحل کشیده شود چرا که موضوع در حال انجام است. 

او ادامه می‌دهد: تامین اجتماعی پرداخت اوراق را منوط به پرداخت مطالباتش از شهرداری می‌کند، در حالی که ما می‌گوییم این مسائل نباید با همدیگر قاطی شود. 

علیخانی می‌گوید: ما به این پول برای افزایش ناوگان و خطوط نیاز داریم و نباید بدهی‌ها با منافع شهر گره بخورد، این گره خوردگی اقدامات شهر را قفل می‌کند. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه می‌کند: شهرداری تهران اگر پول داشت اوارق مشارکت نمی‌خرید! ما در مترو و اتوبوسرانی دچار بحران هستیم و باید همه کمک کنند تا از این بحران خارج شویم. امیدواریم این اتفاق رخ دهد و البته اخبار مثبتی به گوش می‌رسد. 

شهرداری تهران در نتیجه بدهی ۶۰ هزار میلیاردی که عمده آن مربوط به سیستم بانکی از دوره گذشته است، در شرایط کرونایی اقتصاد کشور و شهر برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، افزایش ناوگان و خطوط مترو دچار مشکل شده است. مجلس شورای اسلامی طی ادوار ظرفیت‌هایی را برای انتشار اوراق مشارکت در اختیار شهرداری‌ها قرار داد که شهرداری تهران، برای پیدا کردن بانک عامل و نقد کردن آن هم بارها دچار مشکلات عدیده شده است. برای اوراق مشارکت سال ۹۷، بانک آینده وثایق را قبول نمی‌کرد و برای اوراق مشارکت ۹۸، بانک رفاه. موضوعی که در نهایت به ضرر شهر و شهروندان تهرانی تمام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز