خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

فقط بخش مایحتاج ضروری فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید باز باشد/ همکاری بین ناجا و بسیج جزو مصوبات ستاد مقابله با کروناست

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۴۷۵

وزیر کشور با بیان اینکه با اقلیتی که مصوبات طرح را رعایت نمی‌کنند باید برخورد شود،‌ گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباید همه بخش‌های آن باز باشد و فقط آن قسمت‌هایی که مربوط به کالاهای ضروری است مجاز به فعالیت هستند..

به گزارش خبرنگار ایلنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در بازدید از مرکز کنترل قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا در وزارت کشور گفت: ما با جان مردم طرف هستیم و جان مردم برای ما عزیز است و حتما باید تلاش کنیم تا در این طرح‌ها موفق باشیم. در کنار اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند 6 طرح دیگر از جمله انجام تست‌های سریع و فراوان،‌ مشارکت‌های مردمی، غربالگری، قرنطینه و ... انجام می‌شود.

وی خطاب به فرمانداران ادامه داد: این ستاد تشکیل شده و دقیقا مشکلات را رصد می‌کند و فرمانداران نیز اگر مشکلی دارند و ابهاماتی برای آنها ایجاد شده است این ابهامات را مطرح کنند تا در این قرارگاه و کمیته امنیتی انتظامی پاسخ داده شده و مشکلات فرمانداران را حل کنیم.

وزیر کشور با اشاره به گزارش‌های دریافت شده از اولین روز اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند گفت: مردم طی 24 ساعت گذشته همکاری خوبی با ما داشته‌اند و روند خوبی داشته‌ایم و به ویژه مردم همکاری خیلی خوبی داشته‌اند به ویژه صاحبان مشاغل همکاری خوبی داشته‌اند و در این مرحله دولت را یاری می‌دهند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه باید هماهنگی و انسجام در سطح شهرستان‌ها وجود داشته باشد، تصریح کرد: همه مسئولان باید حرف واحد بزنند و واحد هم عمل کنند. دستورالعمل برای طرحی است که باید عمل شود، تهیه شده و به هیچ وجه نباید حرف متفاوت زده شود و مردم دچار ابهام و تردید شوند هر سئوالی فرمانداران و بخشداران دارند بپرسند و از حرف‌هایی که باعث تردید می‌شود پرهیز کنند.

وی ادامه داد:  وزارت صمت، اصناف و وزارت بهداشت مشاغل را رصد کنند اینکه گفته می‌شود مردم همراه هستند شامل همه مردم نمی‌شود اگرچه بخش وسیعی از مردم همراهی لازم را دارند اما اقلی هستند که این اقل به هر دلیلی رعایت نمی‌کنند ما باید منافع جمع را در نظر بگیریم نه منافع اقل. مصوبات ستاد حکم قانون است و کسانی که تخلف می‌کنند باید با آنها براساس دستورالعمل برخورد کرد و ضمانت‌های اجرایی نیز برای برخورد با تخلفات در نظر گرفته شده است که باید اعمال شود.

وزیر کشور همچنین درباره ورودی به شهرهای قرمز و نارنجی گفت: گزارش‌ها مبین این امر است که به خوبی رعایت می‌شود. دیشب هم ممنوعیت تردد از ساعت 21 به خوبی انجام شد و انتظار از ناجا این است که دقیق و با تمام توان مانند همیشه پای کار بیاید. بسیج هم می‌تواند به ناجا کمک کند. وقتی قانونی تصویب می‌شود نباید اجازه دهیم اقلی که منافع دارند آن را به خطر بیندازند.

رحمانی فضلی درباره طرح غربالگری محلات و همچنین مشارکت‌های مردمی به فرمانداران گفت: طرح محلات باید به جدیت انجام شود. همچنین بحث رهگیری بیماران و کمک‌های معیشتی باید انجام شود در این موضوع نیز باید اولویت با افرادی باشد که بیمار یا بستری می‌شوند و توسط خیرین و سمن‌ها و تشکل‌های مختلف کمک‌ها به موقع به این افراد برسد و دستورالعمل آن نیز تهیه شده است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت صدا و سیما در استان‌‌ها تصریح کرد: در صدا و سیمای استانی در این دو هفته باید به موضوعاتی پرداخته شود که مردم را پای کار بیاورد و از مردم تقدیر و تشکر شود. طرحی با این عظمت در حال انجام است و باید از مردم قدردانی شود ضمن اینکه باید نواقص نیز رفع شود.

وزیر کشور با تاکید مجدد بر کنترل ورود و خروج به شهرهایی که در وضعیت قرمز و نارنجی هستند، گفت: ورود و خروج شهرها باید کنترل دقیق شود ستاد در فرمانداری‌ها باید روزانه گزارش دهند و همچنین باید فرمانداران در شهرها حضور داشته باشند موضوع نظارت و اعمال قانون باید جدی باشد البته به هیچ وجه بنا بر این نیست که اصل بر جریمه و مجازات است و اصلا اینگونه نیست و اگر بتوانیم با مجازات کم و اقل اما به موقع و سریع عمل کنیم حتما قدرت بازدارندگی بالایی خواهد داشت.

وی با اشاره به مصوبات روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص تسهیلات به مشاغل و اصناف تصریح کرد: کمک‌هایی مطرح شد از جمله به تعویق انداختن مالیات و همچنین اعطای تسهیلات یا وام همچنین در خصوص تعویق در سررسید قسط‌ها  موضوعاتی مطرح شده است تا با اعمال آنها بتوانیم بخشی از خسارت‌ها و بخشی از مشکلاتی که برای کسبه ایجاد می‌شود را حل کنیم.

رحمانی فضلی درباره فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباید همه بخش‌های آن باز باشد. آن قسمت‌هایی که مربوط به کالاهای ضروری است مجاز به فعالیت هستند و آنها فقط می‌توانند باز باشند. اگر همه قسمت‌های فروشگاه باز باشند نقض غرض است و تمام غرفه‌هایی که غیر کالای ضروری هستند باید بسته شود.

وی همچنین درباره همکاری بسیج و نیروی انتظامی تاکید کرد: همکاری بین بسیج و ناجا جزو مصوبات ستاد است و هر وقت فرمانده نیروی انتظامی تهران اعلام نیاز کند بسیج می‌تواند نیرو در اختیار ناجا قرار دهند، اما اصلا قرار نیست ما جلوی ماشین‌‌ها را بگیریم بلکه یا به وسیله دوربین پلاک خوانی می‌شود و یا در میادین اصلی پلاک‌ها یادداشت می‌شود و ما حق مقابله با مردم را نداریم.

وزیر کشور تاکید کرد: در طرح محله‌محور هم مانند انتخابات باید همه دستگاه‌ها تجهیزات و وسایلی را که در اختیار دارند در اختیار استانداران و فرمانداران قرار دهند تا در اجرای این طرح استفاده شود. در خصوص مسائل مالی نیز درباره دستمزدها با توافق با بسیج و وزارت بهداشت نظام  مالی نوشته شده و هر نوع کاری انجام شود از طریق این طرح حتما پرداخت‌های آنها انجام می‌شود اگر نیروهای رسمی نیز بغیر از ساعات کاری فعالیت کرده‌اند اضافه‌کار پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: ما در یک آزمون بزرگ هستیم که نتیجه توفیق در این آزمون نجات جان مردم است. ما الان فقط با جان مردم سر و کار نداریم و الان فشارهای زیادی در زمینه های مختلف به مردم وارد می‌شود و باید بتوانیم زودتر فضا را به سمت فضای با ثبات کاهنده بیماری پیش ببریم تا دوباره به بازگشایی‌ها بازگردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز