خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

روی آوردن محصلان به ریزه‌خواری/ برنامه‌های آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان دچار سوءتغذیه

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۸۶۱

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در خصوص روند اجرای طرح کوچ گفت: متاسفانه فعالیت بدنی دانش‌آموزان با شیوع کرونا و آغاز آموزش مجازی کاهش یافت که این مسئله منجر به ریزه‌خواری و اضافه وزن آنها شد، اما طرح کوچ می‌تواند این موضوع را کنترل کند.

«محمد محسن بیگی» مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص طرح کاهش چاقی دانش‌آموزان (کوچ) و روند اجرای آن گفت: مرحله اول این طرح جمع‌آوری اطلاعات دانش آموزان از جمله قد، وزن و محاسبه BMI (میزان شاخص توده یا حجم بدن) آنها بوده است که تقریبا بیش از ۸۰ درصد این بخش تاکنون انجام شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۲ میلیون دانش‌آموز تاکنون در سامانه سناد برای بررسی قد، وزن و میزان توده چربی بدنی ثبت نام کرده و مشخصات‌شان درج شده است. تعداد محدودی فقط باقی مانده‌اند که ظرف دو هفته آینده آنها نیز بررسی خواهند شد.

محسن بیگی اضافه کرد: بخش بعدی این طرح اقدام مداخله‌ای برای دانش‌آموزانی است که دچار مشکل اضافه وزن هستند؛ در طی اقدامات مداخله‌ای، برنامه‌ریزی‌های مشاوره‌ای در بخش تغذیه و فعالیت‌های بدنی آنها نیز انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: از اسفندماه سال جاری، در خصوص اقدامات و برنامه‌هایی که به دانش‌آموزان داده شده است، ارزیابی مجدد صورت خواهد گرفت، تا میزان اثربخشی و کارایی فعالیت‌هایی که به دانش آموزان داده شده است را بررسی و مشاهده کنیم.

وی درباره نحوه ثبت نام دانش آموزان در طرح "کوچ" توضیح داد و گفت: اطلاعات دانش آموزان در سامانه سناد توسط مدرسه ثبت خواهد شد، اما  آن دسته از دانش آموزانی که در مدرسه حضور ندارند، می‌توانند اطلاعات خود را به صورت مجازی برای معلمان و یا مربیان ورزشی ارسال ‌کنند تا آنها مشخصات را در سامانه ثبت ‌کنند.

محسن بیگی در پاسخ به این سوال که آیا بررسی شده بیشترین مشکل و اضافه وزن در این خصوص به کدام یک از استان‌های کشور تعلق دارد؟ گفت: در حال حاضر ارزیابی مقایسه‌ای انجام نشده و اکنون در مرحله ارزیابی مدرسه‌ای هستیم.  فکر می‌کنم تا پایان طرح می‌توان از نظر جنسیتی، منطقه‌ای، سنی، مقطع تحصیلی، استانی و... ارزیابی‌ها را انجام داد.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: بعد از اینکه این ارزیابی‌ها انجام شد، بنا داریم که با ارائه رژیم های غذایی و تمرین‌های ورزشی وزن دانش‌آموزان را کنترل کنیم. فعالیت بدنی در کنترل وزن دانش آموزان بسیار  مورد اهمیت است، اما متاسفانه در این دوره متوقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این رو باید ورزش‌هایی که امکان انجام آن در خانه وجود دارد و به صورت انفرادی است را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، اما این طرح الزاما و صرفاً برای آن دسته از دانش آموزانی نیست که دارای وزن زیادی هستند، بلکه برای نگهداشتن وزن ثابت دانش آموزان نرمال نیز هست.

محسن بیگی در رابطه با بحث تغذیه‌ای دانش آموزانی که اکنون در خانه درس می‌خوانند، گفت: به علت حضور طولانی مدت دانش‌آموزان در منزل ممکن است، آنها بهانه‌گیری‌هایی داشته باشند و از این رو به سمت ریزه‌خواری بروند که این رویه موجب بالا رفتن تدریجی وزن آنها خواهد شد.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای کمک به این مساله مشاور تغذیه به شکل مجازی می‌تواند در این خصوص به دانش‌آموزان کمک کند. دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز از طریق سامانه ۴۰۳۰ راهنمایی های لازم را در این زمینه به والدین می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در طرح کوچ با دانش‌آموزانی که دچار سوء تغذیه بودند، مواجه شده‌اید و در کل وضعیت دانش آموزانی که به سوءتغذیه دچار هستند، به چه صورتی است؟ توضیح داد: درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان دچار اضافه وزن هستند و یک درصد محدود هم ممکن است زیر نُرم وزن عادی قرار داشته باشند. برای آنهایی که زیر نرم هستند برنامه ها و  راهنمایی هایی وجود دارد.

او افزود: البته ممکن است در مجموعه گروه‌های چاق و هم در گروه بسیار لاغر مداخله‌های پزشکی یا مشاوره‌های پزشکی وجود داشته باشد که همکاران ما آنها را به مراکز جامع سلامت وزارت بهداشت ارجاع می‌دهند تا اگر مشکل غددی و هورمونی دارند، اصلاح شود.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: کاری که ما انجام می‌دهیم به صورت میدانی و حضوری نیست به همین خاطر قاعدتا نیازمند کمک و همراهی والدین هستیم تا آن دسته از دانش‌آموزانی که به صورت مجازی آموزش می‌بینند و در منزل هستند، بی‌تحرک نمانند و مبتلا به چاقی و اضافه وزن بیش از حد نشوند. از این رو خانواده‌ها  کمک کنند تا اگر مقاومتی از سوی دانش‌آموزان برای فعالیت‌های بدنی وجود دارد، برطرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز