خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:

ضرورت تلفیق مهارت زندگی در مهارتهای خواندن و نوشتن در دوره ابتدایی

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۷۵۳

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ماموریت اصلی مقطع ابتدایی و موضوع مهم تربیت و آداب زندگی در کنار مهارت‌های خواندن و نوشتن در دستور کار ما است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست مجازی طرح خوانا بیان کرد: طرح خوانا مهمترین مهارت‌های پایه‌های ابتدایی را هدف قرار گرفته است. زمانی که آقای حاج میرزایی در وزارتخانه مستقر شدند از واحدهای آموزش و پرورش خواستند در راستای اجرای سند تحول بنیادین یکی از مسائل اساسی و پایه‌های مهم را در حیطه کار خودشان شناسایی کنند و برای آن یک برنامه عملیاتی ارائه بدهند که در راستای اجرای سند تحول بنیادین باشد. 

وی ادامه داد: از آنجایی که سند تحول بنیادین نقش تغییرات مثبت در تعلیم و تربیت دارد، قطعاً این تعلیمات باید به گونه‌ای باشد که ما نتایج و آثار آن‌ها را بتوانیم در کلاس‌های درس، مدرسه و در رفتار دانش آموزان مشاهده کنیم وگرنه صحبت کردن درباره سند و ارزش‌های آن بدون اینکه برنامه‌ای برای درگیر کردن آموزگاران، دانش‌آموزان و خانواده‌ها داشته باشیم، منجر به پیشرفت نخواهد شد. 

حکیم زاده بیان کرد: ماموریت اصلی مقطع ابتدایی و موضوع مهم تربیت و آداب زندگی در کنار مهارت‌های خواندن و نوشتن در دستور کار ما است. گفتگو کردن و مهارت شنیدن به عنوان مهمترین اهداف ما است که در دستور کار قرار بگیرد اما از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که در راستای پیگیری این مأموریت مهم ما می‌توانیم به چالش‌های موجود هم توجه داشته باشیم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما متوجه شدیم مهارت‌های خواندن و درک مطلب دانش آموزان ما در آن حدی نیست که انتظار داشتیم و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ما از سال ۲۰۰۱ هنوز نتوانستیم به میانگین جهانی در این زمینه برسیم و نمرات دانش آموز ایرانی نشان می‌دهد که این قضیه به بهبود نیاز دارد. همه ما می‌دانیم اگر تغییراتی در این دوره اتفاق می‌افتد، تغییراتی پایدار هستند و اگر بتوانیم این تغییرات را به تاخیر بیندازیم و هدف‌گذاری مناسب نداشته باشیم امکان دریافت نتایج قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت. 

حکیم زاده خاطر نشان کرد: از این رو به این نتیجه رسیدیم با توجه به موارد مهمی که در این زمینه داریم یک برنامه‌ای دقیق را تنظیم کنیم و به سمت عملیاتی کردن ماموریت‌های اصلی آموزش و پرورش دوره ابتدایی برویم. تلفیق مهارت‌های زندگی در مهارتهای پایه خواندن، نوشتن و گوش کردن می‌تواند ما را به اهداف اصلی‌مان در دوره ابتدایی نزدیک کند و ما می‌توانیم ادعا کنیم که در اهداف خود موفق بوده‌ایم. 

وی افزود: دانش آموزان خواندن و نوشتن را در مدرسه یاد می‌گیرند اما نوشتن فقط رونویسی نیست. در طرح خوانا ما از دانش آموزان می‌خواهیم که فراتر از نوشتن گام بردارند و با استفاده از ابزار نوشتن قلم نقادانه داشته باشند و چیزهایی را که می‌بینند را به خوبی بیان و تفسیر کند. این حس نیازمند تمرین‌های عملی است که دانش‌آموزان را فراتر از خواندن و نوشتن پیش می‌برد. 

وی بیان کرد: البته ما در زمینه خواندن و روخوانی از کتاب‌ها چالش‌هایی داریم اما دانش‌آموزان باید بدانند زمانی که یک مطلب را می‌خوانند، چه چیزی از آن درک و یا دریافت می‌کنند. همچنین باید قادر باشند متن خوانده شده را به زبان خود و با صدای رسا و بلند بیان کند. 

حکیم زاده افزود: در خصوص صحبت کردن که یکی از مهارت‌های اصلی است، دانش آموز باید بتواند با دیگران به راحتی ارتباط کلامی برقرار کند، سپس نظرات، ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را به روشنی اعلام نماید. یا حتی محتواهای داستان‌های خوانده شده را به زبان خود بیان و داستان گویی کند. دانش آموزان همچنین باید بتوانند درباره یک موضوع خاص مطلبی را آماده کرد و در اجتماع ارائه نمایند. 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مهارت گوش کردن گفت: دانش‌آموزان فعالانه به دیگران گوش دهند و باید نظرات و دیدگاه‌های دیگران را بفهمند و تا اتمام صحبت‌های دیگران منتظر بمانند. اینها مهارت‌های مهم گوش کردن است که باید مورد توجه قرار بگیرد. متاسفانه اکثر دانش‌آموزان مهارت خوبی برای گوش کردن ندارند. در پایان دوره این طرح ما می‌توانیم دانش‌آموزانی داشته باشیم که این مهارت‌های چهارگانه را به خوبی کسب کرده اند. 

وی در خصوص اهمیت ادب در مدارس ابتدایی گفت: به دبستان، ادبستان هم گفته می‌شود یعنی به دانش‌آموزان آموخته می‌شود که چطور با خانواده و دوستان خود تعامل داشته باشند. ادب، مسئولیت‌پذیری و جرأت ورزی از جمله اهداف دیگر مهم ما هستند. دانش‌آموزان باید بتوانند بدون ترس نظر خود را بیان کنند و مهارت نه گفتن را بیاموزند. 

معاون وزیر گفت: ۵ درصد مدارس کشور به طور کلی در گستره اجرای این طرح قرار دارند. 

حکیم زاده گفت توانمندسازی مُدرسان کشوری در طرح خوانا، توانمندسازی معلمان، اطلاع‌رسانی درباره طرح به مدارس والدین و دانش‌آموزان، آماده‌سازی مقدمات اجرا، تهیه بسته‌های آموزشی ویژه خوانا از جمله فرآیندهای این طرح است. 

وی بیان کرد: این طرح با روش‌هایی از جمله، آموزش حضوری برای آموزش مدرسان کشوری، آموزش غیر برخط، بسته‌های آموزشی، جلسات مجازی ارائه خواهد شد. هدایت، نظارت و راهبری این کار از ابتدا تا پایان طرح به عهده این راهبران آموزشی است. 

وی افزود: هر کلاس درس برای مدرسان کشوری ۷۰ عضو دارد که برنامه آن‌ها تهیه شده و برنامه‌های آموزشی، مهارت یادگیری، زبانی و مهارت زندگی توسط مدرسان دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز