خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند!/ بی‌توجهی به محدودیت‌ها شرایط را سخت‌تر خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۴۸۳

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دورهمی ها و همنشینی های شبانه گفت: رفتار ما است که ویروس را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر کشوری در کاهش بیماری موفق بوده، قطعا رفتار مردم آن کشور در آن موثر بوده است.

«محمد وحیدی» نماینده مردم بجنورد، مانه، جاجرم و سملقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره محدودیت‌هایی که از روز اول آذر در سراسر کشور از جمله مراکز استان‌ها اجرایی خواهد شد، گفت: رفتارهای اجتماعی متاثر از کرونا هنوز برای مردم جدی نشده است و کرونا رفتاری غیر از رفتارهای اجتماعی که در گذشته داشته‌ایم می‌طلبد.

وی ادامه داد: اگر تاکید می‌شود که دورهمی‌ها و همنشینی‌های خانوادگی کمتر شود و یا رفت و آمدها مبتنی بر پروتکل‌های بهداشتی باشد به این دلیل است که بیشتر افرادی که در سنین بالا از بیماری کرونا آسیب دیده‌اند و یا دارای بیماری زمینه‌ای هستند و به این بیماری مبتلا شده‌اند، افرادی بوده‌اند که خودشان رعایت می‌کرده‌اند، اما اطرافیانشان رعایت نکرده و ناقل بیماری بوده‌اند و این افراد را درگیر کرده اند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک مشکل دیگری که در فضای عمومی شهرهای بزرگ به ویژه مراکز استان‌ها شاهد هستیم، این است که در ایام تعطیلات مردم از کلانشهرها و شهرهای بزرگ خارج می‌شوند و این به صورت یک رفتار اجتماعی ثابت در گذشته تبدیل شده بود. اگر قرار باشد در حال حاضر و در شرایط کنونی این رفتار ادامه داشته باشد قطعا در شیوع بیماری موثر بوده و آسیب جدی وارد می‌کند. 

وحیدی خاطرنشان کرد: بخشی از خانواده‌ها در دو محل زندگی می‌کنند به این صورت که در بخشی از ایام هفته در یک منطقه ساکن هستند و در برخی از ایام هفته در منطقه دیگری استراحت می‌کنند، این باعث می‌شود که رفت و آمدهای زیادی ایجاد شود و این نوع زندگی قطعا باعث تردد به مکان‌های تجاری متفاوت برای تهیه مایحتاج زندگی نیز می‌شود و این موضوع حجم رفت و آمدها را افزایش داده و متاسفانه انتشار ویروس و آلودگی ناشی از رفت و آمدها بیشتر شده است. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ترددهایی که برای اشتغال صورت می‌گیرد، ادامه داد: ما نباید ترددهایی که برای اشتغال صورت می‌گیرد را منفی بدانیم و نمی‌شود فعالیت در واحدهای صنعتی، کشاورزی و… را تعطیل کنیم، چراکه تعطیلی این مناطق باعث می‌شود اقتصاد کشور نیز متاثر شود، اما به نظر می‌رسد باید در آینده تغییراتی در الگوهای رفت و آمد واحدهای صنعتی نیز ایجاد کنیم. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا نیز واحدهای صنعتی در نزدیکی محل زندگی افراد شاغل در آن است و مانند ما نیستند که به طور مثال واحدهای صنعتی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر باشند و البته این قانون برای حدود ۶۰ سال پیش است و هیچ تاثیری در کاهش آلاینده‌های شهری نیز نداشته است و ما واحدهای صنعتی را به خارج از شهر منتقل کرده‌ایم، اما این موضوع باعث ترددهای بسیار و ایجاد آلاینده‌های بیشتری برای شهر شده است. 

وحیدی تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنایع در شهرها است، اما پروتکل‌های سخت گیرانه‌ای برای کاهش آلاینده‌ها و استانداردها در آن‌ها اجرا می‌شود در حالی که ما در همین خروج صنایع از شهرها نیز کنترل آلاینده‌ها را نداشتیم و مرتبا با تبصره‌ها و لابی‌هایی که صورت گرفته واحدهایی مستقر شده‌اند که آلاینده‌های آن‌ها دوباره به شهر باز می‌گردد. بنابراین باید برای آینده تغییراتی در این گونه قوانین داشته باشیم تا بدانیم اگر اپیدمی مانند کرونا کشور را درگیر کرد، سبک زندگی و سبک اقتصادی و اجتماعی ما نیز متاثر از آن خواهد بود. 

وی ادامه داد: در استان خراسان شمالی اعلام شده بود که مدتی شهر بجنورد با محدودیت‌های بیشتری مواجه باشد، اما معلمانی که از شهر بجنورد به سایر نقاط استان می‌رفتند حدود ۵ هزار نفر بوده و روزانه حدود ۱۲۰۰ وسیله نقلیه این معلمان را جابجا می‌کرد که این‌ها گروه بزرگی بودند که در نقل و انتقال ویروس می‌توانستند نقش داشته باشند و امیدواریم در این دو هفته کنترل سختی بر این محدودیت‌ها اعمال شود تا بر کاهش شیوع بیماری موثر باشد. 

نماینده مردم بجنورد، مانه، جاجرم و سملقان درباره لزوم تداوم این محدودیت‌ها گفت: رفتار ما است که ویروس را تحت تاثیر قرار می‌دهد اگر کشوری در کاهش بیماری موفق بوده است، قطعا رفتار شهروندان و مردم آن کشور در آن موثر بوده است و صرف اینکه بخشنامه‌ای ابلاغ شود و به طور کامل اجرایی نشود و به آن وفادار نباشیم، قطعا شاید شرایط سخت‌تر از گذشته خواهد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز