خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سخت‌گیری بیش از اندازه بانک رفاه در پذیرش وثیقه اوراق مشارکت توسعه حمل ونقل عمومی/ ضرورت ورود وزارت کار

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۲۵۸

مدیرعامل شرکت مترو تهران با انتقاد از سخت‌گیری بیش از اندازه بانک رفاه در پذیرش وثیقه اوراق مشارکت توسعه حمل ونقل عمومی شهرداری تهران خواستار ورود وزارت کار به این مسئله شد.

"علی امام" مدیرعامل شرکت مترو تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آزاد نشدن اوراق مشارکت شهرداری تهران گفت: اوراق مشارکت سال ۹۸ شهرداری تهران به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان با عاملیت بانک رفاه منتشر شد و براساس ضوابط بانک مرکزی که به بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود بلافاصله باید نسبت به واریز پول به حساب ناشر که شهرداری تهران است اقدام کنند. 

او ادامه داد: از آنجایی که بحث وثیقه‌گذاری املاک قبل از انتشار اوراق مشارکت شروع شده بود و وثایق به باتک رفاه معرفی شده بود. اما این فرایند طولانی شد و متاسفانه تاکنون که ۴ ماه از انتشار اوراق گذشته است عملا به نتیجه‌ای نرسیده است. 

امام درباره علت این تاخیر و به نتیجه نرسیدن تلاش‌های شهردار گفت: بانک رفاه ضوابط سختگیرانه‌ای برای شهرداری تهران قائل شده است. تاکید بانک این است که املاکی که برای وثیقه معرفی می‌شوند مسکونی باشند و املاک تجاری را قبول ندارد. همچنین املاک باید پایان کار داشته باشند، در نتیجه به رغم آنکه شهرداری املاک زیادی را در اختیار دارد، اما املاکی که تمامی شرایط مدنظر بانک را به صورت همزمان داشته باشد محدود است. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: از طرف دیگر بانک رفاه یک ضریب کاهشی بر روی قیمت ارزش کارشناسی املاک اعمال می‌کند که معمولا عرف آن ۲۰ تا ۳۰ درصد است اما برای برخی از املاک معرفی شده شهرداری این ضریب را تا ۵۰ درصد در نظر گرفته‌اند که باعث می‌شود املاکی که معرفی می‌شوند کفایت لازم را نداشته باشد. 

او با اشاره به پایان فرصت شهرداری برای آزادسازی اوراق مشارکت گفت: در روزهای اخیر پیگیری‌های زیادی رخ داد و شهردار تهران نیز دیروز نامه‌ای به بانک رفاه، دکتر همتی رئیس بانک مرکزی نوشت و درخواست تمدید این مهلت و همچنین مرتفع شدن معیارها و ضوابط سختگیرانه‌ای که بانک رفاه در نظر گرفته است را مطرح کرد تا پولی که باید در مرداد ماه در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گرفت هرچه سریعتر به شهرداری برسد و بتوانیم با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم ایستگاه‌های بیشتری را افتتاح کنیم و شبکه حمل ونقل پایتخت را توسعه دهیم

امام تاکید کرد: باید در هفته آینده پیگیری سفت و سخت‌تری داشته باشیم تا بتوانیم این مساله را به سرانجام برسانیم. 

او در پاسخ به این سوال که این سختگیری در سال‌های گذشته نیز وجود داشته یا امسال تشدید شده است، گفت: موافقت با وثیقه‌ها دست هیات مدیره هر بانک است که بر کدام یک از موارد مجاز تکیه کند. این مشکل با بانک آینده نیز وجود داشت اما برخی بانک‌ها سختگیراته‌تر عمل می‌کنند و کار را برای ما سخت می کند.

امام در پاسخ سوالی درباره اقدامات شهرداری  برای رفع این مسئله گفت: اقدامات به صورت پیوسته انجام شده است و پیگیری‌ها ادامه داشته، اما وقتی که نتیجه بخش نیست ما را به روزهای پایانی می‌رساند و باید اقدامات شدیدتری را در نظر بگیریم. 

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در واکنش به اینکه رئیس شورای شهر این میزان از سختگیری را مشکوک ارزیابی کردند، گفت: نشانه‌ای ندیدم از اینکه دلیل دیگری داشته باشد. بحث وثیقه در خود بانک مطرح است و ما می‌خواهیم که بانک رفاه به عنوان زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی در این شرایط شیوع کرونا همکاری کند.

او با تاکید بر اینکه همه نهادها باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند تا مردم شرایط بهتری داشته باشند، ادامه داد: بانک رفاه با شرایط سختگیرانه‌تری نسبت به شرایط عادی عمل می‌کند در حالی که اقتضای شرایط کرونایی این است که سهل گیری بیشتری داشته باشند که مردم از آن بهره‌مند شوند، چرا که انتشار این اوراق کمک به شهرداری نیست بلکه کمک به مردم است. 

امام در پاسخ به این سوال که همکاری دولت را در به نتیجه رسیدن وصول اوراق مشارکت چطور می‌دانید؟ گفت: تاکنون تنها شهرداری این مساله را پیگیری کرده است و به رغم انکه ۵۰ درصد وثیقه‌ها سهم دولت بود و باید توسط دولت آزادسازی می‌شد این اقدام انجام نشد و ۱۰۰ درصد وثیقه را شهرداری تقبل کرد. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: قبل از انتشار اوراق رئیس سازمان برنامه و بودجه تعهد کتبی نسبت به پرداخت اصل و سود اوراق را داده اند، به ویژه بانک رفاه که وابسته به تامین اجتماعی است و بخش خصوصی نیست پس باید آن ۵۰ درصد مربوط به دولت را آزاد می‌کرد چرا که نیاز به وثیقه‌گذاری نداشت و دولت آن را متعهد شده بود. این عملکرد یک مجموعه دولتی خیلی بد است و وزارت کار و رفاه و سازمان تامین اجتماعی باید نسبت به آن فکری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز