خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ابراز نگرانی از افزایش ابتلا به کرونا در مراکز بهزیستی/ انتقال بیماری از طریق پرسنل و مددجویان جدید/پذیرش‌ مددجو نسبت به قبل کرونا بیشتر شده است/ تعطیلی مهدهای کودک از اول آذر

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۵۲۵

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی با اشاره به آخرین وضعیت مراکز بهزیستی در موج سوم کرونا نسبت به افزایش مبتلایان در این مراکز ابراز نگرانی کرد.

«محمد نفریه» رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مراکز بهزیستی در موج سوم کرونا گفت: تقریبا یک ماه قبل از شروع کرونا و اعلام رسمی افراد مبتلا به کرونا در کشور کمیته‌ پیشگیری از بیماری‌های واگیردار برای مقابله با آنفلوآنزای فصلی در سازمان بهزیستی تشکیل شده بود و کرونا نیز در دستور کار این کمیته در آن زمان قرار گرفت و از ۵ بهمن ماه اولین دستورالعمل پیشگیری از بیماری کرونا برای مراکز بهزیستی صادر شد.

وی ادامه داد: این دستورالعمل شامل ۶ محور بهداشت محیط، بهداشت فردی، روش‌های پیشگیری و ... بود. همچنین از ۲۷ بهمن قبل از اینکه اولین نفرات مبتلا به کشور شناسایی و اعلام شوند، ما مراکزمان را به صورت خودخواسته قرنطینه و مرخصی‌های مددجویان و بازدیدها از مراکز را محدود کردیم. همچنین پذیرش در مراکز کاملا محدود شد.

ابلاغ دستورالعمل‌های جدید در حوزه‌های اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی تصریح کرد: در حال حاضر نیز همه دستورالعمل‌ها در حوزه اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری بازنگری شده‌است و با کدبندی جدید جایگزین دستورالعمل‌های قبلی شده و به مراکز بهزیستی ابلاغ شده است. همچنین حمایت‌های مختلفی از مددجویان توسط سازمان صورت گرفت، چراکه مراکز به نوعی خط حمله ما بودند. در موج اول و دوم زمانی که در یک مرکز تعدادی از مددجویان یا پرسنل درگیری بیماری می‌شدند، میزان درگیری ما نیز کمتر بود و با رعایت و قرنطینه بعد از مدتی مراکز پاک می‌شد، اما در حال حاضر با توجه به افزایش تست‌ها اگر در یک مرکز چند مورد درگیری مشاهده شود، پس از غربالگری متاسفانه می‌بینیم که ۶۰ الی ۷۰ درصد مرکز درگیر شده‌است و این شرایط ما را سخت‌تر کرده‌است، از همین‌رو ما سعی می‌کنیم، کل مرکز را ایزوله کنیم و ممکن است به یکباره تعداد زیادی از پرسنل باهم درگیر شوند، برای همین ما حتی پرسنلی که مثبت هستند، اما حال عمومی خوبی دارند در مرکز قرنطینه می‌کنیم تا بتوانیم چرخه بیماری را بشکنیم.

استفاده از نیروهای داوطلب و بسیجی در مراکز

نفریه خاطرنشان کرد: همچنین ما حدود دو ماه پیش بخشنامه استفاده از نیروهای همیار و داوطلب را ابلاغ کردیم، چراکه این موضوع برای ما قابل پیش‌بینی بود و برای همین نیروهای داوطلب و همیار در سراسر کشور توسط پدافند غیرعامل ما بسیج شدند و آموزش‌های خاص به این افراد که شامل افراد بسیجی و داوطلب بودند، ارائه شد تا بتوانیم از این افراد در مراکزی که با مشکل پرسنل مواجه می‌شوند، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص درمان بیماران نیز همکاری خوبی وزارت بهداشت با ما در این زمینه داشته است. با توجه به بخشنامه‌هایی که معاونت‌های بهداشت و درمان وزارتخانه ارسال کرده‌اند هم شبکه بهداشت و هم بیمارستان‌ها با ما همکاری خوبی دارند، هرچند با توجه به تراکم بیماران در بیمارستان‌ها مقداری پذیرش سخت شده است، اما هماهنگی‌های لازم ایجاد شده است، افرادی که حال عمومی‌شان مساعد نیست به بیمارستان منتقل شوند. مابقی بیماران که حال عمومی خوبی دارند یا با کاهش اکسیژن مواجه نشده‌اند، در مراکز قرنطینه شده و خدمات در مراکز به آنها ارائه می‌شود.

سالمندان بیشترین میزان درگیری و مرگ و میر را دارند

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که بیشتر چه گروه‌هایی درگیر بیماری شده‌اند، یادآور شد: گروه اصلی ما در درگیری با بیماری کرونا سالمندان هستند و بیشترین مرگ و میر و و درگیری را در مراکز سالمندان داریم، اما گروه‌های معلولان ذهنی، روانی مزمن، جسمی حرکتی، شیرخوارگاه‌ها و مراکز شبه خانواده نیز در این موج درگیر شده‌اند. البته خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده، بیماری در مراکز کنترل شده است. 

نفریه تصریح کرد: وقتی موج مرگ و میر و ابتلا در جامعه زیاد می‌شود به همان میزان هم درگیری مراکز ما بیشتر می‌شود و هم آمار و مرگ و میر ما نیز بالا می‌رود، اما عملکرد ما قابل قبول بوده است و همانطور که می‌دانید اکثر مراکز ما غیردولتی هستند و پزشکان، پرستاران، مادریاران، پدریاران و مددکاران با تمام وجود در مراکز خدمت می‌کنند، اما بار مالی و پرسنلی مراکز بالا رفته است. در اوج کرونا اگر بخواهیم یک پرستار به مرکز اضافه کنیم، قطعا هزینه زیادی به مراکز تحمیل خواهد شد.

انتقال بیماری از طریق پرسنل و مددجویان تازه پذیرش شده به مراکز

وی با بیان اینکه در خصوص شیوع بیماری ما از چند جهت شکننده هستیم، گفت: پاشنه آشیل ما در مراکز پرسنل هستند به ویژه کادر پزشکی و پرستاری که در حال تردد به مراکز هستند و اغلب در مراکز درمانی نیز فعالیت می‌کنند و گاها این پرسنل آلودگی را به مراکز منتقل می‌کنند. همچنین در برخی موارد نیز بیماری از طریق مددجویان جدید به مراکز منتقل می‌شود.

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی درباره پذیرش این مددجویان گفت: در حال حاضر در مناطق زرد تا حدودی می‌توانند تحت شرایط خاص مددجویان به مرخصی بروند، البته هنگام بازگشت باید حتما آزمایش پی سی آر بدهند. در مناطق قرمز نیز همچنان برای مرخصی محدودیت وجود دارد. همچنین تعدادی از سالمندان پشت نوبت ما بودند و باید آنها را تعیین تکلیف می‌کردیم و اگر ما آنها را پذیرش نمی‌کردیم از طریق قوه قضاییه با حکم قضایی برای ورود به مرکز حکم می‌گرفتند و از این طریق مشکلات عدیده‌ای را برای مراکز ما ایجاد می‌کردند، از همین‌رو ما ابلاغ کردیم که پذیرش و ملاقات برای مراکز برگزیده که دارای اتاق قرنطینه، اتاق ایزوله و ...هستند، آزاد شود.

نفریه تصریح کرد: پذیرش‌های ما یا توسط خانواده مددجویان انجام می‌شود یا توسط دادگاه به ما معرفی می‌شوند. به تازگی هم یک موضوع جدید نیز متاسفانه باب شده است؛ با توجه به اینکه پذیرش‌مان را محدود کرده‌ایم و به تدریج پذیرش‌ها را انجام می‌دهیم، خانواده‌ها به جای اینکه پشت نوبت مانده و از مددجویان خودشان نگهداری کنند به راحتی از دادگاه حکم می‌گیرند و با حکم قضایی مددجویان را به مراکز ما می‌آورند و این باعث شده است که یک بی‌نظمی خاصی ایجاد شود ما نیز از دادستان و قوه قضاییه درخواست کرده‌ایم که جلوی این احکام را بگیرند و برای مددجویانی که دارای خانواده هستند به راحتی حکم صادر نکنند. البته مددجویانی که مجهول الهویه هستند و یا واقعا نگهداری آنها برای خانواده دشوار است باید پذیرش کنیم، اما در حال حاضر قریب به اتفاق افرادی که از این طریق به ما مراجعه می کنند مددجویانی هستند که خانواده دارند اما خانواده بنا به دلایلی می‌خواهد در این شرایط مددجو را به مراکز ما تحویل دهند.

افزایش پذیرش‌ مددجویان در برخی استان‌ها نسبت به قبل از کرونا

وی با بیان اینکه براساس سازمان بهداشت جهانی خط مقدم پیشگیری این است که بار مراکز تجمعی کاهش پیدا کند، تصریح کرد: متاسفانه در برخی از استان‌ها درصد پذیرش مددجویان‌ ما نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده است و همه مددجویان نیز با حکم قضایی پذیرش شده‌اند. از همین رو ما هم مقداری پذیرش‌ها را آسانتر گرفتیم تا افرادی که خانواده دارند از طریق خانواده به مراکز ما مراجعه کنند، چراکه ورود مددجو با حکم قضایی تبعات بیشتری برای ما به همراه دارد.

رییس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که بیشتر چه مددجویانی از این طریق پذیرش شده‌اند،  یادآور شد: بیشترین موارد پذیرش ما از طریق حکم قضایی سالمندان، معلولان ذهنی و بیماران روانی مزمن هستند. حتی ما سعی کردیم تا ۲۰ الی ۳۰ درصد ظرفیت مراکز را کم کنیم، اما متاسفانه خانواده‌ها همکاری لازم را با ما نداشته‌اند تا ما بتوانیم بار مراکز را کمتر کنیم. رسیدگی به سالمندان و معلولان در این شرایط بسیار شدت یافته و سخت‌تر شده است، حتی بیماری‌های خفیف که در گذشته قابل اعتنا نبود در حال حاضر باید در این افراد بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

واریز سرانه ۵۰۰ هزار تومانی برای مراکز در آذرماه

نفریه درباره کمک به مراکز بهزیستی نیز گفت: خوشبختانه تاکنون ۴ دوره به مراکز کمک‌های نقدی صورت گرفته است و کمک بعدی ما نیز آذرماه انجام خواهد شد و سرانه برای هر فرد ۵۰۰ هزار تومان پرداخت خواهیم کرد.همچنین یکی از اقدامات پیشگیرانه ما برای کاهش شیوع بیماری در مراکز بهزیستی تزریق واکسن آنفلوآنزا بود. این ابتکار دولت بود که با همراهی وزارت بهداشت امروز می‌توانیم بگوییم که تمام مراکز شبانه‌روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی واکسن آنفلوآنزا دریافت کرده‌اند از کودکان و شیرخوارگان گرفته تا سالمندان تا همزمانی این دو بیماری باعث افزایش مرگ و میر در مراکزمان نشود.

وی همچنین درباره فعالیت مهدهای کودک گفت: تعدادی از مهدهای کودک در مناطق قرمز با شرایط محدود باز است. در برخی از مناطق نیز تعداد محدودی فعالیت دارند، البته با توجه به محدودیت‌هایی که قرار است از ابتدای آذرماه اعمال شود چون مهدهای کودک جز مشاغل دسته دوم هستند، قطعا تعطیلی عمومی خواهیم داشت همانطور که در بقیه مشاغل نیز این اتفاق صورت خواهد گرفت. بازدیدها و مرخصی‌ها نیز به همین صورت است البته در برخی از مناطق نیز براساس دستورالعمل خاص خود استان انجام می‌شود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز