خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

دورهمی‌ها عامل ۵۱ درصد از انتقال کرونا است/اگر رعایت نشود مرگ‌ها ۴ رقمی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۱۹۷

وزیر بهداشت با بیان اینکه دورهمی‌ها عامل ۵۱ درصد از انتقال کرونا است، گفت: اگر رعایت نشود مرگ‌ها ۴ رقمی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا «سعید نمکی وزیر بهداشت» با اشاره به اینکه شهدای سلامت مظلوم‌ترین شهدای عرصه‌ شهادت این سرزمین هستند، بیان کرد: در دفاع مقدس سرباز و فرمانده‌هان زیادی را از دست دادیم، اما در این جنگ اکثراً ما سردار از دست دادیم، روزهای سختی بود که ما هیچ امکاناتی نداشتیم و در اوج بیماری رذالت‌ترین آدم تاریخ یعتی ترامپ، شرایط را برای ما سخت‌تر کرده بود.

وی ادامه داد: ما ماسک و لباس از هر جای دنیا تهیه می‌کردیم به مشکل بر می‌خوردیم، من دو و نیم بامداد منتظر بودم تا بگویند محموله‌هایی برای نظام سلامت رسیده، اما برای یک فرمانده خیلی تلخ است که نتواند لباس برای سربازش تهیه کند و برای ما این اتفاق می‌افتاد.

وزیر بهداشت افزود: اما توانستیم در ۵۵ روز میزان مرگ‌ها را به سی و چندتا برسانیم و میزان بستری به جایی رسید که تخت‌ها خالی شد و موج مثبت ما به اروپایی رسید که ۵۰ روز بعد از ما مبتلا شده بودند.

وی ادامه داد: همین تلویزیون‌های معاندی که ما را به مسخره گرفته بودند، کرونا گریبان‌شان را گرفت، البته ما از گرفتاری هیچ کس در دنیا نسبت به این بیماری خوشحال نمی‌شویم.

نمکی بیان کرد: ناگهان بعد از این موضوع سیر درخواست هم وطنان برای برگشت به ایران شروع شد و ما پروازهایی را فرستادیم تا برگردند، در شرایط کرونا در عرض دو هفته دو هزار تخت آی‌سی‌یو را اضافه کردیم و با کمک نیروهای مسلح و مردم هزاران تخت اضافه شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری رفتار هدایت گرایانه در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی روحانیون و علما داشتند، مثلاً در حسینیه مراسمی بود ولی چون گفته شده بود در فضای مسقف مراسم برگزار نشود ایشان قبول نکردند تا در مراسم حاضر شوند.

نمکی ادامه داد: در شرایطی که فکر کنیم بازی را بردیم، در دقایق پایانی گل خواهیم خورد، در واقع کف دره زمانی بود که کمترین پروتکل را رعایت کردیم و نوک آن زمانی بود که بیشترین را، بنابراین موج‌های جدیدی شکل گرفت و ویروس هم متفاوت شد.

وی افزود: ما با یک موجود بسیار پیچیده به نام ویروس کووید ۱۹ در تماس هستیم، ویروسی که امروز داریم با ویروس‌های قبل فرق دارد و در کنار این مصیبت ما گرفتاری دیگری به نام ضیق منابع پیدا کردیم، تست‌ها را از روزی ۱۲۰۰ تا ۲۵ هزار تا رساندیم و تعداد آزمایشگاه‌ها را افزایش دادیم اما هر تست برای ماه ۲۵۰ هزار تومان هزینه می‌برد روزی حدود ۶ میلیارد و۲۵۰ میلییون تومان برای ما هزینه شد، یعنی در اوج بی‌پولی این موضوع بسیار سنگین بود.

نمکی بیان کرد: ما اولین کشوری بودیم که پروتکل نوشت که چگونه اقتصاد را حمایت کنیم تا در دوره‌ تحریم و کرونا فرو نپاشیم، حتی چند وزیر بهداشت با من تماس گرفتند که شما هم بازگشایی کردین و هم شیوع را کنترل کردین، ما می‌دانستیم که در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه باید کرونا را هم مدیریت می‌کردیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها صد و ۱۱ میلیارد دلار فقط برای بخش سلامت هزینه کردند و انگلیسی‌ها ۲۲ میلیارو پوند، اما ما یک میلیارد، آن هم به لطف مقام معظم رهبری داده شد که ۳۰ درصد آن را تا یک ماه پیش گرفتم و باقی آن را در چند هفته گرفتیم، یکی از مشکلات ما منابع و عدم رعایت پروتکل‌ها بود.

وزیر بهداشت افزود: در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم اتفاقات عجیبی افتاد، ایشان تکلیف‌هایی را مشخص کردند اول آنکه فرمودند مصادیق تعیین محدودیت‌ها بر عهده‌ وزارت بهداشت باشد و هرچه گفتند را باید اجرا کرد و دوم اینکه وزارت بهداشت باید در بیماری‌یابی و بقیه مسائل طرح محله محوری را در نظر بگیرد و سوم اینکه مصوبات ستاد ملی نیاز به قرارگاه دارد تا دستورالعمل‌ها اجرایی شود.

وی ادامه داد: اولین گام ما در این طرح‌ها آموزش است، چون اگر مردم را آگاه نکنیم کاری جلو نمی‌رود، شاید نظام بیمه‌ گسترده‌ای نداشته باشیم تا جبران این کاهش هزینه‌های مردم را بکند، گرچه دولت در اوج تنگدستی در حال انجام دادن کارهایی است، اما من معتقدم هیچ آفتی برای اقتصاد یک کشور از طولانی شدن دوره اپیدمی کرونا بدتر نیست، چون تمام دستاوردهای یک مملکت را می تواند زیر سوال ببرد.

نمکی گفت: حتی رهبری به این موضوع اشاره کردند که بین مقوله‌ سلامت، اقتصاد و امنیت اولویت با مقوله سلامت است.

وزیر بهداشت افزود:در این طرح ما دو موضوع را پیش می‌بریم یک اعمال محدودیت‌ها است که از شنبه شروع می‌شود، ما کشور را به سه گروه زرد، نارنجی و قرمز تقسیم کردیم که معیار ما برای زردی این بود که اگر یک شهر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در روز، چهار بیمار سی‌پی‌آر مثبت بستری داشت زرد می‌شود، یعنی یک شهری یک میلیون نفری باید روزی ۴۰ بیمار بستری سی‌پی‌آر داشته باشد اما چون می‌دانیم تعدادی از بیماران کووید۱۹ بستری ممکن است تست مثبت نداشته باشند و با آزمایش‌های دیگر مشخص شود پس بنابراین ورودی ما باید ۶۰ بیمار باشد که به دلیل تغییرات ویروس که فعال‌تر شده مدت زمان نگهداری بیمار در بیمارستان بیشتر شده است.

وی ادامه داد: یعنی یک شهر یک میلیون نفری وقتی زرد است باید ۶۰۰ تخت برای بیماران کرونایی مشغول باشد و ۲۰ درصد آنها تخت آی‌سی‌یو هستند که ۱۲۰ تخت آی‌سی‌یو می‌شود، در حالی که باید ۳۰ درصد از تخت‌های آی‌سی‌یو را برای بیماران دیگر در نظر بگیرم.

نمکی افزود: منطقه نارنجی جایی است که روزی ۶ بیمار بسیار مثبت دارم و در واقع یک شهر یک میلیونی ۹۰ بیمار کرونایی دارد که ۹۰۰ تخت و ۱۸۰ آی‌سی‌یو نیاز دارد و در بخش قرمز به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ده نفر بیمارند و به ۱۵۰۰ تخت نیاز دارد و همچنین ۳۰۰ تخت آی‌سی‌یو می‌خواهد که اعداد و ارقام قابل توجه‌ای است.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای پروتکل‌ها از روز شنبه گفت: این تاریخی که از شنبه برای محدودیت اعلام کردیم یکی از حیاتی ترین تاریخ‌ها برای مدیریت کرونا است، اگر مردم کوتاه بیایند بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های ۴ رقمی می‌رسیم، روزی گفتم مرگ‌ها ۳ رقمی می‌شود و کسی باور نکرد. مرگ چهار رقمی یعنی اینکه به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است کما اینکه زمانی هم که مرگ‌ها ۳ رقمی شد ما با پکیجی از مشکلات روبرو بودیم.

نمکی با اشاره به طرح بیماریابی گفت: طرح گسترده بیماریابی بر مبنای کار محله محور کار آموزش و اقناع عمومی را انجام خواهیم داد و با کمک بسیج، هلال احمر، خیرین، سازمان‌های مردم نهاد و... سطح آگاهی عموم را بالا می‌بریم. افتخار داشتم طرحی داشته باشم به نام هر خانه یک پایگاه سلامت و اعتقادم بر این بود که محور خانواده و آموزش او بسیار مهم است و او باید سفیر سلامت ما باشد و ما تا ۱۰ میلیون سفیر سلامت تربیت کردیم و بعد پایمان در باتلاق کرونا گیر کرد و روند کند شد. اگر در هر خانه یک سفیر سلامت داشته باشیم، انتقال آموزش محله محور بهتر می‌شود. اکنون ۵۱ درصد از عوامل ایجاد کننده بیماری دورهمی‌ها است، نمی‌شود ما شهرها را تعطیل کنیم و در این شب‌های طولانی زمستان ۶۰ نفر در یک خانه جمع شوند، طرح محله محور ما باید آموزش‌ها را منتقل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز