خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کُندی اینترنت فشار مضاعفی به معلمان و دانش‌آموزان وارد می‌کند/ مدیران با "سند تحول بنیادین" آشنا شوند

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۴۹۵

مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین با اشاره به تاکید این سند بر ابعاد آموزش الکترونیکی گفت: کندی اینترنت فشار مضاعفی به معلمان و دانش‌آموزان وارد کرده است.

«رضا مددی» مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سرنوشت اجرایی شدن سند تحول بنیادین در شرایط شیوع کرونا در کشور اظهار داشت:  بخشی از برنامه‌هایی که وزارت آموزش و پرورش برای سال ۱۳۹۹ طراحی کرده بود، مستلزم حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدرسه است، از همین رو آن دسته از فعالیت‌ها که به حضور فیزیکی و تعامل مربیان و دانش آموزان وابسته بوده انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: تمام تلاش آموزش و پرورش این است که بخشی از اینها را در حدی که امکان‌پذیر است، در فضای مجازی دنبال کند و پیگیری برنامه‌ها از طریق فضای مجازی در حال انجام است، اما فضای مجازی امکان پوشش برخی برنامه‌ها به عنوان مثال اجرای سرود، تئاتر، اردو و مراسم صبحگاهی را ندارد.

عدم ارتباط معلمان با دانش‌آموزان در شرایط شیوع کرونا

 مددی در خصوص کم شدن ارتباط معلمان و دانش‌آموزان با توجه به شیوع کرونا گفت: ارتباط معلمان و مربیان با دانش آموزان و ارتباط دانش آموزان با یکدیگر با این شرایط که وجود دارد، محقق نمی‌شود. آن دسته از فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که حضور فیزیکی را می‌طلبد یا کامل اجرا نمی‌شود یا همکاران ما در معاونت‌ها، دفاتر و حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنند، آن مقداری را که قابل انتقال است به فضای مجازی منتقل سازند.به عنوان مثال بخشی از مسابقات و فعالیت‌ها در فضای مجازی دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است فعالیت‌های فیزیکی که با بخشی از راهکارهای سند تحول مرتبط است، با این شرایط به تاخیر می‌افتد و زمینه تحقق‌شان را کاهش می‌دهد.

مددی بیان کرد: نسبت به سال‌های قبل در آموزش و پرورش، همه برنامه‌های مورد نیاز برای اجرای راهکارهای سند تحول قانونمند شدند. در حال حاضر همه برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش از جمله برنامه های ستادی، استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای و ... مبتنی بر سند تحول با رویکرد تربیت تمام ساحتی است.

ضرورت آشنایی مدیران با سند تحول بنیادین

وی خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمام مدیران باید نسبت به سند آشنایی داشته باشند. ما اکنون دنبال گفتمان‌سازی هستیم به گونه‌ای که هر روز با یک یا دو استان جلسه مجازی در راستای سند تحول بنیادین برگزار می‌کنیم و به مدیران در این زمینه آموزش می‌دهیم، اما نکته حائز اهمیت این است که فضای مجازی برای ما فرصت‌هایی فراهم کرده تا از آن برای گفتمان‌سازی استفاده کنیم.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین گفت: ما اکنون بیشترین انرژی خود را صرف آموزش‌های ضمن خدمت  می‌کنیم که در حال طراحی بوده و در حال اجرا است. در این میان یک سری آموزش‌های توجیهی و کوتاه مدت از طریق دبیرخانه سند تحول در بین همکاران سراسر کشور نیز در حال انجام است. در آموزش و پرورش موضوع اجرای سند تحول جا افتاده و همه معاونت‌ها و بخش‌های مختلف تا حد توان برای تحقق آن تلاش می‌کنند.

مددی ادامه داد: برنامه‌های سالانه برای ۳۲ اداره کل، ۷۵۲ منطقه و بیش از صد هزار مدرسه‌ مبتنی بر سند تحول تنظیم شده که در حال اجر است، اما امسال به برخی از فعالیت‌ها اولویت داده‌ایم به عنوال مثال طرح "کوچ " به نام کاهش وزن و چاقی دانش‌آموزان یک فعالیت مهم در سند تحول بوده که اکنون در حال انجام است. همچنین در مقطع دبستان طرح خوانا یا در حوزه خیرین دانش‌آموز بحث آجر به آجر را داریم.

۹۰ درصد دانش آموزان هنرستانی زودتر وارد بازار کار می‌شوند

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که یکی از بندهای مهم سند تحول بنیادین آموزش مهارت به دانش‌آموزان جهت راه اندازی کسب و کار است، این اقدام اغلب در مدارس نظری دیده نمی‌شود، چه برنامه‌ای برای اجرای آن وجود دارد؟ گفت: این موضوع دو وجه دارد، یک بخش این است، دانش آموزانی که می‌خواهند وارد کار و فعالیت اجتماعی شوند به مراکز هنرستان و کار و دانش بروند. ۹۰ درصد کسانی که در مراکز هنرستان و کار و دانش را تحصیل می‌کنند بعد از گرفتن دیپلم راحت جذب بازار کار می‌شوند پس کسانی که می‌خواهند زودتر وارد بازار کار شوند، از این راه می‌روند.

وی افزود: کسانی که رشته فنی حرفه‌ای و کار و دانش را انتخاب نمی‌کنند، باید زمینه آشنایی با مهارت‌ها را پیدا کنند که این نگاه در دوره متوسطه اول رخ می‌دهد. در حال حاضر موضوع مهارت آموزی در دستور کار قرار دارد و سال گذشته در چند استان به صورت پایلوت انجام شده است. تلاش می‌شود، آنچه که قانون‌گذار گفته و مصوب کرده را اجرایی کنیم که بخشی از آن‌ها به کتاب‌های درسی، فعالیت‌های پرورشی، فضا و نیروی انسانی برمی‌گردد.

او با بیان اینکه سند تحول بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را به کار می‌گیرد، گفت: مجموعه راهکارهای سند تحول بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را درگیر می‌کند و در حقیقت اجرای سند تحول یعنی اصلاح سیاست‌ها، رویکردها و جهت گیری‌های آموزش و پرورش. کرونا با همه محدودیت‌هایی که ایجاد کرده، برای آموزش و پرورش برخی از فرصت‌ها را نیز ایجاد کرده است که از جمله آن می‌توان به توجه جامعه به اهمیت و جایگاه مدرسه اشاره کرد.

کُندی اینترنت فشار مضاعفی به معلمان و دانش‌آموزان وارد کرده است

مددی با اشاره به تاثیر بازگشایی مدارس بر روحیه دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان در یک زمانی از تعطیلی مدراس خوشحال می‌‌شدند، اما اکنون خلاء آن احساس می‌شود. روحیه دانش‌آموزان در مدرسه تغییر می‌کرد، اما اکنون همه در خانه کز کردند و مجبورند ساعت‌ها چشم‌شان را به گوشی بدوزند تا پیام و فیلم آموزشی به دست‌شان برسد. اتفاقا اکنون بیش از پیش می‌توان قدردان معلمان هم بود.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین گفت: شرایط موجود و کندی اینترنت فشار مضاعفی روی معلمان و همچنین دانش‌آموزان گذاشته است و این در حالی است که معلمان بامهارت می‌توانند با تولید فیلم‌های مختلف از این فضا استفاده کنند. درست است که تلویزیون محتوای درسی ارائه می‌دهد و فایل‌های ضبط شده از دروس، در شبکه شاد قرار می‌گیرد، ولی دانش آموزان و معلمان نیاز به ارتباط دو طرفه دارند.

وی با اشاره به تاکید سند تحول بنیادین بر ابعاد آموزش الکترونیکی گفت: در سند تحول تاکید شده که باید از فناوری‌ها در تعلیم و تربیت استفاده شود؛‌ یعنی فناوری به عنوان مکمل و تقویت کننده آموزشی باشد. تا پیش از اینکه کرونا شیوع پیدا کند، استفاده از فناوری به ندرت رخ می‌داد. استفاده از فناوری یکی از بخش‌های سند تحول بوده که با شیوع کرونا محقق شد.

اگر کرونا نبود شاید ۱۰ سال دیگر هم به اینجا نمی‌رسیدیم

مددی بیان کرد: به جرات می‌توان گفت، اگر کرونا نبود شاید ۱۰ سال دیگر به اینجا نمی‌رسیدیم. تا قبل از کرونا استفاده از گوشی همراه در مدارس ممنوع بود، اما اکنون تبدیل به یک ابزار ضروری شده و حتی خیرین آموزش و پرورش و مدارس بسیج شدند تا برای دانش آموزانی که گوشی یا تبلت ندارند، این امکانات را تهیه کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین اظهار داشت: اگرچه تعدادی از فعالیت‌های عملی مدارس تعطیل شده، اما از طرف دیگر سواد، دانش، بینش و مهارت خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمان نسبت به فضای مجازی افزایش یافته است و ما ۱۰ سال جلو افتادیم. سند تحول تاکید می‌کند مدرسه مهم است و جامعه باید مدرسه را دریابد، امروز همه فهمیدند با تعطیلی مدارس، جامعه فلج خواهد شد و دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در خانه کلافه می‌شوند.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین گفت: شاید اگر کرونا نبود، وزارت ارتباطات به این راحتی به آموزش و پرورش اینترنت رایگان نمی‌داد. ضمن اینکه بعد از شیوع کرونا، توجه به مسائل بهداشتی در مدارس افزایش یافته است که هم مردم و هم آموزش و پرورش در آن نقش داشته‌اند.

مددی خاطرنشان کرد:‌ در شرایط حاضر دو اقدام مهم از سوی آموزش و پرورش در حال انجام است، اول تلاش برای دانش‌افزایی نیروها است تا از بستر فناوری در تعلیم و تربیت به خوبی استفاده کنند، دوم اینکه اکنون وزارت آموزش و پرورش برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت جامعه فرهنگ‌سازی می‌کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین با اشاره به اجرای رتبه بندی معلمان که از برنامه‌های مهم وزارت آموزش و پرورش است، اما اکنون به تعویق افتاده است، گفت: از رتبه‌بندی معلمان برداشت‌های متفاوتی وجود داشت. تا پایان سال ۱۳۹۸ یک سری از امتیازات مربوط به معلمان مطرح شد که دولت اجازه آن را صادر کرد، اما پس از مدتی تغییراتی در شرایط و نگاه دولت ایجاد شد، البته بسیاری از معلمان از این امتیاز بهره‌مند شدند و این رویه همچنان در دست بررسی است. اکنون لایحه رتبه‌بندی از طریق آموزش و پرورش به دولت فرستاده شد و انشاالله اگر در دولت تصویب شود و سپس به مجلس برود، فرایند قانونی را جهت اجرا طی خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز