خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

تپش قلب بالا، افت فشار خون و سردردهای شدید در بیماران کرونایی/ ۵۰ درصد مبتلایان کم‌علامت یا بی‌علامت هستند/ بیمار زیر یک هفته نباید از قرنطینه خارج شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۹۲۲

عضو کمیته کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از عوارضی که امکان دارد، حتی بیش از دو ماه در بیمار کرونایی بماند، احساس خستگی مزمن است.

«شیرین افهمی» عضو کمیته کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص عفونی بیمارستان شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به علائم ویروس کرونا، بیان کرد: علائم گوارشی از بعد از عید در بین بیماران کرونایی بیشتر دیده می‌شود. خیلی از افرادی که تب دارند، سردرد هم همراهش خواهند داشت، البته بدون تب هم امکان دارد دچار سردرد شوند، در واقع این علائم خیلی اختصاصی نیست، اما بیماران زیادی این علائم را دارند.

سردردهای شدید در بیماران کرونایی

وی ادامه داد: مراجعه کنندگانی هستند که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا سردرد‌هایی را تحمل می‌کنند که به علائم خونریزی مغزی شبیه است، در بعضی از بیماران هذیان گویی هم دیده می‌شود، یعنی امکان دارد علائم عصبی در قالب سردرد، سرگیجه و یا هذیان گویی خود را نشان دهد که معمولا این علائم برگشت‌پذیر است، اما انواع دیگری از التهاب مغزی وجود دارد که در بعضی از افراد شدیدتر خواهد بود.

افهمی افزود: ویروس وقتی وارد بدن می‌شود خاستگاه اصلی‌اش دستگاه تنفسی است و در این شرایط چون سیستم ایمنی را هم تحریک می‌کند، واکنش نشان می‌دهد، در علائم تنفسی فوقانی، ترشح و آبریزش بینی، قرمزی چشم، اختلال بویایی و چشایی و حتی در مواردی خلط خونی وجود خواهد داشت و در خیلی از بیماران علائم عمومی اصلی، حالت کسالت، ضعف، بی‌اشتهایی و تب است و قبل از تب، لرز وجود دارد و بعد از تب، تعریق نیز وجود خواهد داشت. امکان دارد علائم در فردی به صورت سرفه خود را نشان دهد که اگر بدتر شود، یعنی با تابلوی تنگی نفس همراه باشد، وضعیت اکسیژن رسانی خون مختل می‌شود.

تهوع، استفراغ و اسهال نشان از حضور ویروس در دستگاه گوارشی است

این متخصص عفونی ادامه داد: ویروس به جای دیگری که می‌رود دستگاه گوارشی است، امکان دارد علائم آن به شکل حالت تهوع و استفراغ و اسهال خود را نشان دهد و در شرایط نادرتر به کبد می‌رسد، یکی از اندام‌های دیگری که امکان دارد آسیب ببیند، قلب است که در بعضی از بیماران با تابلوی تپش قلب بالا خود را نشان می‌دهد، تپش قلبی که با درجه تب همخوانی ندارد و بیشتر از آن است.

افهمی بیان کرد: علاوه بر دستگاه قلبی، عروقی، سیستم کلیوی هم امکان دارد درگیر شود. از علائم دیگر آن به علائم عصبی می‌توان اشاره کرد که سردرد، حالت گیجی و حتی التهاب مغزی مثل هذیان‌گویی را به دنبال خواهد داشت. البته اکثر افرادی که درگیر بیماری می‌شوند، علائم عمومی همچون کوفتگی بدن، درد عضلانی، تب و آبریزش بینی دارند.

وی افزود: بعضی از بیماران واکنش‌های خود ایمن نشان می‌دهند، یعنی قلب، ریه، کلیه و کبد خیلی شدیدتر درگیر می‌شوند و منجر به نارسایی می‌گردد که حتی امکان دارد، مریض دچار افت فشار خون  شود که حتی امکان دارد منجر به فوت فرد نیز شود.

احساس خستگی مزمن امکان دارد تا دو ماه در فرد بهبودیافته باقی بماند

افهمی در مورد پایداری و عوارض این علائم گفت: علائمی همچون تب و علائم عمومی مثل ضعف و کسالت بعد مدتی از بین می‌رود، اما امکان دارد سرفه، پایدار و تا چهار الی شش هفته همراه مریض باشد‌ که به میزان درگیری ریه و یا بیماری زمینه‌ای مربوط است، یکی دیگر از علائمی که امکان دارد، حتی بیش از دو ماه در فرد بماند، احساس خستگی مزمن است.

وی ادامه داد: بعضی علائم آنقدر خفیف است که حتی خود فرد هم متوجه بیماری خودش نمی‌شود، در حدی که شاید یک روز بی‌حالی و بی‌اشتهایی پیدا‌ کند. یکی از علت‌های گسترش ویروس در دنیا نیز همین است که بسیاری از افراد کم علامت و یا بدون علامت هستند و ۵۰ درصد افراد معمولا همین تابلو را دارند.

افهمی گفت: افرادی که کم‌علامت و یا بی‌علامت هستند، درمانشان بسته به نوع علائم است، یعنی اگر تب و یا ضعف بدنی داشتند، باید استراحت و از تب‌بر استفاده کنند.

کمتر از یک هفته خود را قرنطینه نکنید

افهمی افزود: وقتی کسی از بیماری خود اطلاع پیدا کرد، باید حداقل از شروع علائم تا یک هفته خود را قرنطینه کند، امکان دارد فردی یک الی دو روز علائم داشته باشد و بعد خوب شود، ولی در تعدادی از بیماران، علامت‌ها بیشتر طول می‌کشد. در ۴ الی ۵ روز اول ویروس فعال است و از روز پنجم علایم ریوی خود را نشان می‌دهد و بعد از آن مشکلات سیستم ایمنی افسارگسیخته را خواهیم داشت که مجموع اینها دو هفته طول می‌کشد، معمولا یک فرد که مشکوک به کرونا است باید خودمراقبتی کند که متوسط آن حدود ۱۰ روز تا دو هفته می‌شود و هیچ بیماری از شروع علامت‌ها کمتر از یک هفته نباید از قرنطینه بیرون بیاید.

مبتلایان در شرایط معمولی آنتی بیوتیک مصرف نکنند

وی در مورد خود درمانی‌های افراد گفت: متاسفانه انواع خوددرمانی‌هایی را می‌بینیم که به طور مثال از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود، در حالی که کرونا یک ویروس است، پس در شرایط معمول آنتی بیوتیک نباید مصرف کنیم، وقتی می‌توان آنتی بیوتیک مصرف کرد که عفونتی رخ داده باشد، البته آنهم با تجویز پزشک انجام شود، همین که افراد در خانه استراحت و مایعات مصرف کنند، در قدم اول کافی است، مایعات هم باید با دقت مصرف شود، چون یک نفر که بیماری قلبی، تنفسی و کلیوی دارد، مایعات زیاد برای او ممکن است مشکل ایجاد می‌کند.

افهمی در پایان گفت: بهترین روش در زمان مواجهه با ویروس این است که استرس نداشته باشیم، استراحت و تغذیه مناسب داشته باشیم و اگر دیدیم مشکلی در علائم تنفسی داریم، یا تعداد نبضمان آنقدر زیاد است که احساس تپش قلب داریم، تبمان فروکش نمی‌کند، فشار خون و یا علائم عصبی داشتیم، ملزم هستیم تا به پزشک مراجعه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز