خبرگزاری کار ایران

رییسی خبر داد:

وضعیت قرمز کرونا در ۱۰۰ شهر/ ممنوعیت دوباره تردد خودروهای با پلاک غیربومی از اول آذرماه

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۴۱۴

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تدوین طرح جامع سطح‌بندی شهرستان‌های از نظر بار بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا رییسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری چهلمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در این جلسه موضوعات بسیار مهمی مطرح شد. همانطور که می‌دانید با شروع فصل سرما در اروپا و آسیا و آمریکا میزان شیوع بیماری با شتاب بالا می‌رود. در اورپا میزان و مرگ و میر در بسیاری از کشورها به هزار نفر و بیش از آن رسیده است و در آمریکا در یک روز برای اولین بار بیش از ۱۸۰ هزار مبتلا شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در سطح کشور ما نیز میزان موارد ابتلا بالاتر رفته و مرگ ومیر نیز افزایش یافته است البته ما میزان تست‌هایمان را نیز از ۲۳ هزار تست به ۴۰ هزار تست رساندیم و میزان شناسایی بالاتر رفته است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: نکته بسیار مهم در این جلسه این بود که باز هم بر رعایت پروتکل‌ها تاکید شد و رییس جمهور نیز تاکید کرد باید بحث خدمات دولت الکترونیک را توسعه دهیم و از تجمعات و ترددها جلوگیری شود. همچنین همانطور که تا الان در کشور این تجربه را در فروردین و اردیبهشت شاهد بودیم و همه مردم و بسیج و دستگاه‌ها پای کار بودند و توانستیم بیماری را کنترل کنیم تاکید شد درحال حاضر نیز همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و همه دستگاه‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

رییسی خاطرنشان کرد: واقعا هر تصمیمی که گرفته می‌شود بر این اصول استوار است که می‌تواند با رعایت پروتکل‌ها و کاهش تردد و تجمعات باعث کنترل شیوع بیماری شده و بیماری کاهش یابد اما هربار این رعایت دچار اختلال می‌شود و مهمانی و سفر و ترددهای غیرضروری انجام می‌شود میزان ورودی بیمارستان زیاد شده به طوری که وضعیت قابل کنترل و تحمل نیست و نه تنها کشور ما بلکه در همه جای دنیا اینگونه است که در چنین شرایطی محدودیت‌هایی اعمال شود.

وی ادامه داد: حدود سه هفته پیش ۴۳ شهر محدودیت اعلام شد و همچنین پس از آن در ۴۶ شهرستان دیگر نیز محددویت اعمال شد که خوشبختانه کارساز بوده و به همین جهت طرح جامعی آماده شده و در این جلسه بررسی شد. این طرح هوشمند و پویا است و براساس شاخص های وزارت بهداشت بر اساس بار بیماری در روز در شهرستان‌های مختلف است.

او افزود: براین اساس نیز وضعیت شهرستان‌ها به سه صورت سطح هشدار که همان وضعیت قرمز است، سطح دو که همان وضعیت نارنجی است و سطح سه که همان وضعیت زرد است، مشخص می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: نتیجه ارزیابی ما نشان می‌دهد که محدودیت‌های ایجاد شده بسیار کارساز بوده و به همین دلیل طرح جامعی آماده شده و امروزه مورد بررسی قرار گرفت، که طرح هوشمند و پویا است، بر اساس شاخص‌هایی که وزارت بهداشت و درمان از میزان بررسی بستری‌های بیمارستان‌های شهرستان‌ها در نظر گرفته شهر و شهرستان‌ها را در وضعیت‌های مختلف هشداری قرار می‌دهد که ما سه سطح را برای آن اعلام کردیم.

وی ادامه داد: سطح هشدار ۳ همان شهرهای قرمز هستند، سطح هشدار ۲ شهرهای نارنجی و سطح هشدار یک شهرها و شهرستان‌های زرد ما هستند و بنابراین بر اساس این سطح شهداری رنگبندی که انجام می‌شود متناسب با وضعیت محدودیت‌های اعمال شده است.

رئیسی افزود: این محدودیت‌ها باید به صورت قطعی اعمال شوند که معمولاً حدود دو هفته زمان نیاز دارد تا ببینیم این اعمال محدودیت‌ها تا چه اندازه موثر بوده و بر اساس آن نیاز به تمدید یا کاستن محدودیت‌ها خواهد داشت. مثلاً شهرستانی که قرمز بوده اگر پروتکل‌ها به درستی رعایت شود و به منطقه زرد تبدیل شود، بعد از دو هفته محدودیت‌ها کاسته می‌شود چون هدف از محدودیت‌ها تعطیلی کسب و کار مردم نیست ولی یک جاهایی واقعاً ما مجبور هستیم به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها و جلوگیری از فشار روی بیمارستان‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کنیم.

وی گفت: اگر شهرستانی در وضعیت هشدار سطح ۳ و قرمز قرار گیرد در این وضعیت به جز مشاغل خیلی ضروری که مایحتاج مردم را به صورت روزانه مهیا می‌کنند، بقیه مشاغل هم تعطیل خواهد بود، بیش از ۱۰۰ شهر یا شهرستان از جمله تهران قرمز و مشمول این محدودیت خواهند شد و وضعیت نارنجی که در نظر گرفتیم چیزی حدود ۱۵۰ شهر یا شهرستان را در این محدوده قرار می‌گیرد و حدود ۱۵۵ شهرستان هم وضعیت زرد دارند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، بیان کرد: در مجموع فقط بحث محدودیت مشاغل نیست، بلکه مراکز آموزشی، دانشگاه و مدارس هم غیر حضوری خواهند شد و مراسم‌های فرهنگی، مذهبی هم شامل این محدودیت می‌شود، مدارس، دانشگاه‌ها و مراسم‌های مذهبی و فرهنگی به مدت دو هفته محدودیت خواهند داشت که بعد از آن می‌توانند دوباره فعالیت خود را انجام دهند.

وی گفت: در رابطه با کارمندان هم اگر سطح هشدار ۳ باشد، یک سوم کارکنان فقط باید در ادارات حضور داشته باشند و سطح هشدار ۲ یا نارنجی یک دوم کارکنان و سطح هشدار یک، چیزی حدود دو سوم کارکنان حضور پیدا خواهند کرد، البته مسئولین ادارات هم بر اساس ضرورتی که ایجاد می‌شود کارکنان را تعیین خواهند کرد.

رئیسی افزود: محدودیت‌ بعدی که ایجاد خواهد شد در رابطه با تردد‌ها است، خودروهای پلاک بومی حق خروج از شهرستان خود را ندارند و همینطور شهرستان‌ها حق ورود پلاک غیر بومی نخواهند داشت، اما نکته مهم دیگر این است که زمان اجرای این محدودیت‌ها از یکم آذر ماه در سطح کشوری انجام خواهد شد و تاکید می‌کنم که محدودیت‌ها و جرایم راه حل‌های نهایی نیست، بلکه جزو راه حل‌های موقت است.

وی در پایان گفت: کار اصلی تا زمانی که هنوز واکسن و داروی موثری در دسترس نیست رعایت پروتکل‌ها و خودمراقبتی و مراقبت از اطرافیان است، از این طریق می توانیم از شر محدودیت‌ها خلاص شویم، چون هر محدودیتی تبعاتی دارد که شاید می‌توان گفت ما از روی ناچاری این کار را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز