خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار نسبت به قاچاق خاکِ جنگل‌های شمال کشور/ افزایش ۲۰ درصدی پرونده‌های قاچاق چوب

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۳۶۵

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: خاک مناطق جنگلی شمال کشور فوق العاده مرغوب است و بعضی از این سودجویان اقدام به قاچاق و جابه‌جایی آن می‌کنند.

«سرهنگ علی عباس نژاد» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به افزایش قاچاق چوب و خاک مناطق جنگلی، بیان کرد: قیمت چوب فوق‌العاده بالا رفته و طبیعتا افرادی که در این صنعت کار می‌کنند، امکان دارد در رابطه با قاچاق چوب وسوسه شوند که متاسفانه این مسئله موجب ایجاد مشکل شده است.

وی ادامه داد: آمارهای دستگیری و برخوردها نشان می‌دهد که ۲۰ درصد افزایش تشکیل پرونده در این موضوع داشتیم.

عباس‌نژاد افزود: ما در ۷ ماه گذشته بیش از سه هزار و ۳۰۰ فقره تشکیل پرونده برای قاچاقچیان چوب و بیش از سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب کشفیات چوب داشتیم.

وی گفت: متاسفانه این مسائل وجود دارد و ما هم به جد پیگیر هستیم تا با این افراد برخورد کنیم، ولی باید برخوردهای قضایی جدی‌تری با آنها صورت بگیرد، به خصوص آنهایی که تکرار جرم دارند تا برخورد‌ها حالت بازدارنده داشته باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در رابطه با برداشت چوب در اطراف تهران، افزود: در تهران عملا جنگل آنچنانی نداریم که بخواهد قاچاقی صورت بگیرد، بیشتر چوب باغ‌هایی را داریم که آنها مجاز است و اصلا به صورت قانونی ما اختیاری در این زمینه نداریم، چون به عنوان مثال فردی باغی دارد و از چوب‌های آن درخت استفاده می‌کند و فقط باید از جهاد کشاورزی مجوز بگیرد که معمولا آنها هم این مجوز را می‌دهند، اما کشفیاتی که اطراف تهران داریم، عموما از استان‌های دیگر می‌آید، ترانزیت می‌شود و در مسیر همکاران ما آنها را کشف می‌کنند.

وی با اشاره به قاچاق خاک در جنگل‌های شمالی بیان کرد: این موضوع امسال رسانه‌ای شد و در دستور کار قرار گرفت که با متخلفان برخورد کنیم، خاک مناطق جنگلی شمال کشور فوق العاده مرغوب است و بعضی از این سودجویان اقدام به قاچاق و جابه‌جایی آن می‌کنند، چون در سال‌های گذشته آماری از برخورد با این موضوع نداشتیم، نمی‌توانیم آماری از افزایش چند درصدی این موضوع ارایه دهیم.

عباس نژاد با اشاره به اینکه بیشتر این قاچاقچیان که معمولا در مناطق شمالی و یا زاگرسی بومی هستند، گفت:‌البته تخلفات ذکر شده را علاوه بر آنها، شرکت‌ها و کارخانجات هم انجام می‌دهند و مبادرت به خرید می‌کنند، که امیدواریم در همکاری که با قوه قضاییه داریم برخورد جدی صورت بگیرد.

وی با اشاره به ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها بیان کرد: بهره‌برداری از جنگل ممنوع شده است و جزو خط قرمزهای سازمان محسوب می‌شود و به هیچ عنوان بحث برداشت از چوب جنگل در دستور کار نیست، نبوده و نخواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در پایان گفت: وقتی فردی درختی را قطع می‌کند، تخلف کرده و ما موظف به برخورد قانونی با آن فرد هستیم، سامانه ۱۵۴۰ ما به صورت شبانه‌روزی فعال است و از مردم می‌خواهیم که اگر تخلفی در این زمینه دیدند به ما اطلاع دهند تا باعث کاهش این امر ناپسند سودجویان شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز