خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد برگزاری ۲ امتحان در سال به جای کنکور/ اهمیت ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۸۹۰

​دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: بر اساس پیشنهادهای مطرح شده، یک یا ۲ امتحان در سال به جای کنکور برای داوطلبان برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور کبگانیان در جمع خبرنگاران پس از  جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: طبق وظیفه مصرح در نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه علمی کشور باید به موضوع کنکور می‌پرداختند و سیاست‌های اجرایی آن باید طراحی و تدوین می‌شد. 

وی افزود: در چند سال گذشته اقدامات کارشناسی متعددی در این زمینه انجام شد و به برخی از نهادها انتقاد داریم که ذهن داوطلبان کنکور را مشوش می‌کنند. 

کبگانیان با بیان اینکه هشت سیاست در کمیسیون علم و آموزش نقشه جامع علمی کشور برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو آماده شده است، خاطرنشان کرد: جدا شدن فرایند سنجش از پذیرش در جلسه عصر امروز نقشه جامع علمی کشور مطرح شد. دانش آموز و داوطلب بعد از برگزاری کنکور پذیرش شده و نمره و رتبه فرد هم مشخص می‌شود. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جدا بودن سنجش از پذیرش یعنی سطح و رتبه علمی فرد جدا می‌شود و بر اساس یک پیشنهاد، این رتبه تا یک بازه زمانی مثلاً ۲ساله معتبر باشد تا فرد با آزادی عمل بیشتری برای انتخاب رشته و دانشگاه اقدام کند. 

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره یکی از پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه، اظهار داشت: در این جلسه بر برگزاری بیش از یک بار امتحان در سال برای پرهیز از جنگ روانی که در دوران کنکور رخ می‌دهد، تاکید شد؛ البته علاقه داریم تعداد بیشتری امتحان برگزار شود اما ۲ بار در سال پیشنهاد شد. همه این موارد در حد پیشنهاد است و این نتیجه‌ها باید مقایسه‌پذیر باشد. 

وی با بیان اینکه اجتناب از ارزیابی محفوظات و اندازه گیری عمق یادگیری از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه نقشه جامع علمی کشور بود، ادامه داد: این موضوع به عنوان یک سیاست در برخی از زمینه‌ها در قالب داشتن کف نمره که یک حداقلی باید وجود داشته باشد، پیشنهاد شد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: سنجش تک بعدی کنکور کنار گذاشته شود و خلاقیت و عمق یادگیری را چک کنیم. شاید این فرآیند ساماندهی سنجش و پذیرش در جلسات ستاد نقشه جامع علمی کشور به طول انجامد و بعد از آن مکاتبات جدی با سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می‌شود. 

وی گفت: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت که عضو شورای سنجش و پذیرش دانشجو هستند باید بر مبنای این سیاست ها، طرح جامع سنجش و پذیرش را اعلام کنند. بعد از آن یک فاصه زمانی یکساله برای خانواده‌ها و داوطلبان کنکور قرار داده می‌شود تا با سیاست‌های جدید مصوب خود را منطبق کنند. 

کبگانیان همچنین از آمادگی مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون‌های مورد نیاز خبر داد و اظهار داشت: در این طرح آزمون‌هایی باید برای داوطلبان برگزار شود اما شکل و نوع آن تغییر می‌کند؛ البته در حال مذاکره با وزارت آموزش و پرورش برای تاثیر سوابق تحصیلی در این زمینه هستیم. 

وی در ادامه با اشاره به دستور جلسه دیگر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گفت: در نظام رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های ایران جایگاه خوبی قرار دارند؛ البته بر اساس اعلام برخی از روسای دانشگاه ها، اطلاع‌رسانی بین المللی دانشگاه‌ها کم است. 

کبگانیان خاطرنشان کرد: بالا بودن توانایی علم و فناوری دانشگاه‌ها به اطلاع مجامع عمومی نرسیده است. با این حال، در سطح کل قاره آسیا پنج دانشگاه ایران در رتبه ۱۱ قرار دارند. دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، شیراز، علم و صنعت و امیرکبیر در این رتبه‌بندی سطح بالایی دارند. 

وی با اشاره به گستردگی مقالات در حوزه کرونا گفت: ایران در حوزه کرونا تاکنون هزار و ۸۸۴ مقاله دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز