خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

"یادگیری معکوس" روش جدید آموزشی در ایام کرونا/ امکان تربیت اجتماعی و تقویت هویت ملی دانش‌آموزان فعلا فراهم نیست/ هشدار نسبت به اجرای کُند سند تحول بنیادین

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۰۱۸

مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین درباره تحقق سند تحول بنیادین تا ۱۴۰۴ گفت: قطعا شیوع کرونا روند کار و اجرای سند تحول را کُند می‌کند، زیرا لازم است که بخش اعظم فعالیت‌ها در مدرسه و با حضور دانش آموزان و معلمان اتفاق بیفتد که اکنون این شرایط را در اختیار نداریم.

«مهدی نوید ادهم» مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بخش‌هایی از سند تحول که با شیوع کرونا ویروس معلق مانده و یا سعی شده از طریق آموزش مجازی دنبال شود، گفت: سند تحول بنیادین ۱۳۱ راهکار عملیاتی دارد که این راهکارها در شش زیر نظام تقسیم شده و اجرای سند تحول بنیادین به اجرای زیر نظام‌های آن منوط شده است.

وی ادامه داد: به طور کلان برای هر کدام از این زیر نظام‌ها، برنامه‌های اجرایی پیش بینی شده که باید در طول برنامه ششم و هفتم توسعه عملیاتی شود. بخشی از این زیر نظام‌ها در حال اجرا بوده و هست، اما شرایط کرونا یک مقدار وضعیت ما را تغییر داد. در حال حاضر بعضی همکاران درصدد این هستند که یک سری از این راهکارها را متناسب‌سازی کنند تا در فضای مجازی ادامه یابد.

نوید ادهم بیان کرد: برخی بخش‌ها هم نیاز به حضور فیزیکی دانش آموزان در مدرسه دارد، اما از آنجا که این رویه اکنون امکان‌پذیر نیست در نتیجه اجرای آن‌ها نیز متوقف شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با ذکر مثالی یادآور شد: به عنوان مصداق، یک موضوعی در سند داریم که یک بسته تحولی برای آن در سال جدید پیش بینی شده است؛ این موضوع به بحث پژوهشگری، پرسشگری و تربیت ذهن خلاق می‌پردازد و در زمانی که دانش آموزان در مدرسه و در کلاس درس حضور داشتند، معلم و مدیر این شرایط را برایشان فراهم می‌کردند.

وی با بیان اینکه آموزش پژوهش و پرسشگری که یکی از بندهای سند تحول است، حتی از طریق آموزش مجازی نیز قابل پیگیری است، گفت: اکنون که دانش آموزان در مدرسه نیستند، همکاران ما در تلاش‌ هستند، شرایطی را به وجود بیاورند تا همین تکالیفی که از کلاس اول تا پایه دوازدهم به دانش آموزان می‌دهند، مبتنی بر کارهای پژوهشی و تحقیقی باشد.

ادهم گفت: از این رو معلمان باید متناسب با شرایط سنی دانش آموزان سوالاتی را مطرح کنند و از آن‌ها بخواهند حالا که در خانه هستند، روی این موضوعات تحقیق کنند و بعد در شبکه‌های مجازی مانند شاد بارگذاری کنند. در واقع باید پیش از اینکه معلم درس دهد، دانش آموز خودش کنکاش کند و آموزش را فرا بگیرد که در روش‌های جدید به این نوع آموزش یادگیری معکوس می‌گویند. اکنون روش یادگیری معکوس در حال انجام است و برخی از معلمان و دانش آموزان از آن استفاده می‌کنند.

مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای سند تحول بنیادین گفت: یک سری ساخت و ساز فضا و محیط جدید آموزشی هم در حال انجام بود که به همان صورت ادامه دارد. بحث تربیت زیستی دانش آموزان در مدرسه و تربیت بدنی نیز که یکی از ساحت‌های مهم تربیتی است؛ نیازمند حضور دانش آموزان در مدرسه بوده است. موضوع تربیت بدنی، زمانی که دانش آموزان در مدرسه هستند، تجلی دارد، ولی اکنون که در مدرسه نیستند یک نوع دیگر تجلی خواهد داشت.

وی افزود: برای این موضوع یک بسته تحولی تربیت بدنی مطرح شده که تحت عنوان کوچ برای کاهش وزن، چاقی و کنترل وزن دانش آموزان بوده که اکنون هم در حال اجرا است. همکاران ما در حوزه تربیت بدنی روی این موضوع تمرکز و برنامه ریزی کرده‌اند تا حتی با شیوع کرونا نیز ادامه یابد.

نوید ادهم درباره مواردی از سند که به خاطر شیوع کرونا فعلا معلق مانده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای بحث تربیت اجتماعی دانش‌آموزان برنامه‌هایی پیش بینی شده که در جمع دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد. به تعبیر دیگر ما اکنون نمی‎توانیم دانش آموزان را اردو ببریم و بخشی از این تربیت اجتماعی در همین اردوها اتفاق می‌افتد. یکی از اهداف اردوها تقویت مهارت‌های اجتماعی است، اینکه دانش آموزان بتوانند زیستن با یکدیگر را بیاموزند، اما اکنون زمان آموزش آن فراهم نیست.

مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین گفت: در برنامه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین به اردوهای جهادی و سازندگی اشاره شده که اکنون به خاطر کرونا برگزار نمی‌شود. یا به عنوان مثال برای تقویت هویت ملی دانش‌آموزان به صراحت تاکید شده که پرچم ایران در مدارس برافراشته شود، اما اکنون امکان اینها نیست.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از بندهای سند تحول بنیادین این است که دانش آموزان باید یک مهارت را به طور جدی بیاموزد تا اگر به هر دلیلی از سیستم آموزشی جدا شد، بتواند از طریق آن مهارت، شغل داشته و زندگی خود را اداره کند، این موضوع اکنون چقدر محقق شده یا اینکه شیوع کرونا آن را به تعویق انداخته است؟ گفت: این موضوع در قالب بسته‌های تحولی مهارتی تعریف شده است. آموزش مهارت باید در کارگاه باشد، اما اکنون که دانش آموزان نمی‌توانند در کارگاه‌ها حضور پیدا کنند، مهارت‌هایی تقویت خواهد شد که فراگرفتن آن در منزل یا به صورت سیمولیشن قابل انجام است.

ادهم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با توجه به شیوع کرونا و روندی که اکنون برای اجرای سند مشاهده می‌کنیم، آن افقی که تا ۱۴۰۴ برای سند تحول بنیادین ترسیم شده بود محقق خواهد شد؟ گفت: قطعا روند کار کُند شده و این شرایط آسیب خواهد زد، زیرا بخش اعظم فعالیت‌ها در درون مدرسه و با حضور دانش آموزان و معلمان باید اتفاق بیفتد که اکنون ما این شرایط را در اختیار نداریم. هرچند تلاش شده در شبکه شاد برخی اقدامات صورت بگیرد، اما از این جهت مشکل خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز