خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اجرای پایلوت طرح بیماریابی کرونا در منطقه ۱۸ تهران/ اخذ تست پی.سی.آر رایگان از افراد بی‌علامت مرتبط با بیمار کرونایی

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۰۶۰

مدیر کل سلامت شهرداری تهران از اجرای طرح پایلوت بیماریابی افراد مرتبط با مبتلایان کرونا در منطقه ۱۸ تهران با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد.

"زینب نصیری" مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های جدید شهرداری مبنی بر بیماریابی کرونا در محلات گفت: غربالگری در گذشته از طریق سامانه ۴۰۳۰ انجام می‌شد و همکاران ما در شهرداری با وزارت بهداشت مشارکت می‌کردند. در همین رابطه ۲۴۱ خانه سلامت به سامانه متصل شده و با مردم تماس می‌گرفتند و فرایندهای شناسایی را پیش می‌بردند. 

اجرای پایلوت بیماریابی افراد مرتبط با مبتلایان به کرونا در منطقه  ۱۸ تهران

او ادامه داد: اما در آخرین تصمیمی که در ستاد کرونای کلانشهر تهران گرفته شده است، مقرر شد؛ سیاست‌های Contact tracing در ارتباط با بیماران افزایش یابد؛ طی برنامه‌ریزی که در مجموعه وزارت بهداشت اتفاق افتاده، قرار است، افرادی که علائم دارند، کسانی که تست کرونا داده‌اند و نتیجه آن مثبت شده و همچنین تا ۶ نفر از افراد مرتبط با آن‌ها توسط بیمارستان‌ها و مراکز ۱۶ ساعته وزارت بهداشت بررسی شوند. 

نصیری افزود: یعنی اگر فردی مبتلا شد، ارتباط فرد مبتلا با ۶ نفر در محل کار و خانواده بررسی شود؛ بعد از آن ۶ نفر دیگر در ارتباط با ۶ نفر اول شناسایی و بیماریابی خواهند شد. 

مدیر کل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این اتفاق کمک می‌کند تا شبکه ارتباطی که هر فرد مبتلا داشته است شناسایی شود، افزود: بعد از این مرحله افرادی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند در نزدیک‌ترین مکان به محل سکونت خود تست پی. سی. آر می‌دهند. 

او با اشاره به اجرای پایلوت این طرح در منطقه ۱۸ گفت: این طرح به صورت پایلوت و به مدت دو هفته انجام می شود و از روز گذشته در منطقه ۱۸ تهران نیز اجرای آن آغاز شده است و همکاران ما در مجموعه شهرداری تهران در توافق با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران به پایگاه دانشگاه علوم پزشکی ایران متصل شدند. 

اخذ تست پی.سی.آر رایگان از افراد بی علامت مرتبط با بیمار کرونایی

نصیری ادامه داد: در این طرح پایلوت از ظرفیت‌های شهرداری، درمانگاه‌های تخصصی، مساجد و ظرفیت‌های وزارت بهداشت استفاده و طوری برنامه‌ریزی شده است که هر شهروندی بتواند سریعا به مکان‌هایی که تست پی. سی. آر را می‌گیرند دسترسی داشته باشد و به نزدیک‌ترین محل سکونت خود مراجعه کند. 

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: در این طرح در ۱۸ محله موجود در منطقه، مراکزی پیش‌بینی شده‌اند و به جای آنکه شهروندان منطقه ۱۸ به یک نقطه از مراکز ۱۶ ساعته در منطقه دسترسی داشته باشند، به ۱۸ مرکز دسترسی دارند تا فرد بتواند در کمترین زمان ممکن و کمترین فاصله فیزیکی برای انجام تست پی. سی. آر مراجعه کند. 

او اظهار داشت که این تست برای فردی که هیج علائمی ندارد، اما با یک بیمار کرونایی در ارتباط بوده نیز انجام می‌شود. بدین صورت که با او تماس گرفته و درخواست می‌شود تست پی. سی. آر را در مراکز پیش بینی شده انجام دهد و شهرداری نیز با در اختیار گذاشتن فضاهای فیزیکی به وزرات بهداشت کمک می‌کند و از طرفی نقشه پراکنش فیزیکی اماکن در منطقه ۱۸ نقطه‌گذاری می‌شود. 

نصیری به انجام تست در منازل نیز اشاره کرد و گفت: اگر فردی اعلام کند که نمی‌تواند به این مراکز مراجعه کند، وزارت بهداشت اعلام کرده است که کادر درمان برای گرفتن تست در منزل نیز حضور پیدا می‌کند. او گفت: شهرداری همه ظرفیت‌های لجستیکی مورد نیاز را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد، و پس از بررسی و بازخوردها، نگاه این است که این طرح در تمام مناطق تهران طی ماه آینده توسعه پیدا کند. 

او با بیان اینکه شهرداری در ارائه خدمات در سطح محلی تابع سیاست‌های وزارت بهداشت است، گفت: اگر این طرح موفقیت‌آمیز باشد، در میزان شیوع خیلی تاثیرگذار است، چرا که در جهان نیز با همین منطق بیماریابی و شناسایی ارتباطات فرد مبتلا انجام می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا هزینه تست پی. سی. آر در این طرح رایگان است؟ گفت: تست پی. سی. آر برای افرادی که وزارت بهداشت با آن‌ها تماس می‌گیرد تا تست دهند، رایگان خواهد بود. 

علت انتخاب منطقه  ۱۸ به عنوان منطقه پایلوت

نصیری درباره علت انتخاب منطقه ۱۸ به عنوان منطقه پایلوت گفت: در تصمیم وزارت بهداشت قرار شد، دانشگاه ایران این مسئولیت را بپذیرد و این دانشگاه نیز براساس شاخص‌هایی که داشته منطقه ۱۸ را انتخاب کرده است. 

او درباره پیشنهاد مجموعه سلامت شهرداری تهران برای اجرای این طرح در مناطق شهرداری گفت: نظر ما نیز یکی از مناطق جنوبی پایتخت است، چرا که از مناطق کم برخوردار هستند و در حقیقت سوبسیدی برای ساکنان این مناطق خواهد بود. 

آمار فوتی‌های کرونا در تهران در بالاترین حد خود قرار دارد

مدیر کل سلامت شهرداری تهران گفت: وضعیت کرونا در تهران اصلا خوب نیست. در ماه اول شیوع کرونا، آمار مرگ و میر و افراد مبتلا در بیمارستان‌ها خیلی پایین‌تر از آمار این روزها بود. در حالی که میزان حساسیت افراد در آن دوران بسیار بیشتر از این روزها بود و میزان حساسیت و خود مراقبتی مردم به میزان کاهش شیوع کمک می‌کرد. البته که سیاست‌های دولت نیز به گونه‌ای بود که این پیام را به مردم منتقل می‌کرد که شرایط حساس است. 

نصیری ادامه داد: الان در وضعیت خیلی حادی هستیم و تعداد فوتی‌ها، مبتلایان و بستری ها در تهران در بالاترین حد خود قرار دارد؛ بیمارستان‌ها با تمام ظرفیت کار می‌کنند، اما متاسفانه به دلیل طولانی مدت شدن حضور ویروس میزان حساسیت چه در بین مردم و چه در برنامه‌ریزی کمتر شده و این امر آمار مبتلایان و فوتی‌ها را افزایش می‌دهد و مجددا خواهش می‌کنم این مساله جدی گرفته شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران ضمن درخواست از شهروندان که شرایط را عادی فرض نکنند، افزود: وضعیت وخیمی است و اصلا عادی نیست و از همین رو نباید شرایط عادی‌سازی شود، بلکه باید بیش از گذشته رعایت کرد و غیر از موارد ضروری در فضاهای عمومی حاضر نشویم، چرا که این مرگ و میرها تنها برای دیگران نیست و می‌تواند برای ما نیز اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز