خبرگزاری کار ایران

رئیس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با ایلنا:

تشریح علائم جدید کرونا در فرم‌های غیرمعمول ابتلا /مراجعه میانسالان مبتلا به بیمارستان بیشتر شده است

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۰۰۷

رئیس بیمارستان سینا با اشاره به علائم جدید کرونا در فرم‌های غیرمعمول ابتلا از افزایش مراجعه میانسالان مبتلا به بیمارستان خبر داد.

«محمد طالب‌پور» رئیس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت سنی افراد مبتلا به ویروس کرونا که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، بیان کرد: شرایط سنی مبتلایان ورودی به بیمارستان، نسبت به قبل تفاوت چندانی نکرده و فقط تعداد افراد میانسال نسبت به قبل بیشتر شده است.

وی ادامه داد: بیشتر نشانه‌های بالینی افراد، مواردی است که اصلا فکر نمی‌کنند، مربوط به ویروس کرونا باشد، مثل سردرد، بیماری‌های گوارشی، لخته شدن خون در احشا و اندام‌ها و همچنین لخته شدن خون در مغز که منجر به سکته‌ی مغزی می‌شود، در این شرایط وقتی موضوع بررسی می‌شود، متوجه می‌شویم این‌ها علائم کرونا بوده است.

تشریح علائم جدید کرونا در فرم‌های غیرشایع ابتلا

طالب‌پور افزود: گرچه اینها علائم بالینی کرونا نیست، اما بنظر می‌رسد در فرم غیرشایع و غیرمعمول کرونا خود را نشان می‌دهد، بنابراین افراد حواس‌شان را جمع کنند، چون اینها می‌توانند خود نمونه‌های کرونا باشد، به خصوص سردردهای مقاوم و شدید که اخیرا در افراد رخ می‌دهد و قبلا سابقه‌ی آن را نداشتیم. علائم جدید ویروس کرونا به صورت اولیه خود را به این شکل‌ها که گفتم نشان می‌دهد.

رئیس بیمارستان سینا گفت: در بیمارستان موارد ابتلای مجدد داشتیم که افراد که یک الی دو ماه بعد دوباره حتی با شدت بیشتر به ما مراجعه کردند، اما این که مریضی بعد از ابتلا، خوب شده باشد و مثلا سه ماه بعد با عوارض بیماری‌های قلبی، ریوی و آیتم‌های دیگر به بیمارستان برگردد را تقریبا نداشتیم، البته باید این را در نظر بگیریم که وقتی اصل بیماری مهار می‌شود، شاید تا مدت‌ها بعد از درگیری بیماری، مثلا دو الی سه ماه این عوارض همچون درگیری‌های ریوی بماند و فرد آن حس اولیه را نداشته باشد.

وی ادامه داد: در این شرایط فرد بهبود یافته از کرونا خستگی مفرط یا کم آوردن نفس موقع فعالیت‌های سنگین را تا مدت‌ها خواهد داشت، اما به تدریج خوب می‌شود و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم یک عارضه‌ی ماندگار در درازمدت پایدار خواهد ماند، در بعضی از بیماران امکان دارد، قدرت تهویه‌ ریه کاهش پیدا کند و از آنجا که در زندگی روزمره از یک ششم ریه بیشتر استفاده نمی‌شود و مابقی آن در فعالیت‌های سنگین رخ می‌دهد، پس در آینده افراد در زندگی روزمره به مشکلی بر نخواهد خورد.

اکثر مبتلایان پروتکل‌ها را رعایت نکردند

طالب‌پور در مورد بررسی علت ابتلای مراجعه‌‌کنندگان بیمارستان بیان کرد: اکثرا افرادی بودند که دقت و رعایت کافی را نداشتند و در حقیقت مواجهه طولانی با بیماران مبتلا عامل ابتلایشان بوده است.

وی افزود: کسی که به طور مثال در پشت باجه‌ی بانک نشسته و ماسک می‌زند، از آنجایی که ارباب رجوع‌های زیادی دارد، اگر بخشی از آنها، موارد بهداشتی را رعایت نکنند، امکان دارد که آن فرد هم درگیر ویروس شود، بنابراین باید همه به صورت جمعی نکات را رعایت کنند و اگر کسی که ماسک نزده را در جامعه دیدیم، حتما باید به او تذکر دهیم و اینکه من فقط ماسک بزنم اصلا کافی نیست، هم باید فاصله اجتماعی رعایت شود و هم به افرادی که رعایت نمی‌کنند، تذکر بدهیم.

۴۲۰ نفر از پرسنل بیمارستان درگیر ویروس شدند

طالب‌پور با اشاره به میزان ابتلای کادر درمان بیمارستان سینا گفت: حدود یک سوم پرسنل بیمارستان، از پزشک، پرستار تا نیروهای خدماتی در طول این مدت مبتلا شدند، یعنی از حدود ۱۵۰۰ پرسنل تا الان حدود ۴۲۰ نفر درگیر ویروس شدند، به دلیل مواجه‌ی بالای پرسنل بیمارستان و جامعه‌ی پزشکی و پرستاری با بیماران کرونایی ریسک ابتلا در آنها بیشتر است.

وی در مورد تاثیر ایجاد محدودیت‌ها بر میزان شیوع ادامه داد: محدودیت باید آنقدر زیاد باشد تا مواجهه کم شود، اگر محدودیت‌ها خیلی زیاد نباشد و این آلودگی همچنان در سطح شهر پراکنده باشد، محدودیت خیلی تاثیر شگرفی نخواهد گذاشت، چون رعایت مردم از تعطیلی‌ها مهم‌تر است، محدودیت‌ها میزان ابتلا را کم می‌کند، اما به عنوان قدم اول رعایت مردم مهم است و اگر رعایت نکنند، مسئولان مجبور به تعطیلی می‌شوند که تعطیلی اولویت درجه ۲ است و اولویت اول همکاری مردم در رعایت موارد بهداشتی است.

رئیس بیمارستان سینا در پایان گفت: مردم باید بدانند که وقتی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، باعث مرگ دیگران می‌شوند و واقعا در برابر دیگران مسئول هستند، با وجود سختی و طولانی شدن این موضوع اما باید پایبندی خود را بالا ببرند، چون این مهم به سود همه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز