خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دشواری آموزش به اتیسمی‌ها در شرایط کرونا/ چگونگی تدریس به دانش‌آموزان کم توان ذهنی

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۴۷۸

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش برخی از دانش آموزان مثل طیف اتیسم سخت و تخصصی است و همکاران ما آمادگی دارند که در مدارس با نظر اولیا به شکل انفرادی به آن‌ها آموزش بدهند.

«مجید هداوند» معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ایجاد برنامه گویاساز برای دانش‌آموزان نابینا روی اپلیکشین شاد گفت: از زمانی که شبکه شاد راه اندازی شده است، مناسب‌سازی‌های مختلفی در رابطه با دانش آموزان استثنایی داشتیم.

وی ادامه داد: برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی یا نابینا در حال پیگیری هستیم و برای آن‌ها کتاب، فایل صوتی و فیلم‌های آموزشی می‌گذاریم که هم خانواده‌ها فیلم‌ها را ببینند و هم دانش‌آموزان صدا را بشنوند، ولی اینها نیاز به نرم‌افزاری دارند که این نرم‌افزار گویاساز است. یعنی همه فایل‌ها را به صدا تبدیل می‌کند که از خرداد ماه در حال پیگری آن هستیم. 

هداوند خاطرنشان کرد: کارگروه‌های مختلفی روی شبکه شاد کار می‌کنند و ما هم مرتب پیگیریم که ببینیم آیا قابلیت نصب این نرم‌افزار روی شبکه شاد وجود دارد یا خیر؟ اگر این اتفاق بیفتد، دانش‌آموزان مشکل خاصی ندارند، ولی اگر اعلام کنند، گویاساز قابلیت نصب روی شاد را ندارد، قطعا از پیام‌‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنیم، چون بسیاری از پیام‌رسان‌های داخلی قابلیت نصب را دارند. 

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اگر در شبکه شاد وارد شوید، در بخش محتوای استثنایی می‌بینید، محتواها، کتاب‌ها و فایل‌ها را به صورت صوتی گذاشتیم و این افراد با کمک خانواده‌ها می‌توانند استفاده کنند، ولی اگر این نرم‌افزار راه اندازی شود خود دانش آموز بدون کمک خانواده راحت وارد شبکه می‌شود و کارهایش را انجام می‌دهد. 

وی در خصوص شرایط آموزش دانش‌آموزان نابینا گفت: در حال حاضر این دانش آموزان یا گروه‌های مختلفی که نیمه بینا یا نابینا هستند از طریق پیام رسان‌های خاص خود یا از طریق معلمان ارتباط شان برقرار است و آموزش می‌بینند. 

هداوند گفت: شبکه شاد یک پلت فرم خیلی بزرگ است و بستر آن تازه فراهم شده و قطعا مشکلاتی مثل راه اندازی، سرعت اینترنت و ورود به آن را خواهند داشت. در رابطه با دانش آموزان استثنایی بحثمان فقط شبکه شاد نیست؛ ما از همه استان‌ها خواسته‌ایم که اطلس یادگیری هر یک از دانش آموزان را تهیه کنند و بررسی کنند که آیا یک دانش آموز می‌تواند از شبکه شاد استفاده کند یا خیر؟ 

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: دانش آموزان کم توان ذهنی ممکن است خودشان نتوانند از شبکه شاد استفاده کنند و در مورد این افراد گفتیم خانواده‌هایشان درگیر شوند. طرحی را تحت عنوان همیار معلم بخش نامه کردیم یعنی یک نفر از خانواده به این دانش آموزان در امر یادگیری کمک کند. 

وی در خصوص گروه‌های مختلف دانش آموزان با نیاز ویژه و مشکلات آن‌ها  در راستای آموزش مجازی گفت: گروهی از دانش آموزان را داریم که از لحاظ منطقه و ناحیه‌ای که در آن قرار دارند اصلا به فضای مجازی دسترسی ندارند. یک گروه ممکن است اصلا گوشی یا تلفن همراه نداشته باشند. تا پایان سال تحصیلی گذشته طبق آماری که گرفتیم نزدیک به ۴۰٪ دانش آموزان به آموزش مجازی دسترسی نداشتند. برای این افراد درسنامه، بسته‌های آموزشی والد محور و راهنمای والدین به شکل مکتوب آماده کردیم و از طریق مدرسه برای خانواده‌ها ارسال شد و برخی از همکاران ما به شکل داوطلبانه به درب منازل مراجعه کردند. 

هداوند گفت: کلاس‌های درس ما بین سه تا پنج نفر است؛ یعنی با رعایت پروتکل‌ها می‌توان کلاس‌ها را برگزار کرد و شاید از لحاظ بهداشتی از خانه آن‌ها هم امن‌تر باشد. برخی از دانش آموزان مثل دانش آموزان طیف اتیسم آموزششان سخت و تخصصی است همکاران ما آمادگی دارند که در مدارس با نظر اولیا که اگر موافق باشند به شکل انفرادی آموزش آنها را انجام دهند. 

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصداز دانش آموزان با نیاز ویژه به شاد متصل نشده اند؟ گفت: هنوز دسترسی‌ها به گونه‌ای نیست که بخواهیم گزارش بگیریم. ولی سال گذشته معلمین ۷۴٪، دانش آموزان ۵۱٪ و کلاس‌ها ۸۶٪ و مدارس صددرصد متصل بودند. 

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره اینکه چهار گروه از معلمان و دانش آموزان با نیاز ویژه نتوانستند به شاد وصل شوند، گفت: چون چهار گروه از معلمان نمی‌توانستند وارد شبکه شاد بشوند یعنی معلمین مراکز مشکلات یادگیری، همکاران توان بخشی، همکاران مشاوره و رابطین تلفیقی یعنی معلمینی که به شکل رابط تلفیقی در مدارس عادی بودند دسترسی نداشتند که امسال با همکاری کارگروه وزارتخانه توانستیم به اینها دسترسی دهیم یعنی امسال این معلمین می‌توانند کار کنند. 

وی توضیح داد: این دسته از افراد به عنوان معلم تعریف نشده بودند و فرق مدارس ما با مدارس عادی این است که آن‌ها فقط معلم دارند و ما به جز معلم همکار توانبخشی، گفتار درمان، کاردرمان و شنوایی‌شناس نیز داریم. 

او افزود: ما طرحی به نام نهضت توان افزایی داریم که از طریق آن اقلام مورد نیاز دانش آموزان را از طریق خیرین، سایر دستگاه‌ها و خود سازمان پیگیری می‌کنیم. ما به دنبال این هستیم که آن ۴۰ درصدی که سال گذشته به شاد متصل نشدند را به حداقل برسانیم. مطمئن باشید هیچ دانش آموزی از چرخه آموزش استثنایی عقب نمی‌ماند حتی اگر دسترسی نداشته باشد از طریق درس نامه، بسته‌های آموزشی مکتوب و حتی از طریق مراکز مشاوره تلفنی یا مراکز جامع توان بخشی که در حال راه اندازی هستند به آن‌ها رسیدگی خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز