خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌وپرورش در نشست شورای سیاست‌گذاری اجرای الگوی تعالی مدیریت مدرسه؛

طرح تعالی مدیریت مدرسه مسیری برای بروز خلاقیت‌های مدرسه فراهم کند

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۲۳۹

وزیر آموزش‌وپرورش در نشست شورای سیاست‌گذاری اجرای الگوی تعالی مدیریت مدرسه اظهار کرد: طرح تعالی مدیریت مدرسه چارچوب مشخص و مسیری معین برای بروز خلاقیت‌های مدرسه را فراهم کند.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی درنشست شورای سیاست‌گذاری اجرای الگوی تعالی مدیریت مدرسه؛ با اشاره به اهمیت چارچوب‌هایی برای تقویت فرایندهای مدرسه اظهار کرد: مجموعه‌ای که در حال فعالیت است باید بتواند نتایج اقداماتش را پایش کند و اگر نتواند چنین کاری انجام دهد، قطعا این فعالیت‌‌ها راه به جایی نخواهد بود.

وی بابیان اینکه منطق طرح تعالی مدیریت باید بر حسب ارکان مدرسه و قابل فهم باشد، گفت: ابتدا باید فلسفه وجودی این طرح را برای کاری که انجام می‌دهد، شناسایی کنیم و سپس مأموریت‌هایی را برای هر واحد سازمانی در مدرسه مشخص کنیم و پس از آن برای تحقق آن مأموریت‌ها متناسب با واقعیت‌ها، هدف‌هایی مشخص ‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه باید میزان توانمندی و دستیابی به نتایج را به طور مستمر رصد و پالایش کنیم، اظهار کرد: در بحث توانمندی؛ موضوع مهم نیست بلکه تحقق توانمندی دارای اهمیت است؛ بنابراین کارهایی که به‌عنوان توانمندی انجام می‌دهیم؛ باید در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش مدرسه باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه توانمندی از طریق خلق نتیجه ممکن می‌شود، اظهار کرد: نباید به‌جای مدرسه، فکر کنیم؛ در این صورت نمی‌توان تعالی مدرسه‌ای که دست آن را گرفته‌ایم و برایش الگو مشخص کرده‌ایم، را بسنجیم؛ بنابراین موضوع ارائه برنامه به مدرسه اشتباه است و فقط باید چارچوب‌ها را برای مدرسه را مشخص کنیم تا مدرسه برای تعالی کیفیت خود بیاندیشد.

حاجی میرزایی گفت: باید تفاوت بین خودارزیابی و خود اظهاری قائل باشیم، مدل‌های تعالی کیفیت سازمانی همه مبتنی بر ارزیابی داوطلبانه است اما در همین مدل‌ها شواهد سنجیده می‌شوند و حقایق تایید شده توسط ارزیابان کنترل می‌شود؛ ‌بنابراین طرح تعالی مدیریت هم باید چنین رویکردهایی را داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید کار را ساده کنیم و از پیچیدگی بپرهیزیم، نباید با طرح تعالی مدیریت مدارس کاری کنیم که ازنظر مدرسه فرمی برای پرکردن و رفع تکلیف باشد؛ بنابراین باید متوجه این تهدید باشیم که ممکن است این رویه ها به یک عادت تبدیل شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه به دلیل اهمیت موضوع، امسال این طرح باید اجرایی شود، گفت: طرح تعالی مدیریت باید به مدرسه امکان تفکر و اندیشیدن دهد و چارچوب‌های معینی را برای مدرسه مشخص کند؛ به‌عنوان ‌مثال برای مدرسه بیان کند که جامعه و دولت از مدرسه چه می‌خواهد و به مدرسه فرصت دهیم تا در این چارچوب فکر کند تا حد استقلال و صلاحیت مدرسه رعایت شود و مجالی برای بروز خلاقیت مدرسه فراهم شود.

وی در پایان با اشاره به برخی آسیب‌های این طرح گفت: نباید مدارس با یکدیگر مقایسه شوند زیرا شرایط مدارس باهم متفاوت است بلکه باید شرایط مدرسه نسبت به وضعیت، امکانات و پتانسیل‌هایی که قبل خود داشته است، مقایسه شود؛ بنابراین مدرسه باید این طرح را به‌عنوان چارچوبی برای بهبود نتایج کیفیت آموزش و پرورش بداند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز