خبرگزاری کار ایران

کنترل ۴۰۰ میلیون متر مکعب از حجم سیلابها با طرح های آبخیزداری

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۱۱۱

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این سازمان ۷۴۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز سیل خیز کشور را تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوانداری قرار داده که با ظرفیت ۵۷۰ میلیون متر مکعب کنترل سیلاب در سال به افتتاح رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، ابوالقاسم حسین پور در حاشیه آیین افتتاح  پروژه مدیریت حوزه آبخیز دروازه قرآن در استان فارس تصریح کرد: به طور خاص ۲۴ حوزه آبخیز در ۱۱ استان سیل خیز کشور و نقاطی که طی سنوات اخیر پرمخاطره بودند از نظر سیل مثل حوزه آبخیز دروازه قرآن شهر شیراز تحت برنامه قرار گرفتند که خوشبختانه عملیات اجرایی قبل از شروع فصل بارش خاتمه رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

به گفته وی؛ در ۶ ماه اخیر سال جاری از مجموع ۱۶۰ بارش موثر در سطح کشور ۹۵ رخداد سیل منجر به خسارت اعم از سیل های بزرگ و کوچک  در سطح حوزه‌های آبخیز کشور شد که زیرساخت های ایجاد شده در سطح حوزه های آبخیز در قالب طرح های آبخیزداری و آبخوانداری توانستند ۴۰۰ میلیون متر مکعب از این حجم سیلاب را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و سیلاب فرصت مغتنمی است، افزود: با آبخیزداری و آبخوانداری می توان از فرصت سیلاب در راستای مقابله با خشکسالی و کم آبی بهره برداری کرد.

به گفته حسین پور؛ با اقداماتی که طی دو سال گذشته در حوزه آبخیز داری و آبخوانداری در سطح کشور انجام شده است،  ۲۸۰۰ رشته قنات تحت پوشش فعالیت های احیایی و تغذیه آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفتند و این اقدام می‌تواند یک محرک تولید و توسعه روستایی در مناطق مختلف کشور باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگلها، مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه امروزه کل روستاهای ما به واسطه تنگناهایی که در حوزه آب است با مشکلات تولید و در نتیجه با مشکل مهاجرت مواجه هستند، ابراز کرد: طرح های آبخیزداری و آبخوانداری موثرترین اقدامی است که می تواند مهاجرت از روستا به شهرها را کنترل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز