خبرگزاری کار ایران

گلایه از ضعف سیستم در تبدیل مصوبات دولت برای ساخت اتوبوس

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۰۳۹

رئیس شورای شهر تهران گفت:شعار مقام معظم رهبری درباره اتوبوس و واگن اتفاق نیفتاده و مبارزه با کرونا تنها ماسک نیست و باید اتوبوس و واگن مترو هم ساخته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درآئین بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس شهری در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: از تلاش‌های شهرداری تهران و شرکت ایران‌خودرو دیزل و معاونت حمل ونقل شهرداری تهران قدردانی ویژه دارم. 

او ادامه داد: یک سنت حسنه از دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای شهر تهران آغاز شد و این بود که دولت به صورت صدردرصدی هزینه‌های تامین اتبووس را تامین می‌کرد. در آن زمان رئیس دفتر ایشان بودم و آقای ترفع به راحتی در دفتر رئیس جمهور تردد می‌کرد و با رئیس جمهور ملاقات می‌کرد و پیگیر اتوبوس‌های تهران بود. همان زمان خرید سه هزار اتوبوس تصویب شد. 

رئیس شورای شهر تهران گفت: حدود ده هزار اتوبوس شهری نه تنها به تهران بلکه، به همه شهرهای ایران دادند و یک قرار داد با چند خودروساز بسته شد و پیگیری شد و به نتیجه رسید. خود مسئولین شهرداری هم فشار می‌آوردند، خجالت نمی‌کشیدند و مطرح می‌کردند و تلاش می‌کردند و اتوبوس‌ها تامین می‌شد. 

او با اشاره به مصوبه‌ای که در دولت روحانی نوشته شد گفت: در دولت آقای روحانی هم مصوبه خوبی نوشته شد و اگر چنین متن مصوبه‌ای دست هرکسی باشد باید از آن ۱۹ هزار اتوبوس دربیاید. چرا که در آن ۴۶ هزار اتوبوس و مینی بوس در نظر گرفته شده و منابع آن از طریق صرفه جویی سوخت و شرکت ملی نفت تامین شود. اما متاسفانه این مصوبه که مربوط به سال ۹۶ است، با حضور رئیس جمهور و چهار وزیر امضا شد اما هیچی از آن در نیامد. 

هاشمی با درخواست از شهردار و معاون حمل ونقل او برای خواندن دقیق متن این مصوبه گفت: همه چیز این مصوبه روشن است و شهرداری تهران می‌تواند با آن با همه کارخانجات اتوبوس ساز قرارداد ببندد و شرکت نفت باید آنرا پرداخت کند. حتی اگر بدهکار باشیم، تضمین آن مشخص است. 

او ادامه داد: خواهش می‌کنم این کار را انجام دهید. نمی‌دانم چرا خودروسازها این را دنبال نمی‌کنند. آقای روحانی کاری را که باید می‌کرده انجام داده و اینکه سیستم نمی‌تواند آنرا تبدیل به اتوبوس کند یک ضعف است. برای ساخت خط تجریش هم همین مصوبه را گرفتیم و آنرا دنبال کردیم و خط تجریش ساخته شد این مصوبه از آن هم بیشتر مصوبه دارد. 

رئیس شورای شهر افزود: این جزو افتخارات شورای شهر تهران است که همان موقع پیگیری شد و به نتیجه رسید. درباره مترو هم عین این مصوبه موجود است. این مصوبه مربوط به قبل از خروج ترامپ از برجام است و یک سال و نیم وقت بوده است که این کار انجام شود و نشد. اصل مصوبه مربوط به سال ۹۵ است و در سال ۹۶ تمدید شده است و همه چیز مشخص است و باید پیگیری و انجام شود. اینکه دولت تصمیم گرفته است چنین کاری را انجام دهد، اگر رها شود قطعا به نتیجه نمی‌رسد و اگر مانعی وجود دارد هم برطرف می‌شود. 

هاشمی به وضعیت کرونا در کشور نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت ما خوب نیست و شعار مقابله با کرونا را می‌دهیم اما نه در زمان مناسب حرکت می‌کنیم و نه اقدامات مناسب را انجام و نه امکانات مناسب داریم. یکی از امکانات داشتن مترو و اتوبوس است چرا که منبع انتشار کرونا در شهرهای بزرگ حمل و نقل عمومی است و ۳۰ الی ۴۰ درصد منابع شیوع کرونا مربوط به حمل و نقل عمومی است. باید توسعه سیستم حمل و نقل عمومی را با سرعت و با استفاده از این مصوبات و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرائی مصوب و اجرا کنیم. 

او گفت: درست نیست بگوییم ۱۰ کارخانه اتوبوس ساز در کشور داریم که ۹ کارخانه آن اکنون خوابیده است. شعار مقام معظم رهبری درباره اتوبوس و واگن اتفاق نیفتاده و مبارزه با کرونا تنها ماسک نیست و باید اتوبوس و واگن مترو هم ساخته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز