خبرگزاری کار ایران

رشد ۳۴۶ درصدی در جذب نو آموزان کم توان ذهنی ۴ تا ۶ سال در ۱۰ سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۹۱۴

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در روز‌های پایانی قرار دارد اظهار کرد: ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوبت گیری شده‌اند و ۹۷.۳ درصد نیز تاکنون مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته اند.

به گزارش ایلنا، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادرات استثنایی نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد. 

سید جواد حسینی در این نشست ضمن تبریک هفته وحدت اظهار کرد: یکی از نشانه‌های حکمرانی خوب هم افزایی است و یکی از نشانه‌های ناتوانی در حکمرانی وجود تضاد در سطح جامعه و سازمان است و میلاد حضرت رسول (س) فرصتی است که دوباره بر وحدت و هم افزایی در جامعه تاکید کنیم. 

وی افزود: وحدت باید در سطوح ملی بین سازمان‌ها و ارکان نظام برقرار باشد و وحدت و هم افزایی درون و برون سازمانی رمز موفقیت سازمان‌ها است. 

حسینی تصریح کرد: باید تمرین کنیم در هفته وحدت، همگرایی و هم افزایی را افزایش دهیم و این همگرایی در درون سازمان از واجبات است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه این نشست که به بررسی برنامه‌های گروه دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی اختصاص داشت گفت: ۴ هزار و ۵۸۹ دانش آموز ابتدایی چند معلولیتی، ۳۵ هزار و ۵۷۷ دانش آموز ابتدایی کم توان ذهنی و بیش از ۹ هزار نوآموز پیش دبستانی کم توان و جند معلولیتی در ۱۲۰۰ مدرسه و ۵۵۰۰ کلاس درس تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دارند. 

معاون وزیر با بیان اینکه جذب نوآموزان کم توان ذهنی ۴ تا ۶ سال در ۱۰ سال اخیر، ۳۴۶ درصد رشد داشته است. اظهار کرد: بر اساس آمار، جذب نوآموزان کم توان ذهنی دوره آمادگی نیز در ۱۰ سال اخیر، ۱۵۶ درصد رشد داشته است. 

معاون وزیر با بیان اینکه ۵۳ عنوان کتاب در قالب ۶۱۵ سرفصل آموزشی برای دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی کم توان ذهنی و چند معلولیتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تالیف شده است اظهار کرد: علاوه بر تالیف این کتب در سال جاری ۵۷ عنوان کتاب آموزشی نیز برای برای دانش آموزان چند معلولیتی مناسب‌سازی شده است. 

وی افزود: همچنین برای والدین کودکان کم توان ذهنی و چندمعلولیتی، در گستره سنی ۰ تا ۲ و ۲ تا ۴ سال نیز تاکنون چند عنوان محتوای آموزشی مناسب تالیف شده است. 

وی تصریح کرد: تالیف ۲۲ عنوان کتاب راهنمای معلم برای استفاده معلمان دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی و طراحی و تولید ۲۱ کیت آموزشی و ۲ درس‌افزار آموزشی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این حوزه است. 

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی ارتقای کمی و کیفی مدارس دانش آموزان کم توان ذهنی است اظهار کرد: آموزش نیروی انسانی ماهر از دیگر برنامه‌ها است و تاکنون دوره‌های ضمن خدمت تخصصی زیادی برای آموزش معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی برگزار شده است و همچنین آموزش مهارت‌های چندگانه برای این معلمان در دستور کار است. 

وی افزود ۱۰ چرخش تحول آفرین بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی در حال انجام است که باید تمام سعی بر عمل کردن به این تغییر جهت‌ها باشد. 

معاون وزیر در ادامه نشست با تاکید بر اینکه داشتن پیوست تعلیم و تربیت برای تمامی طرح‌ها رمز پیشرفت هر جامعه ‌ای است گفت: نشست با دستگاه‌های مختلف و نهاد‌ها از جمله حرکات خوبی است که می‌تواند منجر به برای پیوند آموزش و پرورش با دیگر نهادها و جامعه شود. 

حسینی با تاکید بر اینکه برای اجرایی کردن لایه عملیاتی سند تحول بنیادین در سال جاری ۲۵ بسته تحولی در وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است و در حال اجراست اظهار کرد: سه بسته تحولی از این تعداد متعلق به آموزش و پرورش استثنایی است و نگاه به این بسته‌های تحولی باید نگاهی ویژه باید باشد و اجرای این بسته‌های تحولی مدام باید توسط استان‌ها رصد شود. 

وی در ادامه با تاکید بر پیاده‌سازی اطلس یادگیری در تمام ابعاد اظهار کرد: همه دانش آموزان استثنایی باید تحت پوشش اطلس یادگیری قرار داشته باشند و نظارت بر انجام اطلس یادگیری و سنجش میزان اثر بخشی آن از جمله ماموریت‌های ادارات استثنایی استان‌ها است. 

معاون وزیر با بیان اینکه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در روز‌های پایانی قرار دارد اظهار کرد: ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوبت گیری شده‌اند و ۹۷.۳ درصد نیز تاکنون مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته اند. 

وی در پایان افزود: به زودی شیوه نامه سنجش پیش دبستانی‌ها نیز از سوی آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز