خبرگزاری کار ایران

صدراعظم نوری:

تصفیه خانه ششم تهران آب شرب با کیفیت پرند و ۵ منطقه غربی تهران را فراهم می کند

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۴۶۴

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: تصفیه خانه ششم تهران و سامانه‌های آبرسانی آن به عنوان بزرگترین تصفیه خانه آب کشور با ظرفیت ۱۵ متر مکعب بر ثانیه امکان بهره مندی شهروندان عزیز غرب تهران در مناطق ۵.۹، ۱۸.۲۱ و ۲۲ و شهر جدید پرند از آب شرب با کیفیت را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور صبح امروز خود در صحن شورای شهر تهران گفت: همانطور که مستحضر هستید روز هشتم آبان ماه شاهد به بار نشستن تلاش‌های مشترک متخصصان کشور در وزارت نیرو، سایر ارگان‌ها و حمایت‌های شورای اسلامی شهر تهران در تامین منابع مالی پروژه‌های توسعه و بازسازی آبرسانی شهر تهران در آیین افتتاح فاز نخست تصفیه خانه ششم تهران و سه سامانه رینگ آبرسانی به شهر تهران بودیم. 

نوری با بیان اینکه تصفیه خانه ششم تهران و سامانه‌های آبرسانی آن به عنوان بزرگترین تصفیه خانه آب کشور با ظرفیت ۱۵ متر مکعب بر ثانیه امکان بهره مندی شهروندان عزیز غرب تهران در مناطق ۵.۹، ۱۸.۲۱ و ۲۲ و شهر جدید پرند از آب شرب با کیفیت را ایجاد می‌کند گفت: این سامانه در فاز نخست با ظرفیت ۵/۷ متر مکعب بر ثانیه به بهره برداری رسید. برای بهره برداری از فاز نخست این تصفیه خانه تا کنون حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال و برای بهره برداری از سه سامانه رینگ آبرسانی شهر تهران، شامل آبرسانی به غرب، شمال شرقی و جنوب غربی نیز بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است. 

او ادامه داد: در مجموع اجرای پروژه‌های مذکور بالغ بر حدود ۱۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته که بخشی از آن از محل مصوبات شورای اسلامی شهر تهران تامین گردیده است. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه ۲۵ درصد از آب تهران از محل ذخایر سد امیرکبیر تخصیص داده شده است افزود: این سد در سال‌های گذشته سالانه حدود ۳۲۰ میلیون متر مکعب آورد آبی داشته که متاسفانه به دلیل محدودیت‌های موجود در ظرفیت، از این مقدار تخصیصی به طور متوسط سالانه حدود ۲۶۰ میلیون متر مکعب جهت تامین آب شرب به تهران انتقال یافته است. 

نوری تاکید کرد: برای جلوگیری از سیلاب، حجم قابل توجهی از آن، حدود بیش از ۶۰ میلیون متر مکعب بدون کنترل رهاسازی می‌شده است، که با افتتاح تونل انتقال آب از سد امیرکبیر به طول ۵/۲۹ کیلومتر و تصفیه خانه ششم، ظرفیت تصفیه آب و استفاده از تمام آورد آبی سد و کنترل آب‌های بدون برنامه و رها شده ارتقا خواهد یافت. 

او با بیان اینکه با بهره برداری از سه سامانه آبرسانی، علاوه بر اهالی غرب تهران که از آب تصفیه شده با کیفیت سد امیرکبیر در تصفیه خانه ششم برخوردار می‌شوند ادامه داد: در نتیجه شهروندان شرق تهران نیز از طریق آبرسانی از آب تصفیه شده سد لار در تصفیه خانه‌های چهارم و پنجم، از آب آشامیدنی با کیفیت برخور دار خواهند شد. همچنین امکان انتقال آب، بین سامانه‌های غربی و شرقی شهر تهران نیز میسر می‌شود. در آبرسانی به شرق تهران، انتقال ۳ هزار لیتر بر ثانیه آب تصفیه شده از محل تصفیه خانه پنجم به نواحی شمال شرق و شرق تهران و انتقال ۴ هزار لیتر بر ثانیه آب خام از محل سد لار به تصفیه خانه‌های سوم و چهارم تهران در شرایط اضطراری امکان‌پذیر شده است. 

نوری ادامه داد: از سوی دیگر با بهره برداری از طرح‌های آبرسانی تهران در محل تصفیه خانه ششم و در مدار قرار گرفتن آن، جایگزینی ۶۰ میلیون متر مکعب آب سطحی به جای برداشت از آب‌های زیرزمینی و خارج شدن حدود ۱۵۰ حلقه چاه از مدار اتفاق افتاده و این امر در حفظ ذخایر آب زیر زمینی و افزایش سطح ایستابی و به تبع آن کاهش و تعدیل فرونشست بسیار اثر گذار خواهد بود. 

او در پایان گفت: از این رو اینجانب به عنوان نماینده مردم شریف تهران در شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشکر و قدر دانی از حمایت‌های رییس و اعضای شورای شهر تهران در تصویب بودجه تبصره ۳ و ماده ۷قانون، ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری، فرصت را غنیمت شمرده و مراتب تشکر و قدردانی خود را به محضر وزیر محترم نیرو ایراد می‌نمایم و پیشنهاد می‌گردد که متن نامه ذیل با امضای اعضا محترم شورای اسلامی شهر تهران خدمت ایشان ارسال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز