خبرگزاری کار ایران

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد:

لزوم انجام غربالگری و تشخیص بیماری کرونا در سطح گسترده/ محل تردد بیماران کرونایی باید کنترل شود

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۱۵۰

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه غربالگری و تشخیص بیماری باید در این سطح وسیع انجام شود، گفت: باید به صورت محله‌ای و منطقه‌ای برنامه‌هایمان را پیش ببریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در اولین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا که عصر امروز با حضور وزیر کشور، وزیر بهداشت و جمعی از نمایندگان دستگاه‌ها و سازما‌های اجرایی کشور برگزار شد، گفت: در این جلسه با توجه به تجربه این مدت مروری بر نقاط قوت و آسیب انجام شد. در جمع‌بندی نهایی این جلسه نیز ضمن مدون سازی برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی و اجرایی کردن آنها برای رفع این آسیب‌ها نیز اقدامات لازم پیش‌بینی شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید براینکه نظارت کلی کماکان برعهده وزارت بهداشت است، ادامه داد: کمیته نظارت در وزارت بهداشت فعال بوده و کماکان این امر برعهده این وزارتخانه است اما دوستان در وزارت بهداشت همیشه گلایه‌مند بودند که این نظارت در جاهایی از نظر اجرایی دارای ضعف است و باید به صورت قانونی برخورد شود بنابراین قرار شد این اقدامات از سوی قرارگاه انجام شود. 

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما هم باید به صورت منطقه‌ای و هم محله‌ای برنامه‌هایمان را اجرا کنیم. به صورت منطقه‌ای به معنای این است که در مناطق مختلف استانداران و روسای دانشگاه‌علوم پزشکی از ظرفیت‌های لازم استفاده کنند و با لحاظ کردن شرایط منطقه‌ای اجرا را پیش ببریم همچنین باید اختیاراتی را به مدیران استانی بدهیم تا بتوانند در اجرا موفق‌تر باشند.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: در حوزه محله‌ای نیز ما همیشه در موضوعات خاص خودمان از جمله مسائل انتظامی از این مورد استفاده کرده‌ایم و موفق بوده‌ایم. در اینجا نیز باید عناصر و عواملی مانند بسیج در کنار درمانگاه‌ها در این زمینه به ما کمک کنند. هلال احمر نیز  باید قوی به صحنه وارد شود، مساجد نیز می‌توانند در این زمینه کمک کنند. بخش اعظمی از مساجد دارای قابلیت درمانگاهی هستند. همچنین می‌توانیم از ظرفیت سمن ‌ها و خیرین نیز استفاده کنیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در جلسه فردا شورای اجتماعی به ابعاد اجتماعی این موضوع می‌پردازیم، تصریح کرد: وزارت صمت متولی ماسک بوده و بسیج حول محور وزارت صمت باید اقدام می کرد. اگر چه اقدامات خوبی انجام شده است اما گلایه‌مندی از نحوه توزیع کماکان وجود دارد. وزارت بهداشت و صمت با کمک بسیج این موضوع را حل کنند.

وزیر کشور همچنین درباره بحث ورود و خروج مسافران، گفت:در این خصوص نیز موضوعاتی مطرح شده است. تمام مصوبات تقسیم بندی شده است و در پایان طی نامه‌ای ارسال می‌شود و در ظرف یک هفته همه اقداماتی که درچارچوب این مصوبات است را دستگاه‌ها باید اعلام و موانع را هم بنویسید تا کار را با سرعت بیشتر پیش ببریم.

وی درباره ادامه فعالیت کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: درخصوص ادامه فعالیت کمیته انتظامی و امنیتی، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌ می‌گیرد. اگر قرارگاه جلو رفت و قرار شد در ساختار کلی بازنگری ایجاد شود، باید به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع داده شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما باید وحدت و هماهنگی داشته باشیم و اگر بخواهیم بیش از گذشته در این زمینه موفق شویم، همانطور که تا الان در همه عرصه‌ها اینگونه بوده است باید هماهنگی بین بخشی داشته باشیم. اقناع جامعه نیز بخش دیگری است که باید انجام شود. باید بدانیم با توجه به اینکه منافع و سلامت عمومی مردم مطرح است باید اعمال قانون نیز صورت گیرد.

رحمانی‌فضلی درباره نحوه چگونگی اطلاع‌رسانی، تصریح کرد: نحوه اطلاع‌رسانی و تولید محتوا ظرفیت نیز بسیار مهم است. سپاه ظرفیت خوبی در فضای مجازی دارد و همانطور که در حوزه اطلاع‌رسانی اقتصادی وارد شدند، باید در این حوزه نیز اقدام کنند. وزارت اطلاعات و پلیس نیز ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارند. این ظرفیت‌ها را در کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات به صورت هم‌افزا در کنار هم باید داشته باشیم. البته باید دوستان طرح، برنامه ، متولی  و زمان‌بندی داشته باشند و در زمان‌بندی کار را تحویل دهند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در این مسیر ما زمانی موفق شویم که هم غربالگری در سطح وسیع داشته باشیم و هم تشخیص در سطح وسیع انجام شود. چراکه با محدودسازی و تشخیص به موقع می‌توان به راحتی درمان را انجام داد. اما وقتی با گذشت زمان از آغاز بیماری بیمار مراجعه کند کار مشکل می‌شود. تاکید قرارگاه برای این است که غربالگری و تشخیص به صورت وسیع در اولویت باشد و همه باید در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنند.

رحمانی فضلی درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیز گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی و جدیت در اعمال تصمیمات باید مشخص باشد. در مقاطعی تصمیمات محکمی گرفته شد و به خوبی اجرا شد در حال حاضر نیز باید برای تصمیمات ضمانت اجرایی داشته باشیم.

وی درباره استفاده از طرح ماسک و ردیابی بیماران در عرصه اجتماعی، گفت: باید بتوانیم از طریقی بیماران را در مراوداتی که دارند و همچنین در مکان‌هایی که حضور دارند ردیابی کنیم، این موضوع در جلسات گذشته نیز توسط برخی دوستان مطرح شد که موانعی برای اجرای آن نیز اعلام شده بود. این موانع در حال حاضر رفع شده است و آنطور که آقای نمکی وزیر بهداشت اعلام کرده‌اند سامانه ماسک در حال حاضر راه افتاده است. همانطور که گفتم هر کسی مبتلا می‌شود ما باید محل تردد او را تحت کنترل داشته باشیم.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه باید در حوزه حمل و نقل در ستاد اجرایی راهکاری‌هایی برای آن اندیشیده شود، ادامه داد: برای تامین اکسیژن‌ساز نیز باید اقدامات لازم از سوی دکتر نمکی انجام شود و همه نیز باید در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مصوبات نیز تاکید کرد: در برخی از مصوبات متولی و ضمانت اجرایی لازم مشخص نیست. متولی، ضمانت اجرا و اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع باید انجام شود. اگر با سیستم اداری طرف هستیم دستگاه‌های مختلف باید ظرف 24 ساعت به رده‌های پایین مصوبات لازم را اطلاع دهند.

رحمانی‌فضلی درباره کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها نیز تصریح کرد: مراجعه به بیمارستان‌ها باید به حداقل برسد و به دلیل اینکه امکان رفت و آمد کم است ما باید به سراغ بیماران برویم، این موضوع در طرح غربالگری دیده شده است. همچنین آمار فوت شدگان باید کاهش پیدا کند. البته همین جا این موضوع را متذکر شوم که با اجرای طرح غربالگری و تشخیص وسیع که در وزارت بهداشت قرار است اجرا شود، قطعا آمار مبتلایان افزایش پیدا خواهد کرد چراکه دامنه غربالگری و تشخیص وسیع می‌شود و ما نباید نگران باشیم چون این تشخیص در مراحل اولیه است ان‌شاءالله تشخیص به موقع موجب می‌شود که آمار فوت شدگان کم شود.

وی همچنین درباره ارتباط بین شاخص آلودگی و شیوع کرونا و آمار فوتی‌ها، گفت: وزارت بهداشت با محیط زیست در این زمینه همکاری کند تا این رابطه شناسایی شود. اگر رابطه مستقیمی بین این دو وجود داشته باشد باید شاخص‌های تعطیلی ایام را تغییر دهیم. استانداران و فرمانداران نیز موظف هستند براساس سیاست‌های اینجا عمل کنند. اختیاراتی در چارچوب وظایف خودشان و پروتکل‌ها تعیین شده به آنها خواهیم داد.

رحمانی فضلی همچنین به درخواست تشکیل کمیته جدید از سوی برخی اعضا اشاره کرد و گفت: ما از این موضوع پرهیز داریم چراکه این ساختار در حال حاضر وجود دارد و دستگاه‌های اجرایی باید اقدامات را انجام دهند. به تشکیل یک کمیته کارشناسی بسنده خواهیم کرد و این کمیته حلقه واسطی بین دستگاه‌های اجرایی و این قرارگاه و کمیته باشد. اگر سلسله کمیته‌های جدیدی را ایجاد کنیم روند اجرای کار طولانی می‌شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: از همه دستگاه‌ها و کمیته‌ها می‌خواهم با جدیت و قاطعیت این مصوبات را پیگیری کنند. طی صحبتی که با دکتر رییسی نیز داشتم قرار شد اطلس بیماری کرونا را تا حد شهرستان به صورت روزانه شامل تعداد فوتی‌ها، مبتلایان، بستری‌ها و بهبودیافتگان تهیه کنند که دکتر رییسی نیز در کنار این پیشنهاد تهیه  اطلس نظارتی را نیز مطرح کردند و قرار شد به صورت روزانه این اطلس‌ها تهیه و براساس آن کنترل‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز