خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

دانشگاه باید به نیازهای صنعت و جامعه پاسخ دهد

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۰۱۰

غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ارتباط با جامعه و صنعت باید دوسویه باشد و تعامل صورت گیرد، طوری که اگر صنعت با قابلیت‌های خود خدمتی را به دانشگاه ارائه می‌کند، دانشگاه نیز با توجه به قابلیت‌های علمی و تخصصی خود باید نیازهای صنعت و جامعه را به طور صحیح شناسایی کرده و در جهت پاسخ‌گویی به این نیازها برآید.

به گزارش ایلنا، غلامحسین رحیمی، به همراه عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، پس از حضور در دانشگاه صنعتی همدان، از فضای درونی و بیرونی ساختمان‌های اداری، آموزشی و پژوهشی، خصوصاً آزمایشگاهای تخصصی این دانشگاه بازدید کرد. 

وی در حاشیه این بازدید، در جمع اعضای هیئت رئیسه و اعضای هیئت علمی این دانشگاه گفت: دانشگاه صنعتی همدان رو به رشد و چابک است و در مجموع نیروهای جوان با عملکردی مناسب دارد، که همین موضوع انگیزه خوب با شالوده‌های مناسبی را در این دانشگاه ایجاد کرده است. 

رحیمی خاطرنشان کرد: ارتباط با جامعه و صنعت باید دوسویه باشد و تعامل صورت گیرد، طوری که اگر صنعت با قابلیت‌های خود خدمتی را به دانشگاه ارائه می‌کند، دانشگاه نیز با توجه به قابلیت‌های علمی و تخصصی خود باید نیازهای صنعت و جامعه را به طور صحیح شناسایی کرده و در جهت پاسخگویی به این نیازها برآید. 

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم عنوان کرد: یکی از کارهایی که باید رخ دهد و در حال پیگیری است، جذب دانشجویان پسادکتری در دانشگاه‌ها است و این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که دانشگاه آمادگی پذیرش این دانشجویان را داشته باشد. 

وی در نهایت با توجه به لزوم ارتقای کیفیت تحصیلات تکمیلی تصریح کرد: تربیت دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها نسبت مناسبی با نیاز جامعه ندارد، به این صورت که ظرفیت موجود را حتی اگر نصف هم کنیم، بازهم در حد دوبرابر نیاز بالقوه جامعه دانشجوی دکتری در حال تحصیل داریم؛ که لازم است در آینده این موضوع با اهتمام دانشگاه‌ها اصلاح شود. 

غلامحسین رحیمی همچنین با حضور در پارک علم و فناوری استان همدان، از پیشرفت پروژه‌های در حال انجام، محوطه بیرونی و شرکت‌های مستقر در این پارک بازدید کرد. 

وی در جلسه‌ای که با حضور مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان همدان برگزار شد، گفت: گاهی اوقات در نوع حضور شرکت در پارک‌ها اشتباه رخ می‌دهد و شرکت‌ها حضور معمولی در پارک دارند. 

رحیمی خاطرنشان کرد: اگر محصول امسال شرکتی با محصول سال گذشته تفاوت نکند و پیشرفت و ارتقا کیفیت در آن نباشد، عملاً آن شرکت دیگر دانش‌بنیان محسوب نخواهد شد. 

وی افزود: اگر شرکتی دانش‌بنیان نباشد، اصولاً باید در شهرک‌های صنعتی مستقر شود و مسائل مالی آن‌ها نیز با بانک‌ها است. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: در قاعده جهانی شرکت‌های دانش‌بنیان، اگر شرکتی وارد مرحله تولید شده و خودکفا می‌شود، چتر حمایتی دولت از آن برداشته می‌شود و آورده آن شرکت هم برای خود و هم برای کشور مثمر خواهد بود. 

رحیمی در آخرین ایستگاه سفر به خود به استان همدان، با حضور در آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی FE-SEM دانشگاه بوعلی‌سینا از نزدیک در جریان مراحل نصب، کارایی‌ها و مزایای این میکروسکوپ شاخص قرار گرفت. 

وی در بازدید از مرکز نوآوری و شتاب‌دهی دانشگاه بوعلی‌سینا، روند ساخت و تکمیل این مرکز را مشاهده کرده و پس از بررسی جزئیات روند کار، قول مساعد همکاری در تأمین اعتبار تجهیزات این مرکز را داد. 

رحیمی در ادامه از آزمایشگاه مکانیک مواد و مقاومت مصالح بازدید کرد و اذعان داشت: تجهیزات و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه بوعلی‌سینا در برخی از زمینه‌های علمی، در کشور شاخص و بی‌نظیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز