خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انتقاد از بلاتکلیفی دو لایحه مربوط به درآمد شهرداری‌ها/ اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم، به فکر تهران باشیم

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۴۸۷

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: با تصویب لایحه‌های درآمدهای پایدار و برابری مالیات بر ارزش افزوده بخش قابل توجهی از درآمدهای پایدار شهرداری محقق می‌شود.

«علی حدادی» سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره علت تاخیر در تصویب لایحه‌های درآمدهای پایدار و برابری مالیات بر ارزش افزوده گفت: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دستور کار کمیسیون داخلی و شوراها قرار گرفته است و دو جلسه در کمیسیون در این زمینه برگزار شده است. مسئولان دستگاه‌های اجرائی از سوی دولت، وزارت کشور و شهرداری تهران و مرکز پژوهش‌های مجلس در این جلسات نیز حضور داشتند.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه لایحه سه بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشته است، جلسه‌ای را در مرکز پژوهشکده شورای نگهبان با حضور حقوقدان‌های شورای نگهبان برگزار کردیم و انشالله طی هفته‌های آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت تا ابهامات و مغایرت‌هایی که با اصل ۱۰۰ قانون اساسی اعلام شد، رفع و عملیاتی شود.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس یازدهم با بیان اینکه بررسی آن در دستور کار کمیسیون شوراها نیز قرار دارد، ادامه داد: قرار شد در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد و جمع‌بندی متعاقبا اعلام خواهد شد.

حدادی در واکنش به اینکه برخی معتقدند، این دو لایحه در دوره جدید مجلس برای دستیابی به برخی تعاملات با شهرداری‌ها گروگان گرفته شده است، گفت: این سخنان کذب محض است، مهم این است که در دستور کار کمیسیون قرار دارد و در حال بررسی است و جمع‌بندی کمیسیون انجام خواهد شد و اطلاع‌رسانی درباره آن صورت خواهد گرفت.

اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم، به فکر تهران باشیم

سید حسن رسولی «خزانه دار و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره معطل ماندن دو لایحه درآمدی مهم شهرداری‌ها در مجلس گفت: در دوره دهم مجلس، برای کمک به پیشبرد امور شهری پایتخت جمع ۵۳ نفره‌ای متشکل از ۳۰ نفر از نمایندگان تهران، استاندار، شهردار و ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر تهران تشکیل شد و مسائل کلیدی شهر به ویژه در قسمت‌های مهم و زیربنایی را دنبال می‌کردیم.

او با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که توسط مجمع ۵۳ نفره و شورای عالی استان‌ها و فراکسیون شوراهای مجلس دهم تعقیب می‌شد، به ثمر رساندن دو لایحه برابری مالیات بر ارزش افزوده و کسب درآمدهای پایدار بوده است، افزود: از سال ۱۳۶۲ و زمانی که مجلس اول تامین هزینه‌های شهرداری را به صورت خودکفا تصویب کرد، مطابق همان مصوبه، دولت موظف شد، طی ۶ ماه لایحه چگونگی شناسایی منابع درآمدی جدید را به مجلس ارائه کند تا شهرداری‌ها با مصوبه مذکور در حالی که از حمایت مالی بودجه عمومی کشور محروم شده بودند، بتوانند به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی به صورت خودگردان اداره شوند.

رسولی با بیان اینکه چهل سال از این تاریخ گذشته است و هنوز این اقدام صورت نگرفته است، گفت: آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران بودند و تعداد قابل توجهی از اعضای شورای چهارم نیز امروز در مجلس حضور دارند؛ صرف نظر از اختلاف نظرهای سیاسی که با حوزه مدیریت شهری دارند، با توجه به تجارب دوازده‌ساله و در کنار رفت و آمدهایی که به سایر نقاط کشور دارند، نسبت به پشتیبانی و حمایت بهتر از شهرداری ها و شوراها به ویژه در شرایط کرونایی اقدام کنند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: اداره پایتخت از جهات مختلف و حتی از نظر حاکمیتی ماموریت بسیار مهم و بزرگی است و این انتظار بود و هنوز نیز هست که چهره‌های سیاسی صرف نظر از تفکرات فکری و مرام جناحی که دارند، در این حد از رواداری و تحمل رقیب برخوردار باشند تا درباره موضوعات متنابه در تهران و کشور اختلاف نظرها را کنار بگذاریم و همکاری کنیم.

تحقق بخش قابل توجهی از درآمدهای شهرداری در شرایط کرونایی با دو لایحه

رسولی با بیان اینکه ۴۰ درصد درآمدهای شهرداری طی شش ماهه نخست سال جاری محقق نشده است، اظهار داشت: بارها در گزارشاتی که به صحن ارائه دادم، خطاب به مسئولان ارشد کشور و قوای سه گانه، مرتبا هشدار دادم. آقای روحانی در دو سال اول حمایت‌هایی داشتند و اکنون آن حمایت‌ها نیز مثل سابق نیست؛ به گونه‌ای که هم اکنون حوزه اتوبوسرانی شهر یک ریال هم در سال جاری سهم دولت از محل بلیت را دریافت نکرده و مجلس هم حتی یک نشست مشترک نگذاشته است.وزیر کشور نیز از اول شهریور سال ۹۶ تاکنون حتی یک جلسه عمومی برای دیدار با نمایندگان مردم اختصاص ندادند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که اگر این دولایحه از ابتدای سال جاری اجرا می‌شد چند درصد بودجه‌ای که محقق نشده است را جبران می‌کرد؟ گفت: بخش قابل توجهی از درآمدهای پایدار ما محقق می‌شد. از نظر برقراری تعادل بین درآمدها و هزینه‌ها از یک طرف با توجه به فشارهای سنگینی که روی مردم است، در شورا تخفیف اجاره به مستاجران شهرداری را تصویب کرده ایم، می‌دانیم که بسیاری از مردم تهران امروز به دلیل گرانی‌ها برای تامین مایحتاج اولیه خود مانده‌اند و به همین دلیل با افزایش ۲۰۰ تومانی بلیت اتوبوس نیز مخالفت کرده ایم.

رسولی تاکید کرد: تعادل درآمد و هزینه زمانی میسر است که اگر هوای مردم را داریم، دولت، مجلس و ارکان نظام باید کمک کنند تا کمبودها از جای دیگر تامین شود و حداقل به وظایف قانونی خود عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز