خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

وزارت بهداشت با هر تجمع ملی و مذهبی مخالف است/ لزوم برخورد قضایی با تجمعات

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۲۲۰

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در رابطه با تجمعات اخیر گفت: خوشبختانه تمام بخش‌های وزارت بهداشت غیرسیاسی است و واقعا برای ما تفاوتی ندارد که یک تجمع برای کنسرت یا برای یک عزاداری مذهبی یا ملی باشد، چون در شرایط کرونا هر تجمعی منجر به افزایش مبتلایان خواهد شد، پس ما با هر تجمعی مخالفیم.

«محسن فرهادی» معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به تجمعاتی که در مراسم تدفین استاد شجریان و جشن بیعت در مشهد رخ داد، گفت: چون تجمع باعث شیوع بیشتر این بیماری می‌شود، ما با هر تجمعی مخالف هستیم و برگزاری هرگونه مجالس نیز ممنوع شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در رابطه با همین مسائل پیش آمده باید بگویم، وقتی در یک محیط تراکم جمعیت اتفاق می‌افتد، این تجمع حالا در مراسم عزا، عروسی، مترو و یا هر کجای دیگر که باشد، همه‌ی اینها تماس‌ها را افزایش می‌دهد، یعنی هر تماس بدون ماسک با فاصله‌ی کمتر از یک و نیم متر میزان شیوع را افزایش می‌دهد که طبق تحقیقات جدید این تماس می‌تواند به صورت مستمر هم نباشد، یعنی امکان دارد شما یک تماس در صبح، یکی در ظهر و یکی هم در شب داشته باشید که حاصل این تماس‌ها هر چقدر بیشتر باشد، خطر ابتلا هم بیشتر خواهد شد.

فرهادی بیان کرد: این موضوع افزایش موارد بستری را بیشتر خواهد کرد و افزایش موارد بستری هم میزان مرگ و میر را بیشتر می‌کند و از دست دادن افراد نیز موضوعی غیرقابل جبران است.

وی در مورد لزوم چگونگی برخورد با متخلفانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: اینکه با این افراد چه باید کرد را ستاد مقابله با ویروس کرونا مشخص کرده است، نظارت همه‌ی دستگاه‌ها بر اجرای وظایف عام و خاص در محدوده‌ی خودشان و همینطور نظارت عالیه دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت بر آنها در نظر گرفته شده است.

فرهادی با اشاره به تجمع صورت گرفته در مراسم تدفین استاد شجریان افزود: برای مراسم ایشان از قبل درخواستی داده نشده بود، چون اصلاً قرار نبود که تجمعی صورت بگیرد و تجمع از طرف هواداران اتفاق افتاده است، اما مراسم‌های مشابه که از وزارت بهداشت استعلام می‌شود، یا مراسم‌هایی که خودمان متوجه می‌شویم که مخفیانه در حال برگزاری است و یا مثل همان تجمع مشهد که در روزهای گذشته برگزار شد، همکاران ما باید با این شکل مراسم‌ها برخورد قضایی کنند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در مصوبات ستاد مقابله با کرونا هم دیده شده هر سازمان و فردی اگر متعلق به بخش اداری و یا وابستگی‌های استخدامی به بخش دولتی داشته باشد و موارد بهداشتی را رعایت نکند، ستاد کرونا و سازمان امور استخدامی کشور او را به هیئت‌های تخلفات معرفی می‌کنند و مجازاتی تا حد انفصال خدمت برای آن شخص در نظر گرفته می‌شود، اگر فرد به صورت شخصی در این زمینه تخلف کرده باشد، هم به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط گفت: در هر حال شرکت در این مراسم‌ها، باعث می‌شود تا در همان استان که تجمع شکل گرفته میزان ابتلا و فوتی تا دو هفته افزایش داشته باشد.

وی ادامه داد: در آخر باید به این نتیجه برسیم که اگر موارد بهداشتی را رعایت نکنیم برای ما تبعات خواهد داشت، من واقعا آرزو می‌کنم پای کسی به مراکز درمانی و بیمارستان باز نشود، فرد بیمار واقعا زجر می‌کشد و اطرافیانش هم با نگرانی برای تهیه دارو، پذیرش در بیمارستان و موارد دیگر با نگرانی تلاش خواهند کرد.

فرهادی بیان کرد: فقط کافی است، در نظر بگیریم که همه‌ی افراد مبتلا به کرونا بهبود پیدا نمی‌کنند و  در چنین شرایطی فوت یک فرد هم غیرقابل جبران است.

وی در رابطه با تجمعات اخیر، افزود: خوشبختانه تمام بخش‌های وزارت بهداشت غیرسیاسی است و واقعاً برای ما تفاوتی ندارد که یک تجمع برای کنسرت یا برای یک عزاداری مذهبی یا ملی باشد، چون در شرایط کرونا هر تجمعی منجر به افزایش مبتلایان خواهد شد، پس ما با هر تجمعی مخالفیم.

فرهادی در پایان با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در ماه‌های آینده گفت: اگر با این روند ابتلا پیش برویم، نمی‌توانیم بر بیماری فائق شویم و در ماه‌های پیش رو روند رشد بیماری را خواهیم داشت که این روند رو به رشد مختص ایران نخواهد بود، چون کل دنیا در حال قرار گرفتن در فاز بعدی  هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز