خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

هزینه‌کرد عوارض صدور پروانه برای توسعه حمل و نقل/ بدهی هزار و ۲۰۰ میلیاردی دولت به شهرداری از محل جرائم راهنمایی و رانندگی

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۱۱۸

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از ارائه طرحی خبر داد که بر مبنای آن از عوارض صدور پروانه و برخی عوارض دیگر به توسعه حمل و نقل شهری پایتخت در شرایط کرونایی کمک می شود.

«محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره  ارائه پیشنهادات جدید به شورای ترافیک برای مقابله با موج سوم کرونا در پایتخت گفت: ما پیشنهادات سه جانبه ای را در قالب بسته ترافیکی در شرایط کرونایی پیشنهاد کردیم که تنها طرح ترافیک آن بسته تصویب و اجرایی شد. در بسته ترافیکی مذکور پرداخت کمک های دولت برای جبران خسارت ناشی از بحران کرونا در بخش حمل و نقل پیشنهاد شد که اصلا به آن توجهی نشد. 

او ادامه داد: همچنین تامین اتوبوس حداقل تا سقف ۵۰۰ دستگاه در شرایط کرونایی بمنظور رعایت فاصله اجتماعی پیشنهاد شد که به آن هم توجهی نشد و صرفا پیشنهادی که برای شهرداری و نه برای دولت هزینه در پی داشت به اجرا رسید. 

علیخانی با بیان اینکه لغو اجرای طرح ترافیک در شرایط کرونایی درآمد شهرداری را کاهش داد، گفت: این اتفاق از نظر درآمدی به زیان شهرداری بود و تصویب شد و آن قسمت هایی که کمک به شهرداری بود، مورد قبول واقع نشد. 

او ادامه داد: وقتی دولت نخواهد هیچ هزینه ای را برای مقابله با کرونا و جبران خسارتها به شهرداری بپردازد، نتیجه اش به زیان مردم خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری به رغم افزایش هزینه ها و خسارت های جدی که در حوزه پسماند، حمل و نقل و سازمان بهشت زهرا دیده است، اما تاکنون هیچگونه کمکی از دولت دریافت نکرده است، گفت: در حالی که اعتباری برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شد، اما به شهرداری تهران ریالی پرداخت نشده است. 

او در پاسخ به این سوال که معاونت حمل و نقل شهرداری تصمیم گرفت با افزایش کرایه ها کسری را تامین کند، اما شورا مخالف کرد و مقرر شد از ستاد ملی کرونا پیگیری مطالبات را انجام دهند، این پیگیری به کجا رسید؟ گفت: خسارت ها انقدر زیاد است که افزایش دویست تومانی کرایه در خوشبینانه ترین وضع می توانست تنها حدود ۵۰ میلیارد تومان از خسارت ماهانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بخش حمل و نقل را جبران کند که در مقابل خسارتها دردی را دوا نمی کرد، در نتیجه شورا به آن رای نداد و اکنون به دنبال راهکارهای دیگر در شهرداری است، چون شورا و شهرداری نمی توانند منتظر کمک دولت بمانند، چرا که اگر می خواستند منتظر کمک های دولت باشند الان باید خیلی از کارها و بخصوص بخش های حمل و نقلی تهران تعطیل می شد. 

علیخانی درباره راهکارهایی که در شورا مطرح است، گفت: در کمیسیون عمران و حمل و نقل در حال تهیه طرحی هستیم که از محل عوارض صدور پروانه و برخی از عوارض ها که شهرداری دریافت می کند، درصدی تعیین شود و به توسعه و به خصوص بخش بهره برداری حمل ونقل عمومی تخصیص یابد تا از بحران این بخش کاسته شود. این کلیات است و جزئیات آن توسط کارشناسان در حال بررسی است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که رئیس شورا تاکید دارند که شهرداری از دولت مطالبه گر باشد، در این زمینه تلاش شهرداری را چطور می بینید؟ گفت: با توجه به اینکه بدهی های دولت به شهرداری سال به سال انباشت شده و در حال حاضر دولت هم درگیر مشکلات اقتصادی است، اگر هم بخواهد کمکی کند، خیلی جزئی است. برای مثال در سال ۹۸، سهم شهرداری از جرائم راهنمایی و رانندگی ۷۲۰ میلیارد تومان بوده است که دولت باید به شهرداری پرداخت می کرد، اما از این رقم تنها حدود ۳۰ میلیارد پرداخت شده است و دولت ۶۹۰ میلیارد تومان آن را پرداخت نکرده است. در شش ماهه نخست امسال نیز در حدود ۵۰۰ میلیارد سهم شهرداری از محل جرائم وصول شده راهنمایی و رانندگی است که حتی یک ریال آن پرداخت نشده است. 

او ادامه داد: اینها پول هایی است که به خزانه دولت وصول شده و پول خود شهرداری است ولی دولت آن را هم پرداخت نمی کند. الان هم بیش از این انتظار کمک نمی رود و پرداخت ارقام جزیی مشکلی را حل نمی کند.

علیخانی با بیان اینکه دنبال راهکارهای خود هستیم تا خیلی منتظر دولت نشویم، گفت: البته که این حقوق مردم شهر است و باید آن را پرداخت کنند و شهرداری باید پیگیری و مطالبات را وصول کند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر افزود: اکنون شرایط عادی نیست و دولت با مشکلات اقتصادی روبرو است، دولت ها در زمان پولدار بودن سهم شهرداری را پرداخت نمی کردند، چه برسد به شرایط کنونی و خیلی نمی توان امیدی به وصول همه مطالبات داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز