خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

آموزش مجازی برای تحقق همه اهداف آموزش عالی کافی نیست/امکان استفاده از اینترنت رایگان برای دانشجویان

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۹۹۰

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: بر اساس توافق دو وزارتخانه علوم و ارتباطات همه دانشگاه‌ها در پلتفرم‌های دانشگاهی و علمی تعریف شده اند و امکان استفاده از اینترنت رایگان برای دانشجویان خود را دارند.

«محمدرضا آهنچیان» مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سرنوشت آموزش کشور در دروان پساکرونا و اینکه آموزش مجازی در آینده تا چه اندازه می‌تواند بار علمی و آموزشی کشور را به دوش بکشد؟ گفت: در این باره، در شرایط عدم اطمینان به سر می‌بریم. آموزش مجازی، مزیت‌های رقابتی خود را داراست، اما روشن است که مانند هر شیوه آموزشی دیگری نمی‌تواند برای تحقق همه هدف‌های آموزش عالی کفایت کند.

وی خاطرنشان کرد: کوشش می‌کنیم تا در مدل آمیخته‌ای بتوانیم بر حسب رشته تحصیلی؛ مقطع تحصیلی، نوع درس از نظر هدف (نظری یا عملی بودن)؛ بومی یا غیربومی بودن دانشجو و متغیرهایی نظیر اینها، مدل ترکیبی از آموزش را ارایه دهیم.

آهنچیان با تاکید بر اینکه سلامت جامعه دانشگاهی در صدر تصمیمات ما قرار دارد، گفت: در هر حال محور تصمیم ما، سلامتی جامعه دانشگاهی ضمن حفظ و ارتقای کیفیت است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که ما در دوران پسا کرونا به همان سبک و سیاق در نوع آموزش قبلی برگردیم؟ گفت: هرچند جاذبه‌های حضور در میدان‌های یادگیری بسیار زیاد است، اما احتمال کمی وجود دارد که در آینده دقیقا به وضعیت پیش از کرونا بازگردیم. تفاوت‌های زیادی در فرایند یاددهی-یادگیری ناشی از تجربه‌های اخیر ایجاد خواهد شد.

آهنچیان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصد از دانشگاه‌های ما در سراسر کشور هنوز موفق به ارائه آموزش مجازی نشده‌اند و یا اینترنت رایگان در دسترس ندارند؟ گفت: بر اساس توافق دو وزارتخانه علوم و ارتباطات همه دانشگاه‌ها در پلتفرم‌های دانشگاهی و علمی تعریف شده اند و امکان استفاده از اینترنت رایگان برای دانشجویان خود را دارند.

وی تصریح کرد: هر چند، گاهی گزارش‌های متفاوتی دریافت شده است، اما وزارت ارتباطات تا حد زیادی در پوشش دهی برخی نیازهای مقدماتی دانشگاه ها، حسن نیت و همکاری خوبی را نشان داده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی تصریح کرد:‌ همه زیرنظام‌های آموزش عالی مدعی هستند که قدرت ارایه دروس خود در فضای مجازی را دارند. بر اساس تجربه‌های نیمسال گذشته، میزان موفقیت در این زمینه را با گزارش‌های همسان اما با تحلیل و تفسیرهای متفاوت در اختیار داریم.

آهنچیان در پاسخ به این سوال که برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه الزهرا به صورت خودجوش اقدام به عاریه دادن ابزارهای آموزشی مثل تبلت و لپ‌تاپ به دانشجویانی که تمکن مالی ندارند کرده است، آیا وزارت علوم برای توسعه این گونه اقدامات برنامه‌ای دارد؟ گفت: از این موضوع که دانشگاهی به طور خاص در این زمینه اقدام کرده است، اطلاع ندارم. سیاست وزارت علوم حداکثر همراهی با دانشجویان بر اساس تشخیص نیاز آنان به ویژه از طریق اعطای وام بوده است.

وی بیان کرد: در شرایط ویژه کنونی، از دانشگاه‌ها خواسته شده است تا هر یک به نوبه خود، بر اساس توان مالی دانشگاه به دانشجویان نیازمند در دسترسی به رسانه یا ابزار مورد نیاز یادگیری کمک کنند. روشن است که همیشه این یاری، از طریق ارایه ابزار نبوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در پاسخ به این سوال که آیا در ترمی که گذشت پایشی در زمینه‌ی نمرات و آزمون‌های دانشجویان انجام شده است که بر اساس آن بدانیم آیا ارتقاء نمرات دانشجویان به خاطر تقلب در فضای مجازی بوده است یا خیر؟ گفت: پایشی انجام نشده است و به همین دلیل طرح گزاره ارتقای نمره دانشجویان در اثر تقلب، مورد سوال است. دانشگاه‌ها همه کوشش خود را به کار گرفتند که رفتارهای ناهنجار احتمالی را به صورت‌های مختلف کنترل کنند و در حد اطلاع من، در این زمینه با چالش جدی مواجه نشدیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز