خبرگزاری کار ایران

سند جامع همکاری مشترک ایران و افغانستان در بحث مبارزه با مواد مخدر/ کشف ۶۰۸ تن انواع مواد مخدر طی امسال

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۶۰۱

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، گفت: سند جامع همکاری های ۲ کشور ایران و افغانستان در سطح کلان در دست بررسی است که امیدواریم به زودی نهایی شود.

به گزارش ایلنا، سردار مجید کریمی در بازدید از مرکز "سپکا" در "چهارباغ" شهرستان "ساوجبلاغ" که با حضور معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور "افغانستان" برگزار شد در جمع خبرنگاران، گفت: افغانستان به واسطه مشکلاتی که از گذشته داشته از جمله وجود گروه های خاص و جنگ های داخلی که بر این کشور تحمیل شده، موضوع گسترش مواد مخدر، کشت و تولید در آن را همواره به عنوان یک دغدغه مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه همکاران در افغانستان نیز طالب همکاری با ایران برای مقابله با این پدیده شوم هستند، اظهار داشت: در سفر صورت گرفته، مذاکرات خوبی در خصوص مبارزه با مواد مخدر و نحوه همکاری ۲ کشور، از تقویت نقاط مرزی گرفته تا عملیات، تبادل اطلاعات و تشکیل کمیته های مختلف به منظور بررسی آخرین وضعیت موجود انجام شد.

سردار کریمی خاطر نشان کرد: با حمایت مسئولان هر ۲ کشور و عزم جدی ایجاد شده امیدواریم که بتوانیم جلوی کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر هر چه بیشتر گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین از آن جایی که مسئله مواد مخدر یک معضل بین المللی و جهانی است، از کشورهایی که مقصد اصلی مواد مخدر هستند درخواست می کنیم که بر اساس اصل مسئولیت مشترک سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر ایفا کنند، چرا که هیچ کشوری به تنهایی قادر نخواهد بود که با این معضل مبارزه کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران افزود: حضور نیروهایی که از کشورهای دیگر در افغانستان حضور دارند در این حوزه نقش مهمی را ایفا و این کشور را در راه مبارزه با مواد مخدر می توانند یاری دهند.

سردار کریمی اظهار داشت: امیدواریم در آینده ای نه چندان دور با همکاری هر ۲ کشور، بتوانیم اقدامات بیشتری را برای مقابله با پدیده شوم مواد مخدر اجرایی کنیم.

کشف ۶۰۸ تن انواع مواد مخدر در ایران

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کشف ۶۰۸ تن انواع مواد مخدر از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره و خاطر نشان کرد: این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته؛ همچنین از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۴۷ تن انواع موادمخدر توسط سگ های مواد یاب در کشور کشف و ضبط شده است.

سردار کریمی با بیان اینکه از تشکیل مرکز سگ های کارآزموده پلیس حدود ۲۰ سال می گذرد، گفت: هدف این است که تجربیات خود را در این حوزه که امروز به سمت بومی شدن است به کشور افغانستان نیز منتقل کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون مرکز "سپکا" بزرگ ترین مرکز از نظر استانداردها و سگ های عملیاتی خاورمیانه است، به نحوی که دانش بومی خود را با کمک از شرکت های دانش بنیان بر روی نژاد سگ های ایرانی در حال پیاده کردن هستیم تا بتوانیم به طور کامل تکثیر آنها را نیز انجام دهیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: این سگ ها قابلیت کشف یک گرم تا چند تن مواد مخدر را دارند و امروزه به عنوان یک ابزار مفید و کارآمد در اختیار پلیس مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

سردارکریمی افزود: هدف ما از ایجاد این مرکز در ابتدا تشکیل مرکز سگ های مواد یاب بود که به مرور دانش ما در این حوزه بیشتر شد، سگ های زنده یاب را نیز داریم که به عنوان نمونه می توان به استفاده از آنها در حادثه "پلاسکو" اشاره کرد.

وی ادامه داد: نمونه دیگر سگ های مواد منفجره یاب و سلاح و مهمات یاب هستند که دانش این بخش نیز بومی است و این سگ ها را آموزش و در حال استفاده هستیم، همچنین دستاورد جدیدمان در سال جاری سگ محافظ و یا بدرقه متهم است و برای بدرقه متهمان از آن استفاده می کنیم که اگر متهم حین اعزام به زندان و یا دادگاه قصد فرار داشته باشد، این سگ ها به گونه ای آموزش دیده اند که می توانند از فرار متهم جلوگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز