خبرگزاری کار ایران

تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای ساخت واکسن کرونا/ می‌توانیم واکسن را به شکل اسپری هم تولید کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۳۸۸

مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور از تلاش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی برای ساخت واکسن کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «بابک نگاهداری» مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور در جلسه ساخت نخستین نمونه واکسن نسل جدید کرونا مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک گفت:ما از سال  ۸۸ در زمینه واکسن‌های ویروس‌ها در حال فعالیت هستیم و تا الان هیچ گونه اقدام رسانه‌ای برای معرفی تولیدات با فناوری بالا صورت نگرفته است. اما الان در این مرحله با توجه به نیاز و ضرورت کشور و اینکه احتمالا تا الان ۱۵ درصد از مردم کشورمان به کرونا مبتلا شده‌اند درصدد ساخت و تولید این واکسن برآمدیم. ما می خواهیم به مردم این امید را بدهیم که جوانان و فرزندان خودشان با همه محدودیت‌ها توانستند این پروژه را طراحی کنند.

وی افزود: واکسنی که ما در صدد طراحی آن هستیم  این امکان را دارد که به صورت اسپری هم تهیه شود و واکسیناسیون به صورت اسپری انجام شود. ما برنامه‌ریزی داریم که به این سمت پیش برویم ولی با توجه به نیاز کشور این واکسن را فعلاً به عنوان تزریق عضلانی تهیه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما برای واکسن کرونا توان این را داریم که آن رابه تولید بالایی برسانیم. ما برای تولید یک میلیون دوز در ماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما تا ۱۰ میلیون دوز در ماه هم می‌توانیم آن را تولید کنیم.

نگاهداری بیان کرد: شرکت هوم ایمن زیست فناور در حال پرداخت و سازنده واکسن کرونا است. مجموعه‌ای از جوانان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و انیستیتوپاستور است و جوانان نخبه در همین دو مجموعه از جمله جوانان نخبه‌ای است در این زمینه فعال هستند. تقریبا  ۱۶ دانشجوی phd و ۴ دانشجوی کارشناسی ارشد با زحمات شبانه روزی که تا الان داشتند ۳ محصول استراتژیک را در این شرکت تا الان تولید کرده‌اند.

مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: یکی از اقدامات ما تولید ویروس انکولوتیک علیه سرطان است. با همت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جوانان تحصیل کرده خودمان الان تکنولوژی ویروس سرطان را داریم و نمونه‌های آن بسیار خوب جواب داده است وارد فاز انسانی آن شده‌ایم. در آینده نزدیک دومین واکسن نوترکیب نسل جدید کرونا را تهیه می‌کنیم که این واکسن سومین واکسن ما و دومین واکسن نوترکیب کرونا محسوب می‌شود. درصورتی که وزارت بهداشت همکاری کند تا مجوزها دریافت شود ما آن را به تولید انبوه می‌رسانیم.

وی گفت: در حال حاضر ۴۲ واکسن در محله کلینیکی انسانی در کشورهای مختلف بوده و همچنین تعداد ۱۵۶ واکسن کاندید مرحله حیوانی در کشورهای مختلف جهان وجود دارد. پیشروترین کشورهای که پروژه‌های فعال در زمینه تولید واکسن را دارند: چین، آمریکا، آلمان، انگلیس، روسیه، ژاپن، هند و فرانسه اخیراً کوبا و قزاقستان اشاره کرد. ما به وزارت بهداشت اعلام خواهیم کرد که به WHO اعلام کند ما هم در گروه این کشورها قرار بگیریم.

مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص ساخت واکسن توضیح داد: ما با همکاری و همراهی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان امام و جوانان نخبه موفق به ساخت نخستین نمونه واکنس مبتنی بر سرخک شدیم که توسط آن واکسن کرونا ایجاد می‌شود. در واقع روش در نوع خودش پیشرفته است و در نسل سوم تولید واکسن قرار دارد

نگاهداری تاکید کرد: ما در ایران اولین گروهی هستیم که توانسته ویروس انسانی زنده تکثیر شونده را به تولید برساند در حالی که این امر در کشور ما بی سابقه بوده است‌. در اصل باید گفت این فناوری مبتنی بر ژنوم ویروس است.

مدیرعامل شرکت هوم ایمن زیست فناور در توضیح چگونگی ساخت این واکسن بیان کرد: در توضیح چگونگی این کار باید بگویم که ما  ژن یک ویروس کرونا را سنتز یا به نوعی استخراج کردیم، سپس داخل ژن ویروس سرخک قرار دادیم تا توسط آن به درمان کرونا برسیم زیرا علائم و شباهت‌هایی میان این دو هست. این واکسن حتی برای سرخک هم موثر است. نکته مهم دیگر است است ایران در زمره کشورهایی که تلاش دارند واکسن را بسازند قرار دارد زیرا ساخت واکسن نسل سوم کرونا در اختیار تعداد محدودی از کشورها است.

وی خبر داد:ما یک ژن از ویروس کرونا را سنتز یا به نوعی استخراج کردیم سپس داخل ژنوم ویروس سرخک قراردادیم تا توسط آن به واکسن کرونا برسیم

وی در خصوص روند ساخت این نوع واکسن گفت: همه این شرکت‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی واکسن خودشان را مبتنی بر ویروس سرخک با پروئین‌های S  و N  (نکلئوتید اسید) تمرکز دارند که ما در این شرکت بر هر دو ژن Sو N  در ۶ سازه مختلف تمرکز کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه از این رو ۶ نسل واکسن را تولید کرده ایم گفت: ۳_۴ واکسن با پروئین S و دو واکسن با پروتئین N مورد تست و ارزیابی قرار می‌گیرند. هر کدام از این تست‌ها پاسخ بدهد آن را بعد از تست حیوانی و فاز انسانی به تولید انبوه می‌رسانیم.

نگاه‌داری بیان کرد: سعی و تلاش ما  این است که ما این است که فاز حیوانی را تا پایان آبان‌ماه به پایان برسانیم و تا پایان امسال به فاز انسانی واکسن کرونا وارد شویم و بعد از تاییدیه وزارت بهداشت آن را به تولید انبوه برسانیم.

وی با اشاره به قیمت ارزان این واکسن نسبت به واکسن‌هایی که قرار است در دنیا تولید شود گفت: یکی از مزیت‌های این واکسن این است که قیمت ارزانی نسبت به سایر واکسن‌هایی که قرار است در آینده در جهان تولید شود دارد. قیمت این واکسن از ۶ تا ۱۰ دلار برای هر یک دوز قیمت گذاری شده است. این در حالی است که اغلب واکسن‌های RNA حدود ۶۰ دلار قیمت دارند.

مدیر گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مزیت دیگر این واکسن مبتنی بر ویروس سرخک این است که ما از ۶۰ سال گذشته واکسن سرخک را در اختیار داشتیم بنابراین شاید همین کار را ساده‌تر می‌کرد. خوشبختانه ما اکنون با محدودیت تکنولوژی مواجه نیستیم اما نیاز داریم که سایر شرکت ها با ما همکاری کنند.

مدیرعامل شرکت هوم ایمن زیست فناور گفت: ما امید داریم با وجود تحریم های ظالمانه‌ای که علیه ایران اعمال می شود و یا حتی وجود ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام بتوانیم به شایستگی واکسن کرونا را تولید کنیم.

نگاهداری گفت: یک محصول دیگر از شرکت ما این است که تلاش داریم در آینده نه چندان دور واکسن نوترکیب کرونا را با استفاده از ویروس سرماخوردگی بسازیم اکنون تست‌های تاثیر این نوع واکسن انجام می‌‌شود حدوداً تا دو هفته دیگر نتایج آن را اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز