خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

عدم استقبال از مجتمع‌های ایستگاهی مترو به دلیل مال‌سازی‌ گسترده در پایتخت/ برگزاری ۲ مزایده بدون مشتری

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۹۵۶

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: رکود اقتصادی در کشور باعث شده است تا بخش خصوصی نسبت به خرید مجتمع‌های ایستگاهی استقبال نداشته باشد و دو مزایده شهریور ماه نیز به همین دلیل هیچ مشتری نداشت.

 «علی امام» مدیرعامل شرکت مترو تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتقاد رئیس شورای شهر تهران مبنی بر عدم کسب درآمد از طریق مجتمع‌های ایستگاهی مترو گفت: مجتمع‌های ایستگاهی از سال 91 فعالیت چندانی نداشت و در دوره جدید مدیریت شهری سعی شد، راه‌اندازی شود.

او با بیان اینکه در سال اول، بحث بر سر جانمایی آن در معاونت‌ها بود، گفت: معاونت اقتصادی و مالی مدعی بود، مجتمع باید زیرمجموعه آنها باشد، اما در نهایت در سال 97 به زیرمجموعه معاونت حمل ونقل منتقل شد.

امام با اشاره به دیگر موانع بر سر راه مجتمع‌های ایستگاهی ادامه داد: از آنجایی که ارکان قانونی آن از جمله هیات مدیره و مدیرعامل نیز وجود نداشت، پس از پیگیری‌ها و طی کردن مراتب قانونی عملا فعالیت جدی خود را از سال 98 آغاز کردند.

مدیر عامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه زمین‌هایی وجود دارد که از گذشته بحث اجرای مجتمع‌های ایستگاهی در آن مطرح شده بود، ادامه داد: اما این زمین ها به حال خود رها شده بودند و به دنبال احیای آنها هستیم.

امام با اشاره به اینکه ساز و کارهای مد نظر قرار گرفته در سال های 87 تا 91 برای مجتمع‌های ایستگاهی در مجمموعه مناطق و معاونت شهرسازی به فراموشی سپرده شده بود، افزود: اما برخی از ضوابط شهرداری اجازه پیگیری چارچوب‌ها را نمی‌داد. برای مثال در گذشته شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مجوزی را گرفته بود تا روی زمینی که مالکیت نداشت، یعنی در مالکیت شهرداری نبود از شهرداری پروانه اخذ کند، اما این اقدام از نظر قانونی درست نبود و در دوره جدید مورد تایید قرار نگرفت. پس از آن قرار شد تا راهکار دیگری در نظر گرفته شود، از جمله اینکه رضایت مالک جلب و یا پروژه مشارکتی تعریف شود.

او با بیان اینکه فعالیت پروژه‌های مجتمع‌های ایستگاهی از سال گذشته شروع شده است، گفت: آنچه که در سال‌های بین 87 تا 91 کار می‌شد، در واقع طرحی بود و در زمین‌هایی که تاسیسات مترو در آن قرار داشت پروانه اخذ و به مزایده گذاشته و بعد از آن به سرنوشت زمین و به اینکه تبدیل به مجتمع ایستگاهی می‌شود یا خیر کاری نداشتند و تنها نقش درآمدزایی داشت.

امام افزود: اما در دوره جدید بحث TOD برای مجتمع‌های ایستگاهی مطرح شد که بر مبنای آن تنها کسب درآمد مد نظر نیست. برمبنای مصوبه شورای شهر درآمد هرگونه ساخت و ساز در محدوده 300 متری به شرکت مترو تعلق می‌گیرد و از همین رو لازم بود پلاک های املاکی که در این شعاع قرار دارد، مشخص و بحث درآمدی آن تعیین شود که این اتفاق رخ داده، اما هنوز به صورت کامل اجرائی نشده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه در برنامه امسال حدود 15 نقطه برای مجتمع‌های ایستگاهی در نظر گرفته شده است، گفت: طراحی برخی انجام و از ماه گذشته دو مورد در مزایده قرار گرفت.

او به عدم استقبال بخش خصوصی در خرید مجتمع‌های ایستگاهی اشاره کرد و گفت:  بخش خصوصی با توجه به رکود اقتصادی کشور نسبت به خرید مجتمع‌های ایستگاهی و خرید پروانه، استقبال زیادی ندارد. به همین دلیل دو مورد مزایده مجتمع‌های ایستگاهی در شهریور ماه که توسط سازمان املاک برگزار شد، هیچ مشتری نداشت.

امام ادامه داد: تلاش کردیم تا پیمانکارانی که برای مترو کار می‌کنند را تشویق کنیم تا جای مطالبات خود مجتمع‌های ایستگاهی را بردارند. از طرفی در خط سه که سال‌ها از بهره‌برداری آن می‌گذرد و فاقد پایانه است، وقتی مناقصه پیمانکار ساخت پایانه را در سال گذشته برگزار کردیم، شرطی گذاشتیم مبنی بر اینکه در تامین منابع مالی اجرای کار 70 درصد از محل مجتمع‌های ایستگاهی و 30 درصد از منابع نقد شرکت مترو داده شود.

او با بیان اینکه با این روش‌ها سعی کردیم مجتمع‌های ایستگاهی را احیا کنیم، گفت: الان نیز مجتمع‌های ایستگاهی در شرایط رکود هستند و استقبال چندانی از سمت سرمایه‌گذاران نمی‌شود، اما سعی کردیم چرخ آن را به حرکت در آوریم و در 6 ماه دوم اتفاقات خوبی رقم بخورد.

امام در پاسخ به این سوال که چرا از مجتمع‌های ایستگاهی استقبالی نمی‌شود، گفت: در تمام شهر تهران اینگونه است و مال سازی در تهران استقبال از مجتمع های تجاری جدید را با علامت سوال مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به مال‌سازی گسترده در تهران نقش مجتمع‌های ایستگاهی در توسعه TOD منتفی خواهد بود، گفت: باید نگاه به TOD را عوض کرد. در زمان آقای هاشمی رویکرد اداری، تجاری بوده است، اما اکنون با این رویکرد استقبال کمتری می‌شود. لزومی ندارد که حتما TOD با توجه به شرایط کنونی با رویکرد اداری تجاری باشد و می‌تواند طبق شرایط هر منطقه برای آن کاربری از جمله مسکونی، آموزشی، فرهنگی و غیره در نظر گرفته شود و اینها در طرح‌های جدید توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مدنظر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز