خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تشریح وضعیت آموزشی دانش‌آموزان هنرستانی

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۲۳۷

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری کلاس‌های عملی توضیح داد: نُرم حضور دانش آموزان در کارگاه‌ها در شرایط عادی ۱۵ نفره است. اگر کارگاهی کوچک باشد بر اساس پروتکل‌های بهداشتی دانش آموزان به دو گروه تقسیم می‌شوند. البته اگر بتوانند همان یک گروه را می‌توانند برگزار کنند و فضا کاملا منعطف و سیال است.

«مصطفی آذرکیش» مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نحوه برگزاری کلاس‌های عملی و کارگاهی گفت: دروس هنرستان چند بخش دارد، یک سری از دروس تحت عنوان دروس عمومی است که شامل دینی، قرآن، عربی، تاریخ و... می‌شود که اینها قابلیت اجرا در شاد را دارند. بخش دیگری از دروس شایستگی‌های پایه فنی است مثل ریاضی، فیزیک، زیست شناسی و شیمی که قابلیت آموزش از طریق شاد برای اینها هم وجود دارد.

وی ادامه داد: بخش دیگری از دروس شایستگی‌های غیرفنی است مثل الزامات محیط کار، اخلاق حرفه‌ای، انواع نوآوری و کارآفرینی، مدیریت تولید و فناوری‌های نوین که اینها هم قابلیت آموزش در بستر شاد را دارند. برخی از دروس، دروسِ مشترک شایستگی‌های فنی است مثل آب، خاک، گیاه یا دروس دیگر که اینها هم قابلیت آموزش در بستر شاد را دارند.

آذرکیش توضیح داد: بخش دیگری از دروس شامل شایستگی‌های فنی در شاخه فنی و حرفه‌ای و استاندارد آموزش مهارت در شاخه کار دانش است و اینها با توجه به ماهیتشان که کارگاهی است عمدتا باید حضوری برگزار شود، ولی بخش اندکی از آن به صورت دانشی است  که می‌تواند در بستر شاد بارگذاری شود. البته بارگذاری محتوا با آموزش آن متفاوت است.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در محتواهای کارگاهی و غیرکارگاهی می‌توانیم محتواهای زیادی را بارگذاری کنیم اما دروسی که ماهیت کارگاهی دارند یک بخش دانشی دارند که حداکثر ۳۰% محتواهای دروس  کارگاهی را شامل می‌شود و شاید بشود برخی از آنها را در قالب آموزش و به صورت شبیه سازی آموزش داد.

وی با بیان اینکه بعد از شروع دوباره کلاس‌های حضوری، اولویت با دروس عملی است، گفت: عموما در کل دنیا و در کشور ما ماهیت آموزش دروس کارگاهی حضوری است ولی هر جا که بتوانیم بخش دانشی آن را که حداکثر ۳۰% است در پیام رسان‌های اجتماعی از جمله شاد، آموزش می‌دهیم.

وی درباره پیاده سازی شیوه شبیه سازی در مدارس که اکنون در برخی دانشگاه‌ها برای دروس عملی به کار برده می‌شود، توضیح داد: شرایط در دانشگاه با مدرسه متفاوت است، در دانشگاه غلبه بر دانش است ولی در آموزش‌های مهارتی در سطوح متوسطه تکرار و تمرین است و به ممارست نیاز دارد.به عنوان مثال نمی‌توان بدون این که خیاطی دانست برش زد یا لباس دوخت. 

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از نیمی از دروس ما در حال آموزش است و هیچ مشکلی ندارند مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، شایستگی های غیر فنی و دروس عمومی. 

آذرکیش در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ظرفیت حضور دانش آموزان در هر کارگاه چقدر است؟ گفت: کارگاه‌ها با هم متفاوتند مثلا کارگاه‌های هنرستان کشاورزی چندین هکتار زمین است و مشکل فضا نیست. یا کارگاه‌های رشته صنعت ساختمان‌های سقف بلند و متراژهای بالای ۳۰۰، ۴۰۰ متر هستند.

او افزود: نُرم حضور دانش آموزان در کارگاه‌ها در شرایط عادی ۱۵ نفره است. اگر کارگاهی کوچک باشد بر اساس پروتکل‌های بهداشتی دانش آموزان به دو گروه تقسیم می‌شوند. البته اگر بتوانند همان یک گروه را می‌توانند برگزار کنند و فضا کاملا منعطف و سیال است.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: تعدادی از کارگاه‌ها در حیاط هنرستان بوده و در ساختمان آموزشی نیستند و تعدادی هم داخل کلاس هستند که مدیر مدرسه بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا دانش آموزان را به گروه‌های ۱۵ نفره تقسیم و گروه‌هایی با تراکم کمتر تبدیل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز