خبرگزاری کار ایران

اتمام تدوین طرح جامع مدیریت پسماند تا پایان آذرماه

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۳۴۹

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از اتمام تدوین طرح جامع مدیریت پسماند تا پایان آذرماه خبر داد و گفت که این مطالعات بسیار جامع و ۳.۵ برابر بیشتر از مصوبه شرح خدمات وزارت کشور در مورد طرح جامع مدیریت پسماند است.

به گزارش ایلنا،‌ محمدحسین بوچانی با اشاره به آخرین وضعیت تدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران و ضرورت انجام آن، گفت: واقعیت این است آنچه امروز در شهرهای ما جریان دارد جمع آوری پسماند است نه مدیریت پسماند. تفاوت این دو موضوع هم در این است که در رویکرد مدیریت پسماند جذب مشارکت مردم و تلاش برای کم کردن تولید زباله حرف اول را می زند؛ این همان شیوه ای است که شهرداری در این دوره از مدیریت شهری پیگیری می کند. 

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با تاکید بر اینکه طبق قانون تمام شهرداری ها موظف به تهیه طرح جامع پسماند و بعد از آن، برنامه های عملیاتی هستند بیان کرد: متاسفانه در شهر تهران آخرین بار در سال ۱۳۷۲ طرح جامع پسماند تهیه شد و بعد از آن به معنای واقعی کلمه چنین طرحی متناسب با شرایط نداشتیم. البته شورای شهر حدود ۱۲ سال بعد مصوبه ای داشته که بیشتر در حد جلسات باقی ماند و هیچ گاه پیگیری نشد. 

او ادامه داد: در سال پایانی مدیریت شهری پیشین قرار بود که مطالعات روی طرح جامع پسماند انجام و پروژه به مشاور خارجی سپرده شود، اما به واسطه نوسانات ارز، قیمت قرارداد از هشت تا ۲۰ میلیارد تومان متغیر اعلام و به همین دلیل به طور کل موضوع منتفی شد. 

بوچانی عنوان کرد: در این دوره از مدیریت شهری موضوع طرح جامع پسماند به طور جدی پیگیری شد و در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۹۷ بعد از انتشار فراخوان و طبق تشریفات اداری موجود از میان حدود هشت شرکت بعد از ارزیابی فنی، سه شرکت انتخاب شدند و با حضور اعضای شورای شهر در نهایت یک شرکت مشاور با قراردادی به ارزش چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برنده شد. اعلام این رقم در حالی بود که یکی دیگر از شرکت های مشاور رقم ۱۰ میلیارد تومان را پیشنهاد داد که پذیرفته نشد. 

او با بیان اینکه شرکت پذیرفته شده تاکنون طرح جامع ۲۰ شهر را تدوین و تنظیم کرده ، تاکید کرد: کل قرارداد این طرح را در سامانه شفافیت منتشر کرده ایم؛ شرح خدماتی که توسط شرکت پذیرفته شده انجام می شود، ۳/۵ برابر شرح وظایف مصوب وزارت کشور است چرا که وارد بحث های عملیاتی و اجرایی شده است.

بوچانی درباره نظام تعیین قیمت، عنوان کرد: پس از انتشار فراخوان، تعیین قیمت براساس شرح خدمات و استانداردهای سازمان برنامه و بودجه صورت می گیرد و بعد از ارزیابی فنی با مشارکت اساتید دانشگاه، صلاحیت شرکت ها در حضور نهادهای نظارتی بررسی می شود. 

او با بیان اینکه یکی از نقاط قوت این طرح آنالیز و تحلیل زباله های تهران بعد از ۲۷ سال است، گفت: همین مطالعات به ما نشان داد که متوسط سرانه پسماند تولیدی در تهران ۷۶۴ گرم در روز است که این اطلاعات هم برای اولین بار با تکیه بر پژوهش علمی به دست آمده است. هزینه همین بخش در طرح های مطالعاتی فقط حدود یک و نیم میلیارد تومان است. 

بوچانی با بیان اینکه تمام آنالیزها طبق اساسنامه باید به تایید مشاور خارجی هم برسد و هزینه نیز در همین قرارداد گنجانده شده، افزود: در حال حاضر ۱۳ گروه حداقل ۱۰ نفره در این طرح مشارکت دارند و تا آخر آذرماه امسال نیز اجرای مطالعات و پژوهش طرح به پایان می رسد. 

براساس گزارش پایگاه شهر، او در پایان یادآور شد: یکی از مهم ترین اقدامات این دوره از مدیریت شهری، طرح جامع مدیریت پسماند است که ما را به یک چشم انداز ۲۰ ساله و بعد از آن به یک راهبرد ۱۳ گانه عملیاتی خواهد رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز