خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش وزارت علوم مطرح کرد:

ارزیابی و سنجش در آموزش الکترونیکی یکی از چالش‌های جدی ترم گذشته بود

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۶۸۷

معاون آموزش وزارت علوم درباره آزمون های الکترونیکی اظهار داشت: آزمون‌های مجازی، ارزیابی و سنجش در دوران آموزش الکترونیکی یکی از چالش های جدی ترم تحصیلی گذشته بود؛ اما با تدبیر دانشگاه‌ها از این چالش با شرایط مناسبی عبور کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی خاکی صدیق، معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین کنفرانس ملی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران  که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: ارزیابی عملکرد یکی از چالش‌های است که ما در آموزش  الکترونیکی با آن مواجه هستیم،‌ به همین خاطر وزارت علوم در صدد رتبه بندی آموزش الکترونیکی است و از سه ماه قبل مذاکرات آن با انجمن یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است.قرار است در هفته‌های آینده این طرح از طرف انجمن یادگیری الکترونیکی ارائه شود تا بر اساس آن دانشگاه‌ها را رتبه بندی کنیم.

وی در خصوص این رتبه بندی بیان کرد: این رتبه بندی به ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها  و موسسات آموزش عالی کمک می‌کند تا ضعف‌ها را بشناسیم و آنها را از میان برداریم. اکنون دنیا آموزش الکترونیکی را پذیرفته است و دانشگاه‌های ما نیز باید به سمت آموزش ترکیبی بروند. آموزش الکترونیکی آموزش آینده دنیا است، اما ما باید برنامه دقیق‌تر از آن برای کشور خودمان در نظر داشته باشیم.البته باید دستورالعمل‌های آن در شورای گسترش وزارت علوم تصویب شود.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: در هر صورت آموزش الکترونیکی برای دوران پساکرونا به صورت جدی وارد عرصه آموزش عالی خواهد شد، اما یک سری اقدامات لازم است تا بتوانیم آموزش الکترونیک را پیش ببریم از جمله ایجاد یک هاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی بود که کارگروه یادگیری الکترونیکی در وزارتخانه تشکیل شد. اقدام دیگر  ایجاد فرهنگ سازی در این زمینه است زیرا بعضا از سوی برخی اعضای هیأت علمی و دانشجویان برای  شرکت در آموزش‌های الکترونیکی مقاومت می‌شود.

خاکی صدیق ادامه داد: سومین اقدام ترویج آموزش مجازی از طریق وبینار است. همچنین راه اندازی وب سایت‌های تخصصی در وزارت علوم و در بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ارتباط با آموزش و یادگیری الکترونیکی با هدف ترویج آموزش انجام شد. اقدام بعدی تجهیز سخت افزاری دانشگاه‌‌ها است.

او در خصوص اقدام بعدی برای آموزش الکترونیکی در کشور گفت:  اقدام بعدی که برنامه پنجم هم محسوب می‌شود ارتباط و تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری در حوزه آموزش مجازی و ارتقای کیفیت سرویس دهی با توجه به حجم زیاد کاربران در یک بازه زمانی کوتاه مدت است.اقدام ششم  نظارت و گردآوری اطلاعات درباره روند اجرا و فرایند آموزش الکترونیکی است.

معاون آموزش وزارت علوم گفت: آخرین اقدام معاونت آموزشی وزارت علوم مطالعه و تحقیق درباره کرونا و پسا کرونا بوده است. طی چهار تا پنج ماه گذشته کارگروهی تشکیل شد که در نهایت با مطالعه و تحقیق  ۱۶ مورد برای ارتقای سیاست‌ها و تصمیم سازی‌های آینده مورد بررسی قرار داد.

وی با بیان اینکه البته آموزش الکترونیکی چالش‌هایی پیش روی ما گذاشته است، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها  وجود یک سری کمبود در ارائه دروس و خدمات پشتیبانی در ترم گذشته بوده زیرا به هر حال همه دنیا با این مساله به ناگهان غافلگیر شدند.تلاش می‌شود این کاستی‌ها در ترم جاری کمتر شود. اما متاسفانه تعداد محدودی از افراد هستند که هنوز خود را  با شریط منطبق نکرده‌اند.

خاکی صدیق گفت:‌ آزمون‌های مجازی، ارزیابی و سنجش در دوران آموزش الکترونیکی یکی از چالش‌های ما در ترم قبلی بود اما توانستیم از این چالش‌ها بگذریم و تاکید ما اکنون به روز رسانی و بهبود کیفیت این آموزش‌ها است. البته ناگفته نماند که یک سری خطاها هم در ترم گذشته پیش آمد که قابل گذشت نیست و دانشگاه‌ها بیشتر باید به دقت کنند. در کل وضعیت دانشگاه‌ها در مقایسه با یک ماه گذشته قابل قبول است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز