خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

ممنوعیت پیاده‌روی در اربعین و دهه آخر صفر به سمت مشهد/ سفر نکنید؛ با محدودیت درمانی مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۰۰۵

سرپرست استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ممنوعیت پیاده‌روی در اربعین و دهه آخر صفر به سمت مشهد اعلام شده است، گفت: ما مکاتباتی در همین خصوص با دیگر استان‌ها داشته‌ایم تا از پیاده‌روی زائران به سمت مشهد در این ایام ممانعت کنند.

«حسن جعفری» سرپرست استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت استان خراسان رضوی به لحاظ شیوع بیماری کرونا گفت: استان خراسان رضوی در وضعیت هشدار و قرمز است. روز گذشته در ستاد مقابله با کرونا در استان دانشگاه علوم پزشکی گزارشی ارائه شد، مبنی بر اینکه پیک ملایمی را در این ایام داشته‌ایم و به دلیل عدم رعایت برخی پروتکل‌ها این اتفاق رقم خورده است و این نگران کننده است. تصمیماتی در خصوص محدودیت و یا ممنوعیت در حال حاضر نداریم، اما اگر شاهد باشیم این روند با رشد فزاینده همراه شده است، حتما محدودیت‌هایی را در حوزه استان اعمال خواهیم کرد.

وی درباره اربعین و دهه آخر صفر نیز گفت: تاکنون ۵ جلسه در ستاد مقابله با کرونا در استان در این رابطه تشکیل شده است و برنامه‌ها و پیش‌بینی‌هایی برای برگزاری مراسم اربعین در حوزه استان ارائه شده است و روز گذشته نیز این برنامه‌ها مورد تصویب ستاد مقابله با کرونا در استان قرار گرفت. براین اساس با الزام بر رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی این مراسمات در سطح استان برای افرادی که در شهرستان‌های استان ساکن هستند و همچنین برای اهالی شهر مشهد برگزار خواهد شد.

سرپرست استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما از مردم و هم استانی‌هایمان در سایر نقاط کشور درخواست می‌کنیم تا سعی کنند چه در قالب کاروان‌های پیاده، سواره و هیات‌ها به سمت استان خراسان رضوی سفر نکنند، چراکه ما هم محدودیت درمانی و بهداشتی در استان داریم و همچنین در حوزه پذیرایی از این مسافران با معذوریت‌هایی مواجه هستیم.

جعفری با اشاره به ممنوعیت پیاده‌روی به سمت این استان در ایام اربعین و دهه آخر صفر گفت: پیاده‌روی به سوی مشهد نیز کاملا ممنوع است. مکاتباتی در این خصوص نیز با دیگر استان‌ها داشته‌ایم که از مبدا برای پیاده‌روی به سوی مشهد و حرم امام رضا(ع) در این ایام ممانعت ایجاد کنند و اگر احیانا افراد به سمت استان خراسان رضوی به صورت پیاده‌روی بیایند، حتما با اقناع و آگاهی سازی این افراد آنها را به سوی استان‌های مبدا هدایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در دهه آخر صفر ما همه ساله شاهد راهپیمایی به سوی حرم امام رضا (ع) هستیم و احتمال دارد که امسال هم این اتفاق بیفتد، اما اگر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بر این باشد که محدودیت و ممنوعیتی برای سفرها ایجاد شود ما هم استقبال می‌کنیم به ویژه اگر برای دهه آخر ماه صفر کنترل جاده‌ای صورت بگیرد مورد استقبال ما نیز خواهد بود.

سرپرست استانداری خراسان رضوی درباره وضعیت حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: در حال حاضر صحن‌های حرم مطهر باز است، اما در این رابطه با توجه به وضعیت جوی و سرد بودن هوا پیشنهاداتی در ستاد استانی مقابله با کرونا مطرح شده است که ما این پیشنهادات را برای ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده‌ایم و منتظر هستیم تا ستاد ملی مقابله با کرونا این تصمیمات را به ما اعلام کنند.

جعفری درباره جریمه افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه ما شاهد این هستیم که عادی‌انگاری شده است و در پی آن کاهش رعایت پروتکل‌ها را شاهد هستیم، به عنوان مثال در یک ماه گذشته در حوزه استان استفاده از ماسک حدود ۸۲ درصد بود، اما امروز شاهد این هستیم که این میزان به ۵۶ درصد رسیده است بنابراین کاهش محسوسی داشته است.

وی ادامه داد: معتقدم در ابتدا باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم به این باور برسند که سلامت خودشان و دیگران در خطر است. ما نیز باید هم سیاست تشویقی و هم سیاست تنبیهی را در این خصوص در دستور کار قرار دهیم، یعنی هم از اکثریتی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، تشکر کنیم و هم با اقلیتی که رعایت نمی‌کنند برخورد لازم را داشته باشیم. معتقدم اگر بتوانیم هم شرایط تشویقی و هم شرایط تنبیهی را توامان در نظر بگیریم قطعا عدم رعایت پروتکل‌ها بازدارنده خواهد بود.

سرپرست استانداری خراسان رضوی درباره ترددهای غیرضروری در سطح شهر گفت: وقتی رعایت ماسک به ۵۶ درصد رسیده است یعنی این ترددهای غیرضرور با این مورد نیز در ارتباط است متاسفانه ما در بررسی‌هایی که در حوزه پاساژها و اماکن سرپوشیده و بازارها داشته‌ایم شاهد این هستیم که ترددهای غیرضرور از سوی شهروندان صورت می‌گیرد. به هرحال باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد که این اتفاق رقم نخورد و مردم خودشان سعی کنند از ترددهای غیرضروری در شهر بپرهیزند.

جعفری همچنین درباره مشکلات درمانی در استان گفت: از آنجا که ما در استان تولید کننده ماسک و مواد بهداشتی هستیم در این خصوص دغدغه خاصی نداشتیم و حتی استان‌های همجوار را نیز پوشش می‌دهیم، اما به هر حال کادر درمان به دلیل فشاری که در این مدت تحمل کرده‌اند، خسته هستند و ما نباید فشار مضاعف بر آن‌ها ایجاد کنیم و باید تلاش کنیم هر چه بیشتر جمعیت را کاهش دهیم تا امکان ریکاوری برای کادر درمان ایجاد کنیم. در حوزه تخت‌های بیمارستانی در حال حاضر مشکلی وجود ندارد، اما چنانچه با افزایش بیماری مواجه شویم و تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان افزایش پیدا کند، قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز