خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران:

ایده انتقال پایتخت از تهران شعاری و غیرقابل اجراست

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۳۶۳

رئیس شورای شهر تهران گفت:‌ صرف نظر از شعاری بودن و غیرقابل اجرا بودن ایده انتقال پایتخت از تهران، به لحاظ تامین منابع و مشکلات زیرساختی، این روش پاک کردن صورت مساله است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ محسن هاشمی در جریان دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: ابتدا پیروزی شیرین پرسپولیس تهران بر النصر سعودی در جدالی نابرابر را به همه ایرانیان تبریک می گوییم و آرزوی موفقیت نماینده کشورمان را در فینال آسیا داریم.

او ادامه داد: امروز سیزدهم مهر، روز نیروی انتظامی و آغاز هفته نیروی انتظامی را خدمت تمامی خدمتگزاران حوزه امنیت و نظم عمومی تبریک می گوییم و امیدواریم کمبودهای زیرساختی حوزه انتظامی با همکاری مدیریت شهری برطرف گردد.

هاشمی با اشاره به روز تهران گفت: همچنین فردا در تقویم روز تهران نامگذاری شده است، از 235 سال قبل که تهران عملا بعنوان مرکز حکومت قاجار تعیین شد، در مقیاس شهرهای کهن جهان زمان زیادی سپری نشده است، بخصوص که 113سال قبل، در سال 1286 هجری شمسی، تهران رسما بعنوان دارالخلافه توسط مجلس مشروطه تعیین شده است و شاید بتوان بخش عمده توسعه تهران را مربوط به نیم قرن اخیر، یعنی از اواخر دهه چهل و با افزایش درآمد نفتی کشور دانست. بنابراین تهران در مقایسه با بسیاری از کلانشهرهای جهان، شهری جوان و نوپاست، شهری با ظرفیت های طبیعی و انسانی کم نظیر، شهری که می تواند موتور محرکه اقتصاد ایران و منطقه در جهت توسعه ای پایدار باشد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد:‌ اما متاسفانه همزمان با نگاه مثبت و فرصت محور به تهران، نگاهی منفی و تهدید محور نیز به این شهر وجود دارد، نگاهی که تهران را بعنوان منبعی از تهدیدات بالقوه و بالفعل می داند، از آلاینده های فزاینده تا تاب آوری پایین در برابر سوانح و در حقیقت شهری پر از معضلات اجتماعی و فرهنگی.

هاشمی گفت: پرسش اینجاست که اگر با نگاهی منفی گرایانه به تهران بنگریم، با چه پیامدهای مواجه خواهیم شد؟ پاسخی که داده می شود، انتقال پایتخت از تهران است، صرف نظر از شعاری بودن و غیرقابل اجرا بودن این ایده به لحاظ تامین منابع و مشکلات زیرساختی، این روش پاک کردن صورت مساله به کجا خواهد انجامید؟

او ادامه داد: آیا با این نگاه سرنوشت همه کلانشهرهای ما، نابودی نخواهد بود؟ چگونه دیگر کشورها با اصلاح و ساماندهی معضلات خود می توانند به بازآفرینی و نوسازی شهرهای خود اقدام کنند اما باید با ایجاد مشکل در یک شهر، آن را به حال خود رها کنیم و سراغ منطقه‌ای دیگر و شهری دیگر برویم؟

رئیس شورای شهر تهران گفت:‌ واقعیت آن است که در دهه های اخیر و با سیاستهای نادرست و بعضا فقدان سیاستی جامع، در تهران مشکلاتی ایجاد کرده‌ایم که برخورد مسئولانه با آن حل این مشکلات است نه پاک کردن صورت مساله.

هاشمی با تاکید بر اینکه نمی‌توان شهری را با ده میلیون شهروند با مشکلات فراوان رها کرد و از مسئولیت پذیری و اخلاق مداری سخن گفت، افزود: مشکلات امروزه تهران، ناشی از تصمیمات نادرست در پنج دهه اخیر است، اما می‌توان با اصلاح رویه‌های مدیریتی و تصمیم گیری صحیح و اجرای درست تصمیمات، این روند را اصلاح کرد و شهری مدرن، بی‌نظیر در منطقه و کم نظیر در جهان را از درون تهران بازآفرینی کرد.

او با اشاره به ظرفیت‌های تهران گفت: اینکه یک بخش بزرگی از اقتصاد ایران از تهران تغذیه می‌شود، اینکه بهترین سرمایه انسانی در درون دانشگاهها و موسسات علمی و صنعتی تهران قرار دارد، اینکه موقعیت جغرافیایی و گستردگی طبیعی تهران، ظرفیت گردشگری و کارآفرینی نامحدودی دارد، نشان از عدم استفاده ما از ظرفیت‌های تهران است.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: این ظرفیت‌ها، می‌تواند عامل مقابله با تهدیدها و حل معضلات تهران باشد، و قابلیت دارد که فرصتهای بزرگی را برای ایران خلق کند، مشروط به آنکه قوانین و مسئولیتها پاس داشته شده و مسئولان به وظایف خود درباره شهروندان عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز