خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

عوارض آلایندگی باید برای محیط‌زیست هزینه شود نه پرداخت حقوق کارکنان شهرداری

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۰۴۹

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بسیاری از صنایع را داریم که نمی‌توان آنها را پایش کرد و بخش اعظم‌شان نیز صنایع آلاینده محسوب می‌شوند.

«مسعود تجریشی» معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به طرح یک فوریتی مجلس مبنی بر عدم اختصاص عوارض آلایندگی‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: پیش از این تمام عوارض آلاینده در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌رفت و اصلا هم معلوم نبود، این پول به چه صورت هزینه می‌شده، اما سال گذشته قانونگذار کار خوبی انجام داد و قرار شد، بخشی از آن به صندوق محیط‌زیست اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: حتی از یکی از مسئولان مربوطه سوال کردم که اعتباراتی که طی سال‌های اخیر به دهیاری و شهرداری‌ها اختصاص داده می‌شده، به چه صورتی هزینه شده است، ایشان گفت خود من هم اطلاعی در این زمینه  ندارم.

نظارت‌ها ضعیف است

وی افزود: قانونگذار گفته ۳۵ درصد از این پول به صندوق ملی محیط زیست برود تا از طریق آن وام داده شود، تا اینکه صندوق بعدا منبع مالی داشته باشد و وابستگی آن به دولت کاهش پیدا کند، ما یک سری صنایع داریم که امکانات آنها خوب است و می‌توانند با منابع خودشان سرمایه‌گذاری کنند، چون سود اینها در سال بسیار زیاد است و برای آنها هزینه‌ای نیست که بخشی از آن را برای تصفیه خانه و جلوگیری از آلودگی هوا صرف کنند، اما بخش زیادی از آنها این کار را انجام نمی‌دهند.

تجریشی در ادامه افزود: به طور مثال این موضوع در عسلویه به واضحی آشکار است و مردم آنجا دیگر نمی‌توانند نفس بکشند، باید بخشی از این پول را برای بهبود وضعیت استفاده کنند، اما چون نظارت‌ها بسیار ضعیف است.

بسیاری از صنایع را نمی‌توانیم پایش کنیم

وی بیان کرد: کل بودجه‌ سازمان محیط زیست سالانه ۷۵۰ میلیارد تومان است که ۷۰۰ میلیارد آن را حقوق می‌دهد و با سازمانی که منبع مالی ندارد، نمی‌توان انتظار داشت که ۱۰ هزار صنعت را پایش کند، بنابراین بسیاری از صنایع را داریم که نمی‌توان آنها را پایش کرد و بخش اعظم آنها نیز صنایع آلاینده محسوب می‌شوند.

تجریشی تصریح کرد: به طور مثال در تبریز، مشهد، تهران و اصفهان شهرک‌های چرم داریم و تعداد این کارگاه‌ها بسیار زیاد است، در تبریز حدود ۷۸ مورد تا از این کارگاه‌ها آلاینده هستند که با ۳۳ میلیارد تومان می‌توانیم آلاینده‌ی تمام این چرم‌ها را که بسیار هم خطرناک هستند و وارد طبیعت می‌شوند را حل کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین اگر فرصت‌هایی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم، می‌توانیم آلاینده‌ها را کاهش بدهیم، می‌توان آب را تصفیه کرد تا به دلیل کم‌ آبی کشور آب را دوباره در فرایند بازیافت قرار دهیم، به اشتغال کمک کنیم و با کاهش اینها می‌توان خسارت‌های زیست محیطی را که بعد وزارت بهداشت باید برای آن هزینه دهد را کاهش دهیم.

تجریشی گفت: ماجرای ارسال عوارض به صندوق محیط زیست این همه تاثیرات مثبت دارد و آن وقت متاسفانه ۱۷۹ نفر از نمایندگان محترم مجلس رای دادند که از آنجایی که شهرداری‌ها نمی‌توانند حقوق بدهند، این پول را باید به شهرداری‌ها بدهیم، آیا واقعا این روش درستی است؟ باید کشور را به این صورت مدیریت کنیم؟

وی ادامه داد: لهستان از همین عوارض آلایندگی که از صنایع می‌گرفت توانست به همان صنایع وام دهد و الان لهستان یک کشور هایتک است.

تجریشی بیان کرد: به ما گفتند امسال ۷۱۷ میلیارد به صندوق محیط زیست می‌آید، اما دیگر به شهرداری می‌رود و تا همین الان به اندازه‌ی ۶۵۰ میلیارد تومان به کمک دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پارک‌های فناور، ستادهای نانو و شرکت‌های صنعتی پروژه تعریف کردیم تا بتوانیم مشکل صنایع را حل کنیم، بعضی از اینها نه تنها مشکل صنعت را حل می‌کند بلکه ارزش افزوده‌ای هم برای ایجاد اشتغال ایجاد می‌کنند، اما اکنون تمام این فعالیت‌ها صفر می‌شود و دیگر کسی در مراکز دانش بنیان و فناوری روی محیط زیست سرمایه گذاری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز