خبرگزاری کار ایران

با تلاش‌های یک فرهنگی بازنشسته صورت گرفت؛

افتتاح اولین موزه-مدرسه شمال کشور در رشت

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۹۵۰

در این موزه ۱۵۰ اثر تاریخی شامل؛ انواع وزنه‌ها، ترازو و پیمانه‌های برنجی و سفالی در مدرسه ماندگار شهید بهشتی به نمایش گذاشته ‌شده است.

به گزارش ایلنا، موزه _ مدرسه سنجش و اندازه‌گیری گیلان» در فضایی به وسعت ۴۰ مترمربع و با مساعدت اداره کل آموزش‌وپرورش استان، اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس، میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن دانش‌آموختگان دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت گشایش یافت.

در این موزه انواع ظروف سفالی، وزنه، پیمانه و ترازوهایی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی با قدمتی نزدیک به ۶۰۰ سال در جوار مدرسه ماندگار شهید بهشتی رشت به نمایش گذاشته‌ شده است. در این موزه  ابزارهای گوناگون سنجش و اندازه‌گیری طول، سطح، حجم و وزن در دوره‌های مختلف تاریخی به نمایش درآمده است. همچنین واحد وزن‌های روسی مانند؛ پوت، نیم پوت، گرونیکا و قپان‌های فلزی و چوبی و وسایل توزین ابریشم از نوع فلزی و چوبی نیز ارائه ‌شده است.

«موزه-مدرسه سنجش گیلان» باهدف آشنایی و آموزش بازدیدکنندگان به‌ویژه دانش آموزان با انواع واحدها و ابزارهای اندازه‌گیری متریک و ابزارهای سنتی سنجش و اندازه‌گیری گشایش‌یافته است که از طریق دیداری (مشاهده ) شنیداری( گفتگو) و لمس کردن (بساوایی) انجام خواهد شد.

در حاشیه گشایش این موزه ضمن تقدیر از امیر قربانی (بانی اصلی این موزه-مدرسه) از ۴ کتاب با عناوین «میراث صنعتی گیلان»، «کاوش‌های ماسوله»، «جاذبه‌های گردشگری گیلان» و کتاب « گالش‌ها » رونمایی شد.

گفتنی است این موزه تخصصی حاصل ۱۴ سال فعالیت و تلاش «امیر قربانی» (دبیر بازنشسته فیزیک دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت) در گردآوری ابزارهای مختلف و تاریخی اندازه‌گیری است که برای اولین بار در استان گیلان به بهره‌برداری رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز