خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هیچ نقطه‌ای در کشور از خطر سیل در امان نیست/ اقدامات پیشگیرانه خسارت سیل را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۶۲۴

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها گفت: اگر فقط ۱۰ درصد منابعی که صرف خسارت‌های تحمیل شده‌ی سیل می‌کنیم را صرف امر پیشگیری و کاهش خطرپذیری سیل در حوضه‌های آبخیز داری کنیم، فواید بیشتری خواهد داشت.

«ابوالقاسم حسین پور» مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه تاثیر تغییر اقلیم بر بروز سیل بیان کرد: تغییرات و نوسانات اقلیمی میزان ریزش‌های جوی کشور را کاهش داده است و بنابراین آورد آبی حوزه‌های آبخیز داری تقلیل پیدا کرده، با این وجود اما شدت بارش‌ها افزایش پیدا کرده است و بنابراین باید روز به روز میزان آمادگی‌مان را از حیث مخاطرات مختلف از جمله سیل افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بخشی از این اقدامات آموزش‌دهی به مردم و بخش دیگر اقداماتی است که در نقاط پرخطر و بحرانی باید صورت گیرد، یک بخش دیگر کار در حوزه پیشگیری در کاهش سیل، اقدامات آبخیزداری و حفظ کاربری عرصه‌های منابع طبیعی در سطح حوزه‌های آبخیز بالا دست است.

حسین‌پور با در مورد این سوال که کدام مناطق کشور در خطر بیشتر سیل قرار دارند؟ افزود: اثر سیل برای عمده‌ی مناطق کشور متصور است، با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعی کشور به طور کلی می‌توان گفت که هیچ نقطه‌ای در کشور از خطر سیل به طور قطعی در امان نخواهد بود، در نظر بگیریم که قدرت سیلاب‌ها در مناطق مختلف کشور متفاوت است و از منظر آمار ۲۸% گستره کشور ما در معرض خطر سیل‌های طغیانی و شدید است.

وی ادامه داد: با این وجود اگر فقط ۱۰ درصد منابعی که صرف خسارت‌های تحمیل شده‌ی سیل می‌کنیم را صرف امر پیشگیری و کاهش خطرپذیری سیل در حوضه‌های آبخیزداری کنیم فواید بیشتری خواهد داشت، در مجموع راهکارهای علمی و اقتصادی بسیار موثر واقع می‌شود، کما اینکه در مناطقی که اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری انجام شده، به طور متوسط میزان خسارت سیل تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۴ طرح محوری برای کاهش مخاطرات سیل در نقاط بحرانی را شروع کردیم که در ۱۱ استان به طور ویژه اجرا می‌شود.اقدامات اجرایی آن از فروردین سال جاری شروع شده و طی ۶ ماه نخست امسال عمده عملیات اجرایی به بهره‌برداری رسیده است که امیدواریم در این مناطق که در گستره‌ی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است، میزان خطر پذیری را تا پایان سال کاهش دهیم.

حسین‌پور افزود: پروژه‌های آبخیزداری در تمام دنیا بر اساس استانداردهایی که وجود دارد، دوره بازگشت‌های سیل را برای ۲۵ سال طراحی و اجرا می‌کند، منتها در این مناطق بحرانی که عمدتا مشرف به کانون‌های جمعیتی شهری و روستایی هستند، متناسب با میزان خطر سیل دوره بازگشت‌ها را به صد سال و حتی تا پانصد سال افزایش دادیم، بنابراین اگر طراحی یک پروژه آبخیزداری برای یک سیل صد ساله است، هدف‌گذاری این است که در آن دوره‌ی بازگشت، بتواند سیل را مدیریت کند. 

وی در پایان گفت: به هرحال سیل یک پدیده‌ی اقلیمی است که رخ خواهد داد و ما در هر حال باید در برابر این پدیده آماده باشیم، تا از سیلاب برای اقلیم خشک و نیمه خشک کشور به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز