خبرگزاری کار ایران

پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی سالمند

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۳۸۶

رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت فرارسیدن روزجهانی سالمند پیامی را صادر کرد.

به گزارش ایلنا، متن این پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی 

سالمندان به عنوان سرچشمه محبت و زنجیره پیوند در خانواده، عامل انتقال تجارب در جامعه، تبلور ارزش ها در فرهنگ ملی و مایه برکت و رحمت الهی در فرهنگ اسلامی شناخته می شوند. در عصر کنونی که به مدد پیشرفت شاخص های سلامتی و اجتماعی-رفاهی و بهبود کیفیت زندگی، میزان امیدِ زندگی افزایش یافته است، فرصتی فراهم آمده است تا نعمت حیات و برخورداری از زندگی دنیوی طولانی تر شده و جامعه بیشتر از گذشته، از وجود پربرکت پیران فرزانه و شهروندان ارشد بهره مند شود که از این پدیده پربرکت با عنوان سالمندی فردی یاد می شود. 

امروزه با عبور از مقوله افزایش کمی طول عمر و حتی سالمندی سالم، موضوع سالمندی فعال و افزایش مشارکت اجتماعی سالمندان و بهره مندی آحاد جامعه از برکات وجودی سالمندان در نظریات سالمند شناسی مطرح می باشد. بنابراین علاوه بر لزوم نهادینه سازی سبک زندگی سالم و رعایت اصول تندرستی و خود مراقبتی، شایسته است با توانمند سازی افراد جامعه در حوزه مهارت های فردی و اجتماعی از دوران پیشاسالمندی، زمینه افزایش دوره کارآمدی و نقش آفرینی فعال سالمندان عزیز در بستر خانواده و جامعه را فراهم آوریم. 

اما از زاویه ای دیگر، به هم خوردن تعادل گروه های جمعیتی که کاهش نرخ موالید از جمله علل مهم آن است، باعث افزایش درصد و وزن گروه جمعیتی سالمند در ایران شده است. موضوع مهمی که اگر با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی سالمندی در سال‌های آتی به پیامد های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن توجه کافی نشود و زیرساخت های لازم فراهم نگردد، می تواند ضمن ایجاد بحران در جامعه و کشور؛ توفیق ارائه خدمات شایسته و عزت مندانه به شهروندان ارشد را سلب نماید.

هر چند به مدد فرهنگ خانواده محور ایرانی و اسلامی، در حال حاضر شرایط نسبتا مناسبی برای سالمندان فراهم است ولی رصد آینده پژوهانه متغیرهای جمعیتی و احتمال رسیدن به وزن ۳۳ درصدی سالمندان در ۳۵ سال آینده، این هشدار را به سیاست گذاران، برنامه ریزان و تصمیم گیران کشور می دهد که از فرصت پنجره جمیعتی برای اصلاح شرایط زیست سالمندی استفاده بهینه و مغتنم را بنمایند. 

شاید بتوان گفت که در چند ماهه اخیر، بحران همه گیری کرونا و مشکلاتی که برای عموم مردم به ویژه سالمندان ایجاد کرده است، تلنگری است که به نیاز های سالمندان و چالش های سالمندی کشور، نگاهی از نو انداخته و فرصت را برای جبران کاستی ها و غفلت ها غنیمت شماریم. در این مسیر باید ضمن فرهنگ سازی برای تکریم سالمندان عزیز و پیشگیری از گسست بین نسلی، سیاست گذاری های لازم برای ارتقا معیشت، رفاه و سلامت سالمندان و گسترش پوشش کمی و کیفی بیمه های درمانی و مراقبتی، بهبود خدمات حمایتی و اجتماعی، مناسب سازی محیطی و توسعه زیرساخت ها صورت پذیرد. 

اینجانب ضمن گرامی داشت هفته تکریم و منزلت سالمندان و دعوت همگانی برای پیوستن به پویش مردمی احوالپرسی از سالمندان با شعار "یادم کن، شادم کن"، فرا رسیدن روز جهانی سالمند را خدمت تک تک پدران و مادران سالمند و پیران فرزانه ایرانی تبریک عرض نموده و آرزو می کنم در این شرایط خاص، در کمال آرامش و نشاط و با صحت و عافیت کامل در کنار خانواده، عمری طولانی را سپری نمایید و سایه تان همواره بر سر ما مستدام باشد.

دکتر وحید قبادی دانا
معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز