خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته امداد تاکید کرد:

ضرورت فرهنگ‌سازی برای از حمایت از افراد دارای معلولیت

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۸۷۲

مراسم امضای تفاهم نامه چهارجانبه بین "سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بیناد شنوایی بخشی شفا و هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با موضوع شناسایی و درمان کودکان نیازمند کاشت حلزون و خدمات توانبخشی مورد نیاز با اشاره به شعار امسال روز جهانی ناشنوایان بر تاکید مجدد رعایت حقوق ناشنوایان صبح امروز چهارشنبه در ساختمان مرکزی بهزیستی برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وامور بین الملل سازمان بهزیستی، در این مراسم، سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، براهمیت پرداختن به مشکلات افراد دارای مشکل شنوایی گفت: جامعه انسانی نسبت به یکدیگر مسئول است چراکه در بحث انسانیت مرزی وجود ندارد.

وی افزود: اگر انسانی کمک بخواهد و ما او را کمک نکنیم درست نیست چراکه نمی توانیم نسبت به درد دیگران بی تفاوت باشیم.

بختیاری در ادامه بیان داشت: اگر نسبت به مشکلات دیگران بی تفاوت باشیم باید ایمان خود را تقویت کنیم چراکه اگر ایمان قوی باشد مسئولیت پذیری افراد نیز بیشتر خواهد بود.

وی با گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان گفت: اقدامات ما برای جامعه افراد دارای معلولیت نوعی امتحان است که به معرفت انسان ها برمی گردد بنابراین مهم این است که چگونه از این امتحان بزرگ بیرون آییم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه گفت: وقتی از نزدیک در خانه برخی از خانواده هایی که ۵ فرزند معلول دارند حضور یافتم و وضعیت آنها را دیدم به طور قطع اگر حمایت بهزیستی وجود نداشت امکان ادامه زندگی برای این افراد سخت می شد.

وی با تأکید بر پیوستن به "پویش ایران همدل" افزود: وقتی در قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت آمده که بخشی از اعتبارات را به این افراد اختصاص دهیم درواقع این نشان دهنده احقاق حقوق افراد دارای معلولیت است.

بختیاری در ادامه بر استفاده از ظرفیت های موجود تأکید و خاطرنشان ساخت: امروز کمک های مردمی اگر در برابر کمک های دولت برابر نباشد کمتر نیست ازاینرو باید از آنها سپاسگزار باشیم البته دولت هم پای کار است که باید قدردان باشیم.

وی گفت: امروز عددی که ازسوی قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور برای کاشت حلزون افراد دارای مشکل شنوایی اعلام شد موجب خوشحالی بنده گردید چراکه حیات دادن به افراد ناشنوا یعنی حیات دادن به همه انسان ها تلقی می شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی در ادامه به امضاء تفاهم نامه چهارجانبه اشاره کرد و گفت: امروز کمیته امداد در کنار و در خدمت سازمان بهزیستی است تا انشاءالله باقوت حمایت ها از افراد دارای معلولیت ادامه یابد.

وی خاطرنشان ساخت فرهنگ سازی برای حمایت از افراد دارای معلولیت مهم است که رسانه های ملی و اصحاب رسانه نقش مهمی را دارند.

 هیچ کودک ایرانی وجود ندارد که به  دلیل مشکل مالی، عمل کاشت حلزون آن به تاخیر بیفتد

محمد اجل لوئیان مدیر عامل بنیاد خیریه شنوایی شفا(بخشش) نیز در این مراسم با اشاره به تلاش ناشنوایان برای احقاق حقوق اجتماعی خود، گفت: با کاشت حلزون شنوایی و از بین بردن معلولیت ناشنوایی، حقوق این افراد به آنها داده می شود.

وی در خصوص تأسیس بنیاد بخشش در کشور نیز گفت: به همت افرادی همچون دکتر فرهادی کار کاشت حلزون در ایران از سال ۷۱ آغاز شد و به مرور زمان طی یک بازه زمانی ۷ ساله به بیش از ۴۰۰ بیمار رسید و مشکلات کار هم بیشتر شد.

وی افزود: یکی از مشکلات عدم توان مالی پرداخت فرانشیز در خانواده های ضعیف بود به طوری که پس از مراجعه؛ مجبور بودند کودک خود را ببرند و  عمل کاشت حلزون را انجام ندهند و همچنین کودکانی که کاشت حلزون را انجام داده بودند در صورت سوختن دستگاه و یا گم شدن قطعه ای از آن دوباره ناشنوا می شدند و به دلیل گران بودن دستگاه امکان تهیه مجدد آن را نداشتند.

مدیر عامل بنیاد بخشش با اشاره به اینکه بنیادی برای حمایت منظم از این کودکان وجود نداشت؛ گفت:بنیاد بخشش به صورت تخصصی  وفقط برای ناشنوایان و با این شعار که هیچ بچه ای در ایران نباشد که به دلیل فقر نتواند عمل کاشت حلزون را انجام بدهد، افتتاح شد و طبق برآوردهای ما تا پایان شهریور ماه امسال، هیچ کودک ایرانی وجود ندارد که در یکی از مراکز کاشت حلزون در کشور کاندیدای کاشت شده باشد و به دلیل مشکلات مالی، عمل او به تاخیر بیفتد.

وی با اشاره به کمک های خیرین، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد بخشش به این موضوع تاکید کرد که اگر کودکی با شرایط فوق بدون انجام این عمل باقی مانده باشد، شخصا متعهد هستم که کار او را پیگیری و به سرانجام برسانم.

اجل لوئیان با اشاره به اینکه بنیاد بخشش کارگزار مراکز کاشت حلزون در کشور است، گفت:در حال حاضر ۱۴ مرکز کاشت حلزون در ایران فعالیت می کنند که همگی دولتی هستند و در صورت مراجعه خانواده هایی که توان پرداخت هزینه را ندارند، بنیاد بخشش را معرفی می کنند.

وی همچنین عملکرد سازمان بهزیستی در این زمینه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: سازمان بهزیستی برای خانواده های ضعیف به ازای هر عمل ۳ میلیون تومان پرداخت می کند که از حضور خوب بهزیستی در این میدان، تشکر می کنم.

مدیر عامل بنیاد بخشش همچنین به تعویض مجدد دستگاه سوخته و تامین قطعات گمشده برای کودکان خانواده های ضعیف اشاره کرد و افزود: با توجه به هزینه ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی که برای تعویض دستگاه سوخته مورد نیاز است و برخی خانواده ها توان پرداخت آن را ندارند، این هزینه با کمک خیرین پرداخت می شود و در حال حاضر هیچ کودکی در خانوادهای با سه دهک درآمدی پایین جامعه وجود ندارد، که به دلیل سوختن دستگاه کاشت دوباره ناشنوا شده باشد و به صورت منظم، کار تامین قطعات انجام می شود و توسط پست برای اشخاص ارسال می شود و حتی در دوران کرونایی امروز هم این کار متوقف نشده و به صورت آنلاین ادامه دارد.

وی همچنین در خصوص انجام برخی فعالیت های پیشگیرانه در بنیاد بخشش نیز گفت:تا پایان سال ۹۸ تمامی کسانی که به بنیاد بخشش مراجعه کرده اند را برای انجام مشاوره ژنتیک ترغیب کرده ایم که یا به سازمان بهزیستی مراجعه نمایند و یا اینکه از یک متخصص ژنتیک که در بنیاد بخشش مستقر شده است، مشاوره بگیرند و در صورت نیاز به انجام آزمایش ژنتیک برای آنها معرفی نامه صادر کرده ایم.

اجل لوئیان با اشاره به اینکه بنیاد بخشش یک خیریه کوچک است و در حد کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیست، گفت:در سال گذشته ۵۰ درصد هزینه ها را از ستاد اجرایی فرمان امام و ۵۰ درصد را از خیرین تامین کرده ایم و لازم به ذکر است که همه خیرینی که به ما کمک می کنند، الزاما افراد ثروتمندی نیستند بلکه گاهی کمک های بسیار جزیی هم از افرادی که خودشان نیز به دستگیری و کمک احتیاج دارند دریافت کرده ایم و این کمک ها برای ما بسیار بزرگ و ارزشمند هستند.

پیشنهاد تخصیص سهمیه اینترنت برای افراد دارای معلولیت ناشنوایی

علی همت محمود نژاد رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران نیز در ادامه این مراسم، ناشنوایی را  یکی از سخت ترین انواع معلولیت دانست و گفت: قطع ارتباط با افراد، جامعه و محیط بسیار سخت و آزار دهنده است و اینکه بتوان شنوایی را به یک فرد ناشنوا برگرداند کار بسیار بزرگی است که سنگین ترین هزینه ها برای این کار ناچیز است.

محمود نژاد همچنین به غیر کاربردی بودن ابزارهای ارتباطی مثل تلفن، رادیو، گوشی همراه و ... برای ناشنوایان اشاره کرد و افزود: در سالهای اخیر و با توجه به پیشرفت های صورت گرفته استفاده از گوشی تلفن همراه با استفاده از نرم افزارهای ارتباطی و اینترنت برای ناشنوایان امکان پذیر شده است و پیشنهاد من این است که برای بهره گیری هر چه بیشتر عزیزان ناشنوا از سیستم های ارتباطی، همچنان که برای افراد دارای معلولیت جسمی سهمیه بنزین در نظر گرفته می شود، برای ناشنوایان نیز سهمیه اینترنت اختصاص داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز