خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان تشریح کرد؛

فعالیت‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص دانش‌آموزان با آسیب شنوایی

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۴۸۶

​ رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به مناسبت نهم مهرماه روز جهانی ناشنوایان، به تشریح فعالیت‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص دانش‌آموزان با آسیب شنوایی پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی در نشستی که به‌صورت ویدئو کنفرانس با روسای ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی استان‌ها، همکاران ناشنوا و نمایندگان انجمن‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه ناشنوایان که در سالن کنفرانس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت یاد جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز، اظهار کرد: ناشنوایان در دنیای سکوت اما پر از غوغا، شورونشاط زندگی می‌کنند و هرساله دوم تا نهم مهرماه به یاد آنان، هفته جهانی ناشنوایان و روز ۹مهرماه روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده است.

حسینی بابیان اینکه ناشنوایان بخشی از منابع انسانی هستند، تصریح کرد: جامعه دوست دار انسان، جامعه دوست دار کتاب، کودک و معلولین است و جامعه دوست دار معلولین زمانی محقق می‌شود که جامعه فراگیر و بدون محدودیت رقم بخورد.

وی افزود: باید تلاش کنیم با فراهم‌سازی جامعه‌ای فراگیر و بدون محدودیت در راستای جامعه دوست دار انسان که جامعه‌ای مناسب‌سازی شده برای همه انسان‌ها به‌ویژه معلولین است، حرکت کنیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با ارائه آمار دانش آموزان با آسیب شنوایی تحت پوشش آموزش‌وپرورش استثنایی اظهار کرد: بیش از ۱۶هزار دانش‌آموز با آسیب شنوایی تحت پوشش آموزش‌وپرورش استثنایی قرار دارند که ۶هزار نفر از این دانش آموزان در ۱۰۰مدرسه ویژه ناشنوایان و بیش از ۱۰هزار نفر از دانش آموزان با آسیب شنوایی نیز در ۲۰هزار مدرسه تلفیقی در حال تحصیل هستند.

حسینی آموزش‌وپرورش استثنایی را مینیاتوری از تمامی مأموریت‌های آموزش‌وپرورش و بهزیستی دانست و افزود: آموزش ‌و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت وظیفه توان‌بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد.

وی اولین رسالت آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص ناشنوایان و دانش آموزان با آسیب شنوایی را شناسایی آنان دانست و گفت: پس از شناسایی باید در دوره طلایی، مداخلات لازم و به هنگام را انجام داد و خدمات حرفه‌ای و مناسب‌سازی شده را به این عزیزان ارائه داد.

وی افزود: در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برنامه مداخلات به هنگام در دو سطح بدو تشخیص تا ۴سالگی به‌صورت آموزش والد - کودک و در سطح آمادگی در دست طراحی و اجرا است.

حسینی با تأکید بر اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی همه‌ساله به‌منظور شناسایی و مداخلات به هنگام طلایی اجرا می‌شود، اظهار کرد: یکی از اهداف این طرح شناسایی نوآموزان با آسیب شنوایی است تا پس از شناسایی، تعلیم و تربیت مناسب‌سازی شده برای آنان فراهم گردد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی آموزش والدین کودکان ناشنوا را از ضروریات دانست و افزود: آموزش والدین موجب می‌شود این نوآموزان قبل از ورود به‌ پیش‌دبستانی و دبستان توسط اولیا به شکل عینی و تصویری آموزش های لازم را ببیند.

حسینی فعالیت دیگر سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص این دانش آموزان را گسترش زبان اشاره ایرانی برای افزایش ارتباط آنان با جامعه دانست و افزود: در این خصوص برنامه نهضت زبان اشاره برای آموزش ۴هزار مدیر، معلم و برخی مسئولین جامعه در سال ۹۹در دستور کار آموزش‌وپرورش استثنایی است.

وی افزود: همچنین درس‌افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول ابتدایی به زبان اشاره ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی تدوین ‌شده است که در آن بیش از هزار واژه به زبان اشاره آمده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تصریح کرد: ۴۹مدرس کشوری، زبان اشاره را آموزش‌دیده‌اند تا در سطح کشور آموزش زبان اشاره را در قالب طرح نهضت زبان اشاره به‌پیش ببرند.

حسینی بابیان اینکه اعتبار لازم برای آموزش زبان اشاره به‌تمامی استان‌ها تخصیص‌یافته است، افزود: همکاری با تشکل‌های غیردولتی فعال در حوزه ناشنوایان برای تدوین کتاب اشارات و واژگان کتب درسی و تهیه کلیپ آموزش صد واژه به زبان اشاره برای کادر درمان در ایام کرونا در راستای ارتباط بهتر با بیماران ناشنوا، از دیگر برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای ناشنوایان است که اجرایی شده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان اینکه توسعه رشته‌های مهارتی برای ناشنوایان در دوره متوسطه از دیگر ضروریات است که سازمان به آن پرداخته است، اظهار کرد: دانش آموزان ناشنوا در ۳۸رشته هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش می‌توانند تحصیل کنند.

حسینی با تقدیر از صداوسیما برای استفاده از زبان اشاره در تمامی برنامه‌های مدرسه تلویزیونی گفت: با توجه به شرایط کرونا و گسترش آموزش ‌های تلویزیونی علاوه بر اضافه شدن زبان اشاره در آموزش‌ها، روزهای جمعه نیز برنامه‌های آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در حال پخش می‌باشد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با تأکید بر اینکه تولید محتوا و مناسب‌سازی کتب برای دانش آموزان ناشنوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: تألیف ۵۸کتاب ویژه دانش آموزان ناشنوا، مناسب‌سازی ۴۴کتاب و تولید ۲۰محتوا برای پیش‌دبستانی‌ها ازجمله محتواهای آموزشی است که برای ناشنوایان تهیه‌ شده است.

 وی افزود: تهیه ۳درس‌افزار زیان انگلیسی، ۳کیت ریاضی، فارسی و زبان‌آموزی و ۲جلد راهنمای تربیت شنیداری و تسهیل در گفتار از دیگر محتواهای آموزشی تهیه‌ شده برای ناشنوایان است.

حسینی افزود: با توجه به گسترش شبکه شاد به‌زودی این نرم‌افزار‌ برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب‌سازی خواهد شد که یکی از این مناسب‌سازی‌ها اتصال به نرم‌افزار گویا ساز است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه بابیان اینکه در ۱۷ آیتم هزینه خدمات توان‌بخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه پرداخت می‌شود، اظهارکرد: خدمات توان‌بخشی به‌طورکلی به دو بخش تقسیم می‌شود که بخشی از آن در قالب خدمات شنوایی‌سنجی و گفتاردرمانی است و بخش دیگر خدمات توان‌بخشی در قالب بسته‌های حمایتی به دانش‌آموزان مانند تأمین کمک‌ هزینه سمعک، واکر، ویلچر، عینک و اندام مصنوعی است.

وی افزود: اعتبار اختصاص‌یافته برای بسته‌های حمایتی از ۴میلیارد تومان به ۷میلیارد تومان در سال گذشته افزایش‌یافته است.

حسینی گفت: تاکنون به ۴هزار نفر از دانش آموزان با آسیب شنوایی کمک ‌هزینه خرید سمعک پرداخت ‌شده است و فقط در سال گذشته ۵۰۰کمک ‌هزینه خرید سمعک پرداخت ‌شده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ادامه داد: همچنین تاکنون هزینه جراحی کاشت حلزون ۱۹۴دانش‌آموز و هزینه تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون ۶۱۸دانش‌آموز از سوی سازمان در قالب بسته‌های حمایتی پرداخت ‌شده است.

وی تصریح کرد: کمک‌ هزینه تعویض دستگاه کاشت حلزون ازجمله خدماتی است که در سال ۱۳۹۹به مجموعه خدمات ارائه‌ شده اضافه‌ شده است و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تا سقف ۶میلیون تومان این کمک ‌هزینه را پرداخت خواهد کرد.

حسینی گفت: آموزش مبتنی بر توانمندسازی به‌تمامی مربیان، آموزش تکنیک‌های مداخلات به هنگام و ایجاد یک مرکز جامع آموزشی و توان‌بخشی در هر استان از دیگر برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی راه‌اندازی پایگاه مجازی جامع آموزشی است که تاکنون بیش از ۴۴۰عنوان محتوا در این پایگاه بارگذاری شده است و ۸۹عنوان آن ویژه ناشنوایان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز